Svar: Myggestik
17. juni 2004
Alder:
2 år
I Danmark er det mest almindeligt at blive bidt/stukket at enten myg, bier, hvepse, edderkopper, myrer og lopper. De fleste gange vil insektet efterlade en eller flere kløende eller smertefulde røde buler. Oftest er der et lille hul i midten af stikket/biddet, og nogle gange sidder brodden tilbage. Foruden denne lokale irritation er der ikke andre gener fra stikket/biddet, med mindre man er allergisk overfor insektstik og -bid.
Allergi overfor insekter er mest almindelig ved stik fra bier og hvepse.
Et stik/bid som er rødt, hævet, kløende og et eventuelt smertende er almindeligt. Hvis der kommer udslæt og hævelse, som tiltager i stedet for at aftage, kan der være tale om allergi og derfor skal man i de situationer kontakte lægen.
Hvis man får en voldsom allergisk reaktion vil der være tiltagende udslæt og hævelse, hovedpine, svimmelhed, kvalme, brystsmerter, sammensnøring af luftrøret eller brystkassen og
åndedrætsbesvær. I disse situationer skal man have hjælp med det samme og det skal gå hurtigt.
Når man bliver stukket, er det vigtigt at se efter om der evt. sidder en brod i stikket. Hvis der gør dette skal brodden fjernes. Dette kan gøres med en pincet eller ved at skrabe med en negl. Det er vigtigt ikke at trykke brodden ud, da det blot presser giften yderligere ud i huden.
Er der tale om et stik, hvor der ligger en større mængde gift under huden, så er det nødvendigt at suge giften ud. Man kan købe giftsugere på apoteket.
Det er altid en god idé at vaske stikket med sæbe og vand og evt. køle det med isterninger i en klud. Lige efter man er blevet stukket, kan det være en god idé at holde det stukne område i ro og eventuelt holde det opad, så der ikke kommer unødig hævelse i området.
Man kan også bruge en lokalbedøvende creme eller gel på stikket.
Hvis insektstikket/insektbiddet bliver rødt, varmt, ømt og ophovnet kan det være tegn på infektion (betændelse), og det bør da vurderes af en læge, om behandling er nødvendig.
Feber er på samme måde tegn på infektion.
Som du beskriver din datter lyder det ikke umiddelbart som om at hun er allergisk, men måske snarere som om at der er gået infektion i hendes stik. Hvis det endnu ikke har ændret sig, vil jeg få lægen til at se på det og ellers vil jeg bare være ekstra opmærksom næste gang hun bliver stukket.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske