Svar: Mavekneb - 4 mdr.

5. januar 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om at flere har set på jeres datter, - læge, sundhedsplejerske, zoneterapeut og hun har også været indlagt og alle er enige om at hun har et umodent tarmsystem. Der er altså ikke noget der tyder på, at hun f.eks. reagerer på din mælk? Har hun børneeksem? Høfeberlignende symptomer?

Jeg spørger fordi man naturligvis kan overveje om jeres datter har mælkeallergi eller overfølsomhed overfor mælkesukker. Det er sjældent at børn reagerer på modermælk, men det ses og jeg kan ikke lade være med at tænke på om nogle af de læger I har talt med, har talt om denne mulighed? hvis hun er følsom overfor laktose (mælkesukker), så vil det ofte vise sig netop med mavesmerter og diarré ... Jeg synes I skal prøve at tale med jeres læge om dette.

Hvis det er udelukket, at der er tale om en reaktion på mælken og det handler om umodent tarmsystem, så er det tiden der arbejder for jer og I er nødt til at have lidt tålmodighed. Det er rigtig godt at I har prøvet med Bifiform minidråber og også har oplevet lidt effekt at dette. Det må I gerne give hende, hvis det kan hjælpe.

Du skriver at I er begyndt at bruge sutten mindre og at du så vidt muligt, forsøger at tilbyde hende brystet, fordi det giver hende ro. Det er i princippet rigtig fint og det er dejligt at du ammer og kan berolige hende på den måde - men, det er sådan at mælken består af flere dele og den første del af mælken er meget vandholdig. Det er praktisk, når hun er tørstig, fordi hun så kan die kortvarigt og få mælk der slukker tørsten.

Det er dog vigtigt at hun også spiser længerevarende ved brystet og får den lidt federe mælk med ud. Det er vigtig fordi den giver ro i maven og der er en risiko for, at hvis hun spiser små hyppige måltider ved brystet, så får hun ekstra meget vandholdig mælk og dermed mere uro i maven. Det er derfor en rigtig god idé, hvis du kan prøve at amme hende så lang tid som muligt fra et bryst af gangen. Du kan f.eks. gøre det at du ammer fra det ene bryst i almindelig stilling, skifter hende, pludrer med hende osv. og så lægger til samme bryst igen med i tvillingestilling. På den måde kan du ...

Annonce

... få hende til at spise længere tid af samme bryst og det kan gøre at hun får federe mælk og mere ro i maven.

Du skriver at I ikke bruger sutten så meget og jeg synes faktisk I skal prøve at give hende den igen. Det er vigtigt at hun får den efter amning og lige der, hvor hun skal overgive sig til søvnen. Det er vigtigt at hendes suttebehov ikke stilles på sutten, men ved brystet. Men det at sutte på en sut, kan give ro i maven. Det hjælper mælken igennem systemet uden at der kommer ekstra mælk ned i maven og det kan give hende mere ro.

Det behøver ikke være et problem med skemaden. Faktisk kan det nogle gange være med til at give mere ro, at hun starter med lidt grød. Og jeg vil anbefale at I begynder med lidt risgrød eller majsgrød. Giv ikke mere end 4-5 skefulde i begyndelsen, heller ikke selvom hun virker parat til mere, så hold igen. Bibehold den samme grød og mængde i et par dage og prøv så med en ny smag. Igen kun få skefulde, nærmest som smagsprøver og øg hende så langsomt, men giv ikke mere end ½ dl af gangen. Det er bedre at hun får ½ dl 2 gange dagligt end 1 dl. en gang dagligt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når det går fint med ris og majsgrød, så prøv med grød af hirse, boghvede, quinoa og igen ikke mere end ½ dl. af gangen og sammen med skemaden skal hun så have vand af en kop og hun skal ammes som hun plejer. Start altid med skemaden til frokost og ikke om aftenen! Køb også min bog "Helens bog om børn og mad" og bliv guidet igennem hele processen fra de første smagsprøver og til jeres datter er 1 ½ år gammel og spiser fuldstændig som I andre :)

Med hensyn til at du begynder arbejde, når hun er 7 måneder, så kan I overveje om det vil være en idé for jer at introducere en flaske. I givet fald skal I nok forsøge at gør det nu, for at hun vil acceptere den ... Det handler mest om at det vil være dejligt for hende at få mælk at sove på, inden hun puttes til middagslur og hvis du ikke er hjemme og kan amme hende her, så er flasken det bedste alternativ.

Det kunne også være at I ville opleve en bedring af hendes mave-tarm funktion med en flaske erstatning. Det er set før ... :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far