Svar: Myggestik

17. juni 2004

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

I Danmark er det mest almindeligt at blive bidt/stukket at enten myg, bier, hvepse, edderkopper, myrer og lopper. De fleste gange vil insektet efterlade en eller flere kløende eller smertefulde røde buler. Oftest er der et lille hul i midten af stikket/biddet, og nogle gange sidder brodden tilbage. Foruden denne lokale irritation er der ikke andre gener fra stikket/biddet, med mindre man er allergisk overfor insektstik og -bid.

Allergi overfor insekter er mest almindelig ved stik fra bier og hvepse.

Et stik/bid som er rødt, hævet, kløende og et eventuelt smertende er almindeligt. Hvis der kommer udslæt og hævelse, som tiltager i stedet for at aftage, kan der være tale om allergi og derfor skal man i de situationer kontakte lægen.

Hvis man får en voldsom allergisk reaktion vil der være tiltagende udslæt og hævelse, hovedpine, svimmelhed, kvalme, brystsmerter, sammensnøring af luftrøret eller brystkassen og
åndedrætsbesvær. I disse situationer skal man have hjælp med det samme og det skal gå hurtigt.

Når man bliver stukket, er det vigtigt at se efter om der evt. sidder en brod i stikket. Hvis der gør dette skal brodden fjernes. Dette kan gøres med en ...

Annonce

... pincet eller ved at skrabe med en negl. Det er vigtigt ikke at trykke brodden ud, da det blot presser giften yderligere ud i huden.

Er der tale om et stik, hvor der ligger en større mængde gift under huden, så er det nødvendigt at suge giften ud. Man kan købe giftsugere på apoteket.

Det er altid en god idé at vaske stikket med sæbe og vand og evt. køle det med isterninger i en klud. Lige efter man er blevet stukket, kan det være en god idé at holde det stukne område i ro og eventuelt holde det opad, så der ikke kommer unødig hævelse i området.

Man kan også bruge en lokalbedøvende creme eller gel på stikket.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis insektstikket/insektbiddet bliver rødt, varmt, ømt og ophovnet kan det være tegn på infektion (betændelse), og det bør da vurderes af en læge, om behandling er nødvendig.

Feber er på samme måde tegn på infektion.

Som du beskriver din datter lyder det ikke umiddelbart som om at hun er allergisk, men måske snarere som om at der er gået infektion i hendes stik. Hvis det endnu ikke har ændret sig, vil jeg få lægen til at se på det og ellers vil jeg bare være ekstra opmærksom næste gang hun bliver stukket.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor