Kravle, søvn, kost

26. maj 2004

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kravle, søvn, kost

Vores datter på 10 mdr. er nu endelig begyndt at krybe, ikke kravle da hun ikke bruger benene. Hun kommer op på strakte arme og skubber resten af kroppen med. Er det første trin inden børn begynder at kravle og kan jeg herved være sikker på hun inden for nærmeste fremtid begynder at kravle? Og hvor vigtigt er det at børn begynder at kravle, frem for at krybe?

Når nu hun sådan kommer frem på gulvet er det herligt at se hvordan hun hygger sig og rigtig undersøger alting, nu kan hun endelig nå det hun førhen bare måtte nøjes med at se på. Men ind imellem sker det jo selvfølgelig hun kommer i nærheden af video, potteplanter og ledninger, hvilket jo ikke er så smart og hun selvfølgelig ikke må.

I sådanne situationer hvor hun er igang, går jeg hen til hende, bukker mig ned og ser hende i øjnene mens jeg løfter fingeren foran hende og siger med lidt hævet steme det vil jeg ikke have.

Så ser hun på mig og griner, hvorefter hun fortsætter igen, det er også sket at hun selv ser alvorligt på mig, når hun opdager jeg ikke smiler tilbage.

Er det måden at tackle det på, eller skal jeg gribe til andre midler?

Jeg ved godt det kræver tålmodighed, hvilken jeg nu også har.
Hendes far mener at et lille blidt knips over fingrene er det der skal til, hvilket jeg respekterer når nu det ikke gør ondt på hende, sådan skal han have lov at gøre når det er ham der står for det.

Det er bare ikke den rigtige måde på det for mig, jeg vil gerne vise hende på min egen måde at det vil jeg ikke have...

Tænker bare meget over om nu min måde kommer til at virke efterhånden som jeg har fortsat sådan et stykke tid...

Det sker jeg øver med hende at stå op og holde ved noget, det går frem ad og efterhånden står hun ikke på tæer længere, kan næsten selv stå nu, indtil hun får overbalance eller bliver træt i benene.

Er det godt at øve med hende, eller skal jeg lade hende selv finde ud af det?

Det kommer vel også af sig selv at hun på et tidspunkt selv finder ud af at rejse sig op ved ting.

Hun vågner ca. kl. 7 om morgenen hvor hun får nan 1, jeg har forsøgt med grød om morgenen, men hun vil ikke have anden sin flaske, som hun er meget glad for, især ...

Annonce

... på det tidspunkt.
Ved 9-tiden er hun træt igen og kommer ud og sove hvor hun tager ca. 1 ½ time.

11 eller 11.30 får hun bondebrød med pålæg eller leverpostej og sødmælk.
Ca. kl. 13 kommer hun ud og sove og igen tager hun ca. 1 ½ time på øjet.
Ved 15.30 tiden får hun A-38, cultura eller sødmælks jordbær yoghurt med en most banan i og sødmælk af kop.
Herefter sker det at hun får en kiks hun selv kan sidde og tygge i, eller f.eks. et stykke æble.

17 eller 17.30 får hun sin aften lur på en times tid og spiser det samme som os til aftensmad, her får hun vand til eller hjemmelavet saftevand. (Hun drikker godt, er altid tørstig, med mindre det er fordi det er sjovt at drikke).

Inden sengetid mellem 20- 21, får hun sin vælling, hvis hun vil have den, det er ikke altid hun føler for det, hvilket nok er afhængig af hvor meget hun har spist til aften.

Hun sover som sagt, fra hun kommer i seng mellem 20 - 21 og til næste morgen ved 6.30 tiden eller 7.

Hun har altid sovet godt om natten, igennem, og det er yderst sjældent hun vågner, når det endelig sker er det kun for at få sutten.

Det har været lækkert for os og vi er på en måde lidt stolte af det, når vi hører om allle de forældre hvis børn ikke vil sove, så det skal vi nok prise os lykkelige for, er også flere gange blevet gjort opmærksom på at vi har det nemt på det punkt.

Er hendes søvnmønster ganske normalt for en pige på 10 mdr., og hvornår kan vi forvente det ændrer sig, så hun f.eks. kun har brug for en enkelt lur i dagstimerne?

Og hvad med hendes kost, er den fin nok eller skal jeg variere den noget mere?

Skal jeg af og til lade hende spise selv med fingrene og evt. tage tuden af hendes kop, så hun kan lære at drikke rigtigt, eller skal jeg vente?

Hun sover med lammeskind i barnevognen, kan man bruge det hele året, eller er det kun om vinteren?

Det var mange spørgsmål der trængte sig på, håber det går an alligevel.

Tak for en god brevkasse, den er guld værd, jeg kan drage megen nytte af andres spørgsmål og dine svar og nu hvor det er så sjældent man får besøg af sin sundhedsplejerske, er det rart der findes sådan en brevkasse.

Mange hilsner fra Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor