Brev:
Hønen eller ægget
16. juni 2014
Alder:
12 mdr.
Hønen eller ægget
Kære Helen
Jeg har nu brug for lidt guiding igen. Spørgsmålet er egentlig ikke særlig konkret, så bær over med mig ;)
Jeg har svært ved at finde ud af om min søn er sur fordi jeg er sur, eller jeg er sur fordi min søn er sur. Hønen eller ægget????
Jeg er i virkeligheden nok ved at få nok af at være fuldtidsmor til en dreng der nu nærmere sig 13 mdr og er helt igennem en gennemsnitlig rask dreng. Han er checket ved lægen jævnligt (det gør de her sydpå) og han har intet at komme efter, hverken øre eller resten af anatomien. Han er 11,7 kg og jeg vil tro ca 83-85 cm. Han kravler, tager få skridt af sig selv. Forsøger at kravle op på alt.
Når han er med nede og aflevere søster på 4 år elsker han kontakten med andre børn. Hvis andre børn leger omkring ham, opsøger han dem tydligt og virker meget socialt. Jeg har bare ikke kunne få ham i en vuggestue før her den 29. Juni (præcis 13 mdr den dag). Og jeg GLÆDER mig til ikke at skulle finde på at underholde ham hver dag (ved godt det er lidt politisk ukorrekt at sige, men jeg er så træt i hovedet).
Hans søvneytme, som jeg ofte har skrevet til dig om, har altid været problematisk. Jeg kan simpelhen ikke få det til at hænge sammen.
Han står op kl 6-6.30 og pyller nærmest med det samme (okay måske efter 1 time/1 1/2). Hvis jeg putter ham til en lur, hyler han i 20 min til jeg tager ham op (jeg går ind og ligger ham ned, aer ham, siger han skal sove. Alt det rigtige). I hverdagen tager vi ham derfor altid med ned og aflevere søster, for så får han ofte en powernap i bilen på 10 min (nok til at han så er tålelig resten af formiddagen, hvis underholdt). Han får frokost kl 11 og derefter puttes han. Han har så mulighed for at sove til kl 14, hvor vi igen skal hente søster. Det plejer at passe ok med at han selv vågner efter ca 2 timers søvn.
Vi spiser allerede aftensmad kl 14.45/15, fordi min erfaring er at de er gladere og får så snacks sidst på eftermiddagen. Flaske inden sengetid. Syntes jeg giver ham ofte mad, ca hver 3. time for ikke at lade hans blodsukker falde. Han får kun vand/mælk. Ingen søde sager, men alligevel syntes jeg han er sur dagen lang. Han kommer dødtræt i seng kl 18.30. Sover altså som regel 13 1/2-14 1/2 timer i døgnet. Det er jo nok.
Jeg tænker ikke at han er syg, jeg tænker nærmere at jeg tit tager mig selv i at være blevet en sur mor der intet kan rumme. Det er med begge børn. Jeg råber og skriger ikke, men kan slet ikke være hyggelig, især når far ikke er hjemme. Jeg er sikker på jeg ikke har en depression (har jeg været tæt på at ha, og det er slet ikke den følelse). Jeg syntes bare at det er svært at være glad og smilende når min dreng er så sur. Har forsøgt mig med to lure (som du har forslået), men han vil ikke ligge sig til at sove om eftermiddagen. Sover så fra 10-12 og er SKRÆKKELIG fra kl 16 (men vil ikke sove). En lur er kun en mulighed herhjemme, men er det derfor han er så sur. Eller keder han sig. Er det tigerspring. Er det fordi han er lige ved at kunne gå, men ikke kan endnu???
Det store spørgsmål, bliver det mon bedre og kan jeg gøre noget??
Kan godt se at det er store spørgsmål der bunder meget i min tankegang. Mit problem er bare at jeg er kommet ind i denne onde cirkel, som jeg ikke kan komme ud af.
Med venlig hilsen
Mor der bare vil være glad (og have glade børn) :)