Svar: Kravle, søvn, kost

26. maj 2004

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Line

Tak for dit brev, jeg bliver jo helt forpustet af alle disse spørgsmål, men lad mig starte fra en ende af:o)

Med hensyn til at kravle og krybe, så kan du øve med hende ved at støtte hendes fodsåler, skiftevis højre og venstre fod, når hun ligger på maven. Kravlen støtter du hende i ved at hjælpe hende op på alle fire og så stå og rokke frem og tilbage. Du skal ikke begynde at flytte på hendes hænder og fødder,- hun skal rokke først, øve styrken i arme og ben og så vil hun selv efterhånden begynde at flytte på sig. Det vil være normalt at hun i begyndelsen kommer baglæns i stedet for forlæns.

Det lyder som om din datter er godt på vej rent motorisk og at hun snart vil mestre det at kravle. Børn kryber før de kravler, og beskrivelsen lyder som om din datter kryber nu. Man må gerne støtte barnet i den udvikling barnet er igang med, men skal ikke forcere noget, som barnet ikke er parat til. Din datter må gerne stå og støtte på sine ben, men at gå lyder det ikke som om at hun er sikker nok til. Det er naturligvis lidt svært at vurdere, når jeg ikke kan se hende.

Med hensyn til at sige 'nej' og lære hende at der er nogen ting, som hun ikke må pille ved, er det vigtigt at du lader ord og handling følges ad. Forstået på den måde at du samtidig med at du siger nej, flytter hende væk fra det, som du ikke ønsker at hun rører. Tingene skal stadig gentages mange gange, men det at der også sker en handling samtidig med 'nej' vil gøre at hun lærer det hurtigere. Er der ting som kan gå i stykker eller være farlige for hende, skal du naturligvis flytte dem uden for ...

Annonce

... hendes rækkevidde.

Med hensyn til kost så kan hun i en alder af 10 mdr. spise det samme som jer. Hun skal have lov til at spise med fingrene og du kan også give hende en gaffel, hvor du hjælper hende lidt på vej. Hun skal også have lov til at drikke af kop og umiddelbart kan hun godt drikke uden tud.

Frem mod et års alderen har nogle børn fortsat behov for at få en flaske, også nogle gange også længere, men du skal holde flasken på et minimun, således at hun langsomt lærer at tage sit behov af en kop. Når hun bliver et år, skal hun ikke have mere end 500 ml mælk (incl. yoghurt) dagligt.

En kostplan for hendes alder kan se sådan her ud:
Morgen: grød
Formiddag: ½ bolle med smør og ost og lidt frugt
Frokost: rugbrøds stykker med forskelligt pålæg til tilbehør af forskelligt grønt (ærter, majs, agurk, pebberfrugt osv)
Eftermiddag: En lille portion yoghurt/A38 evt. med drys + bør eller anden frugt. Samt ½ bolle med smør
Før aftensmad: en tallerken med lidt forskelligt grønt, som tilbehøret til frokost
Aften: Det samme som I spiser
Dessert: evt. en portion frugtgrød eller lidt frisk frugt

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til søvn så vil de fleste børn under et år have behov for to lure dagligt og nogle har fortsat behov for dette til de er 1½ år. Herefter vil barnet kunne nøjes med en lang middagslur, men igen er der store individuelle forskelle.

Lammeskind i barnevognen ville jeg nok ikke bruge om sommeren. Det bliver hurtigt for varmt. I stedet ville jeg sørge for at der i barnevognen lå en god madras, med et lagen som er blødt og nemt kan vaskes.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer