Svar: Spytter når hun spiser mv.
29. juni 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Maries mor
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - jeg svarer på dem i den rækkefølge, de stilles:)
Ad 1) Det lyder som om at Marie har fundet ud af, at munden kan bruges til meget andet end at spise med. Hun kan lave lyde, blæse bobler, spytte med maden osv. og når hun gør alt dette, så får hun en reaktion fra sin mor - og det er naturligvis spændende at udforske. Derfor er det vigtigt, at du tydeligt signalerer, at du ikke synes det er sjovt. Dermed ikke sagt, at du skal skælde ud eller sige nej, men du må godt undgå at begynde at grine og i stedet forsøge at ignorere det og samtidig også opfordre til det, du gerne vil have i stedet. Du kan f.eks. sige "mmm mam mam mam", så I på den måde taler om maden i stedet for at spytte med den. Du kan også fortælle hende, hvad du gerne vil have "ind i munden skat, ind i munden", så hun hører at maden skal være i munden. Du kan dele måltidet med hende "se her, vil du smage min kartoffel?" osv. Så fokus bliver på det at spise fremfor at spytte, lege med maden, undersøge din reaktion.
Ad 2) Det vil også hjælpe hende, at du nu giver hende mad i stykker, som hun skal koncentrere sig lidt mere om at indtage:) Og det vil være super fint at begynde med små bidder af en bolle som mellemmåltid om formiddagen, serveret sammen med lidt frugt. Og til frokost kan hun få rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Det kan være smøreost, leverpostej, sildepostej, rognguf eller lignende. Når du bruger smørbart pålæg af denne slags, så behøver du ikke komme ekstra fedstof på brødet, men bruger du fast pålæg, bør du bruge smør, plantemargarine, minarine og lignende på brødet.
Du bør supplere med grøntsagsmos i starten og faktisk kan du også med fordel bruge lidt grøntsagsmos som smørbart pålæg. Om aftenen kan du tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad. Stadig skal hun også her have mos, men kan ved siden af tilbydes små bidder af en frikadelle, lidt godt kogte pastaskruer osv. Så hun på den måde både for mos og mad i stykker. I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du forslag til opskrifter, både til smørbart pålæg og også til familiemad, som I alle sammen kan spise. Bogen er kommet i en ny udgave - du kender den på det røde bånd, som sidder i øverste højre hjørne.
Ad 3) Er du sikker på, at hun ikke har allergi - høfeber? Er det vandtynd og klar snot som løber, så kan det være tegn på allergi. Hun kan også have problemer med øjne der klør, hæver eller er røde. Det kan tænkes at hun reagerer på pollen fra forskellige planter og træer…
Hvis det er dette, som er problemet, så er det vigtigt, at du sørger for at lukke døre og vinduer, så I så vidt muligt holder jeres hjem pollenfrit. Nogle gange skal du naturligvis sørge for at der bliver luftet godt ud - gør det tidligt om morgenen, da mængden af pollen ofte er mindre her og sørg så samtidig for en god rengøring. Reagerer hun f.eks. på græspollen, så undgå at tage hende ud lige når der bliver slået græs…
Brug helt bløde servietter, når du tørrer hende om næsen og smør evt. med lidt hudcreme, der kan beskytte huden lidt, så hun ikke bliver rød og irriteret.
Ad 4) Hvis det er rigtig varmt, vil det ofte være dejligt at sove indendøre. Gerne i et køligt, mørkt rum. Det kan være en god idé at åbne vinduet om morgenen og lade frisk luft komme ind i rummet, trække gardinerne for så solens stråler holdes ude og lukke døren - på den måde holdes rummet ofte køligt.
Sover jeres datter ude, skal hun stå i skyggen, og du skal sikre dig, at temperaturen i barnevognen ikke bliver for høj. Hun vil sandsynligvis have brug for at have lidt tøj på - måske en bodystocking, måske et par små løse bomuldsbukser eller måske helt bare ben og et par små strømper på fødderne. Det er bedre, at hun har lidt tøj på og ingen dyne end at du putter hende uden tøj under dyne eller tæppe… Du skal mærke hende i nakken, hvis hun sveder, har hun det for varmt og skal have mere tøj af, og kalechen på vognen skal måske lægges ned, så der kommer mere luft til hende. Hun bør ikke sove i barnevognen bag en stofble. Der skal ikke være myggenet, regnslag eller lignende på vognen, hvis ikke det er nødvendigt. Det øger temperaturen i vognen og der bliver meget hurtigt iltfattigt. Er det varmt og sover hun ude, skal du sikre dig, at der kan komme luft til hende og skygge skabes under et stort træ, ved at bruge en parasol, solsejl eller lignende.
Ad 5) Det lyder dejligt med en tur til København og besøge familien. I må gerne køre et par timer med jeres datter i bil. Det sker der ikke noget ved. Det kan være en god idé, at køre på et tidspunkt, hvor hun normalt skal sove, så I får lagt nogle kilometer bag jer og udnytter hendes sovetid. I kan vælge at køre tidligt om morgenen, så hun "sover sin nattesøvn videre". I kan også vælge at køre til formiddag- eller middagsluren.
Når I kører, vil det være godt, hvis du en gang imellem kan komme en lille hånd ind under hendes numse og flytte lidt på hende, så hun ikke sidder i fuldstændig samme stilling hele vejen. Hun kan ikke flytte på sig selv på samme måde, som vi voksne kan. Men du behøver ikke vække hende. Hold en pause, hvis hun selv viser behov for det og udnyt denne pause til at skifte ble, få lidt at spise, lege lidt osv. hvorefter I så kører videre.
Lidt frugt, evt. en frugtsmoothie eller frugt i et frugtnet kan være praktisk når man sidder i bilen. Ellers lidt legetøj i form af rangler osv. kan bruges, måske vil hun kikke lidt på jeres telefon eller en ipad... Men det er svært at aktivere et barn i denne alder i længere tid, når hun skal sidde stille og spændt fast. Derfor er det en god idé at køre, imens hun sover.
Måske kan det passe med, at I kan køre et par timer, holde pause på Fyn, og så køre videre, når hun igen virker klar til det…
Håber at I får en rigtig god tur og god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske