Brev:
Middagslur hjemme og i vuggestue
5. januar 2012
Alder:
16 mdr.
Middagslur hjemme og i vuggestue
Hej Helen.
Vores dreng på 16 måneder trives rigtig godt i sin vuggestue og sover typisk en middagslur fra kl. ca. 12.00 på mellem 1 ½ time-2 timer og 15 minutter. Han gik over til kun at sove én lur for et par måneder siden. Men til forskel fra i vuggestuen sover han kun mellem 45 minutter -1 time og 15 minutter herhjemme i weekenden.
Vi har forsøgt at putte ham og så gå en tur med ham henover ”det kritiske” 45 minutters punkt. Vi har forsøgt at putte ham uden at trille en lille tur med barnevognen (det plejer vi ellers) for at sikre, at han ikke vågner, når han skal skifte søvnfase, og vognen ikke triller længere. Vi har forsøgt at gå en tur med ham, når han vågner. Og vi har forsøgt at gå med barnevognen fra start til slut. Men uanset hvad sover han max 1 time og et kvarter – selv når vi går med ham under hele luren, vågner han på et tidspunkt på turen og ligger sig ikke til at sove igen.
Jeg synes ikke, at det er meget søvn i løbet af dagen for en aktiv og energisk lille gut, der typisk sover 10-11 timer om natten (ofte med nogle opvågninger ind imellem). Han bliver heldigvis typisk ikke så træt, at han er umulig og pylret, men er selvfølgeligt godt brugt ud på eftermiddagen – især hvis vi også er ude af huset, og hans aftenputning fx bliver trukket lidt. Er han sløj, eller skal vi noget, vælger vi derfor nogle gange også stadig at putte ham til to lure i stedet, så han får lidt ekstra hvile og overskud, men med det resultat, at aftenputningen tit bliver senere end normalt, fordi han så ikke er træt til at sove til normal tid, hvis han har sovet om eftermiddagen.
Hvad tror du, at forskellen i hans søvn mellem vuggestue og hjemme skyldes? Er det bedst at fastholde rytmen med én lur både i vuggestue og hjemme uanset lurens længde og så bare putte ham det tidligere i weekenden, hvor han ikke har sovet så meget? Eller er det bedre at lade ham sove to lure hjemme, så han får lidt mere søvn i løbet af dagen?
Mange hilsener,
M.