Svar: Amning af 3 måneder gammel dreng.

18. september 2006

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Amalie

Først vil jeg sige at jeg synes det er synd, hvis du begynder at give modermælkserstatning, da det lyder som om du har masser af mælk.

Umiddelbart tænker jeg at der kan ske 2 ting. Det mest umiddelbare er, at du har så meget mælk, at det strømmer ud, ja direkte sprøjter ned i munden på Lasse, i en fart, som gør at han slet ikke kan følge med. Så bliver han irriteret og slipper, tager fat, det sprøjter, brystet er vådt, det er svært at få ordentligt fast, så bliver han irriteret igen osv.

Om natten sker det samme, men her er han træt på en anden måde og slapper derfor også mere af. Han orker måske ikke at 'brokke sig' og ligger så bare og synker, synker, synker og sover. Om dagen er han lidt mere temperamentsfuld.

Det kan også være det modsatte, at han simpelthen synes mælken nogle gange løber for langsomt. Det tager måske lidt tid, før nedløbsrefleksen går igang og så bliver han utålmodig, hiver i vorten, slipper, tager fat, slipper osv.

Hvis det handler om et overfyldt bryst, så hjælper det nogle gange at malke lidt ud. Lige tage toppen, som er den lidt ...

Annonce

... vandholdige mælk og så lægge til bagefter. Så er spændingen ikke helt så stor, og mælken løber i et lidt mere roligt tempo. Det kan også nogle gange hjælpe at lægge til i forskellige stillinger og det kan derfor være en god idé at du f.eks. ligger ned at amme også om dagen, på samme måde som du f.eks. gør om natten.

Hvis det handler om en langsom nedløbsrefleks, så kan det også nogle gange være en god idé at malke lidt først. Så får du sat gang i systemet og får mælken til at løbe. Samtidig virker det også nogle gange at have lidt mælk i en lille sprøjte ved mundvigene, så når han slipper, så kan du sprøjte lidt ind i munden på ham og han kan mærke der er noget at komme efter og tager så fat igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De fleste børn vil have brug for 6 måltider om dagen (= ca hver 4 time) i forhold til den alder Lasse har. Men du må se på hvordan han trives. Det vil sige om han tisser godt, om han tager flot på i vægt og om han generelt virker glad og tilfreds. Hvis han gør det, så kan det jo sagtens være acceptabelt med mindre amning.

Håber ovenstående kan hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!