Svar: Meget krævende baby - 2

1. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du får den hjælp, som du har behov for og at familien bakker op og er en støtte :)

Jeg bryder mig normalt ikke om at sætte prædikater på børn - jeg mener, at alle børn er forskellige og som udgangspunkt skal mødes forskelligt og der er altid en risiko for at "komme børn i bås", hvis man sætter prædikater på dem eller stiller diagnoser... Men jeg har tidligere skrevet til dig omkring det man kalder "high need babies" og jeg tænker, at det måske er det, som spiller ind hos jer...

Det er netop ofte kendetegnene for disse børn, at de ikke sover så meget, som gennemsnittet. Deres søvnbehov er lidt mindre end man ser hos andre børn på samme alder. Det betyder, at jeres datter måske godt kan trives fint med 3 timers søvn i løbet af dagen, hvor andre ofte har behov for at sove måske 4 timer...

High need babies bliver ofte også let irriteret. Der skal ikke så meget til, før de pylrer, græder og virker utilfredse. De er rigtigt svære at stille tilpas, og leg og aktiviteter virker kun kortvarigt, så skal der nyt til - og efter kort tid, så virker det heller ikke rigtigt.

Disse børn har ofte også svært ved at spise. De har svært ved helt at fornemme, hvorvidt de egentlig er sultne eller tørstige - får de flaske, så kan de godt afvise flasken flere gange, men bliver man ved med at nøde dem, så tager de pludselig imod og tømmer så 150 ml meget hurtigt - og man sidder og tænker, hvorfor stritter hun så sådan imod, hun var jo tydeligvis sulten...

Og det samme kan ske, når de skal sove. Du kan se, at hun er træt. Hun har tydeligt brug for sin søvn, men hun protesterer bare højlydt og vil ikke - og når hun så endelig overgiver sig, så sover hun kortvarigt.. Det er enormt frustrerende...

Det er, som du skriver, rigtig svært at opfylde hendes behov - det er svært, når hun skal sove, når hun skal spise og lege vil hun heller ikke rigtigt. Hun brokker sig, er generelt rigtig svær at stille tilpas og det føles lidt som om, at lige meget, hvad I gør, så er der bare ikke rigtig noget af det som virker rigtig godt...

High need babies er på en gang super følsomme overfor forandringer og samtidig keder de sig let - det gør det rigtig svært at finde balancen mellem at aktivere dem og ikke overstimulere dem... Nogen kalder dem "kortluntede", fordi der ikke skal ret meget til, før verden og omgivelserne bliver for overvældende. Og så græder hun - og når hun græder er hendes gråd også mere intens og vedholdende. Og det gør det ekstra svært og giver netop følelse af, at hun "brokker sig og græder i alle hendes vågne timer". MEN netop fordi disse børn er ekstra intense, så gælder det også, når de så er glade. Hun kan nemlig også klukle helt nede fra maven. Man kan sige, at hun er ekstra god til at udtrykke sine følelser - også når hun er glad. Så prøv at fokusere på de glade stunder, som naturligt også er der, så utilfredsheden og gråden ikke får lov til at fylde det hele:)

Her kommer lidt råd:

- Prøv at undgå at tænke på, ...

Annonce

... hvad du bør gøre. Glem alt om at du kan skabe dårlige vaner, forkæler hende for meget osv. Prøv at gøre det, som du instinktivt fornemmer vil give jer bedst ro og give en gladere pige :)

- Lad andre tage over. Giv dig selv lov til at holde lidt fri en gang imellem. Lad far, bedsteforældre, en ung pige eller lignende passe hende et par timer, så du kan lave noget andet - så du, far og storesøster kan lave noget, uden at lillesøster behøver være med. Det vil være okay at lade lillesøster passe et par timer i løbet af dagen med den alder hun har nu... og det kan nogle gange være rigtig dejligt for dig også at få lov til at savne hende :)

- Hold fast i dagsplanen, sætte hende i den høje stol, starte med lidt mad i hånden, følge efter med lidt skemad osv. Så rutinerne er ens og dermed genkendelige. Det vil hjælpe hende til også at fornemme behov for mad, når det er spisetid og dermed hjælpe hende til at spise :)

- Giv hende gerne flasken i sengen, i barnevognen eller liggende på sofaen ved siden af dig. Det er ikke sikkert, at hun vil have flasken i din favn. Nu hvor hun er 7 måneder, vil det være rigtig fint med 4 flasker i døgnet. Og det er helt okay, hvis hun drikker disse flasker der, hvor du ønsker, at hun skal falde i søvn. Du må dog gerne elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt :)

- Prøv at se hendes personlighed som noget positivt. Selvom det er hårdt og det kan virke meget besværligt nu, så er hun nok en pige, der resten af sit liv, vil være ret god til at give udtryk for sine behov - og det kan være guld værd.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til at komme ud, lave motoriske øvelser osv. så prøv om ikke det kan lade sig gøre for dig. Sig til dig selv, at hvis hun alligevel brokker sig derhjemme, så er der ikke nogen grund til kun at være hjemme... Hvad med babysvømning? Måske ville det være godt for jer begge... Man kan også gå til babyyoga/mor-barn-gymnastik osv. Måske ville det være rart med en fast ugentlig aktivitet...

Du nævner, at hun ikke vil trille og at hun mangler lidt balance - det er helt naturligt, at hun stadig ikke kan holde balancen selv, når hun sidder - men jeg kom til at tænke på, hvordan er hendes ører? Har hun haft problemer med ørerne? Det kan for det første jo også være med til at forklare hendes utilfredshed og dårlige humør, hvis hun har problemer med ørerne - men det spiller også ind på balancen og den motoriske udvikling.

Inde i øret, sidder en snegl med væske, og når barnet gynges, roteres i forskellige retninger og bevæges, så sættes der gang i denne væske, og det er dette, som påvirker balancen og dermed barnets motoriske evner. Vær derfor opmærksom på hendes ører og også på at få sat gang i væsken i øret, ved at bevæge hende. Det kan være at danse med hende, svinge hende, gynge hende, vende og dreje hende rundt... At snurre hende i en tummelumsk kan være en idé... Det skal være med flad bund.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen :)

Rigtig godt nytår til jer alle fire!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.