Svar: Lære mit barnebarn at bruge sut
26. august 2023
Alder:
6 mdr.
Kære mormor
Tak for dit brev og stort tillykke med dit lille barnebarn :) Hvor er det dejligt, at du har mulighed for at hjælpe din datter og være så stor en del af din datter og dit barnebarns hverdag og liv, det er guld værd!
Jeg kan godt forstå, at du tænker, at det vil være praktisk og rart med en sut. Det er dog ikke alle børn, som bruger sut, og med den alder lillepigen har nu, så tænker jeg, at det sandsynligvis bliver rigtig svært at lære hende det.
I kan forsøge med en sut i naturgummi/latex og meget gerne en rund sut eller en anatomisk formet sut. Børn der ammes, vil ofte have lettere ved at acceptere denne form for sut, fordi den er mere eftergivelig og måske lettere for dem at sutte på.
Du kan også forsøge at komme lidt mælk i munden på hende, samtidig med sutten, så hun naturligt begynder at sutte og måske derfor så også vil finde ud af teknikken med at sutte på sutten. Det kan være lidt udmalket modermælk eller modermælkserstatning.
Det kan også være en god idé at koble sutten på en klud, som dufter af mor og mors mælk. Det kan minde lidt om at ligge ved brystet og på den måde være genkendeligt og trygt for den lille pige, så hun af den grund måske vil forsøge at sutte på sutten.
Og så kan det også være en god idé at give hende sutten, når hun halvsover, fordi hun så måske vil sutte, uden at tænke over, hvad det er hun sutter på. Eller man kan forsøge at erstatte brystet med den, så man afslutter amningen med en sut - imens hun stadig er i "suttemode" og dermed give den lige før hun falder i søvn. Det kan afprøves, men det er som sagt ikke sikkert, at det lykkes.
Det er ofte ikke nogen god idé at forsøge at give den som trøst og beroligelse, når hun først er ked af det, så vil sutten højst sandsynligt frustrere hende ekstra meget. Hun vil derfor kunne blive ekstra ked af det, sværere at trøste og vil ikke blive mere positivt stemt overfor sutten.
Hvis det ikke lykkes, så må det være sådan. Der er en grund til, at det kaldes for en narresut, og rigtig mange børn bruger ikke sut. Den lille pige får fint stillet sit suttebehov hos sin mor, og har derfor ikke behov for at få suttelysten stillet andre steder:)
Når hun bliver ked af det, så må du i stedet tage hende op, holde hende tæt, så hun kan mærke dig, din varme, din vejrtrækning osv. Du må gerne vugge hende lidt, så du med lidt bevægelse luller hende til ro. Du bør også berolige hende med ord, tale stille og roligt til hende i det lidt dybe toneleje - og nogle gange kan det hjælpe, at du sætter lidt ord på det, som er svært. Du kan f.eks. sige noget ala "ssååå, lille skat, er du bare så ked af det, sååå, mormor er her, mormor passer på dig, sååå, rolig nu, alt er okay, sååå". Det kan hjælpe hende at lytte til roen i din stemme, og det kan også hjælpe dig selv, at du får lov til at sætte lidt ord på.
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver ked af det, når du oplever, at du ikke kan trøste hende, for der er naturligt ikke noget, du hellere vil, og der er ingen tvivl om, at du elsker hende højt! Men husk på, at du er der, du passer på hende, og du lader hende ikke ligge alene og græde - du holder hende, favner hende, rummer hende - og stille og roligt vil hun lære, at mormor natuligt passer på hende, og stille og roligt vil hun derfor også begynde at kunne finde trøst og ro hos dig - også uden sut :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske