Svar: Hønen eller ægget

16. juni 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev og din ærlige beskrivelse af, hvad du går og tænker på:)

Det lyder rigtig godt, at I nu har fået en vuggestueplads. Jeg synes det lyder super. Han lyder helt parat - og det gør du også:)

Han må gerne sove en lur dagligt med den alder han har nu og hvis han sover mellem 13-14 timer i døgnet, så er hans søvnbehov dækket super flot ind. Det lyder som en rigtig god løsning at han powernapper om morgenen, når storesøster er afleveret og at han så sover en lidt længere middagslur. Han har her i princippet mulighed for at sove 3 timer, hvis han har behov for det, men han vågner ofte efter ca 2 timer - og det er super. Han vågner af sig selv og må således skønnes at være udhvilet.

Når han om 9 dage starter i vuggestue, så vil dette naturligt kunne spille ind på hans søvnrytme og rytme om dagen i det hele taget - hvordan han reagerer på det, må du se og tage hen af vejen. Det lyder som om at det nok skal blive godt. Han er rigtig glad for andre børn, vil rigtig gerne opleve, følge med osv. og du synes efterhånden at det er svært at tilfredstille ham nok derhjemme. Han har brug for nogle flere udfordringer, flere stimuli - og det er naturligvis helt okay. Det kommer han også til at få nu:)

Og du trænger til det - fair nok :) Du er Mor med stort M, men du er også meget andet og du trænger til at få nogle andre impulser, noget andet at gå op i. Du trænger til at kunne tale med din mand om andre ting end bleer, manglende søvnrytme og hvad børnene har spist i løbet af dagen - I skal have andre diskussioner og emner, når I sidder og spiser aftensmad. Du trænger til det og det er okay:)

Jeg tænker at du måske skal se dit liv inddelt i faser. De sidste år har fasen i dit liv handlet om at være mor. At få dine børn, være der for dem - og alt hvad du har foretaget har mere eller mindre drejet sig om dem, og hvordan hverdagen kunne fungere bedst for dem. Dine behov er kommet i anden række - og det er helt naturligt ...

Annonce

... og ligesom det skal være, sådan er det at blive mor. Men nu kommer så den fase, hvor børnene kan blive passet mere ude og hvor du derfor kan begynde at bruge lidt tid på dig selv.

Og hvad vil du gerne? Ud over at være mor, hvad betyder så noget for dig? Er det at gå til noget sport, tage en uddannelse, arbejde som frivillig eller hvad kan interessere dig? Det er vigtigt, at du nu prøver at finde ud af, hvad der kan give dig de ressourcer som gør, at det igen bliver skønt at være mor. Så når du henter dine børn i institutionen, så har du lyst til at I laver noget sammen, så har du savnet dem og du kan næsten ikke vente med at se dem igen. Det er en god følelse og den får du igen, når du finder ud af, hvad der ellers betyder noget for dig:)

Om du er sur over, at din dreng er sur, eller han er sur over, at du er sur - mon ikke I spejler hinanden og at det hos jer handler om at der nu skal ske noget andet i jeres liv. At I et eller andet sted begge har brug for det skift, som jo står lige for:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er rigtig hårdt arbejde at være på og være hjemme 24 timer i døgnet og jeg kan godt forstå, at du nu kan føle behov for at opleve noget andet, få nogle nye og andre impulser. Det gør dig bestemt heller ikke til en dårlig mor. For nogle kvinder fungerer "yngelpleje" bare rigtig godt. De elsker tiden hjemme, nyder hvert sekund og kan slet ikke forestille sig at skulle på arbejde igen, men for andre kvinder er det at gå hjemme en irritation, hvor det bare ikke fungerer - og det er okay. Det vigtiste er at mærke efter og fornemme, hvad hele familien trives bedst med.

Det er det rigtige tidspunkt I har fået en vuggestueplads på - nu skal du så "bare" finde ud af, hvad du skal lave, når børnene ikke er hjemme…:) Og du skal have god samvittighed - også selvom du måske ikke helt følger reglerne for det land I bor i - det vigtigste er som sagt at hele familien trives.

Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at høre, hvad der yderligere sker:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder