Svar: Ønsker at stoppe amning

27. marts 2024

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev - og tak for dine åbne og ærlige tanker og meget fine beskrivelse:)

Jeg kan sagtens høre, at det har været en svær beslutning for dig at stoppe amningen helt nu - og det er rigtig godt, at du har drøftet det med din mand, så du har hans støtte i hele denne proces. Jeg støtter dig naturligvis også - for det er vigtigt, at måltiderne forbindes med noget dejligt og rart for både dig og din datter, det er langt vigtigere, end om hun får mælken via bryst eller via flaske:)

Og ja, modermælken indeholder naturligt nogle næringsstoffer, som din datter ikke får via modermælkserstatningen og ja, modermælkserstatning er dyrt! Også selvom man vælger de billigere mærker. Men, igen er selve måltidet vigtigt. Det er vigtigt for jeres relation, at du og din datter hygger jer sammen, når hun spiser, at I har det dejligt sammen, og at I ikke begger græder i eller over hele situationen. Derudover vil jeg lige nævne, at modermælkserstatning indeholder alt det, som din datter har behov for, så hun trives, vokser og udvikler sig i sund og god retning.

Du skriver ikke i dit brev, hvor meget du ammer, og hvor mange flasker du giver. Men normalt vil det være rigtig godt, hvis du kan erstatte en amning ad gangen med flaske, og så gradvist øge antallet af flasker, mens du reducerer antallet af amninger per dag. Det vil give din krop mulighed for gradvist at mindske mælkeproduktionen.

Det kan være en god idé at fjerne den amning, som hun efterspørger mindst. Det vil sige, at hvis hun f.eks. ofte protesterer og græder over brystet midt på dagen eller om aftenen, så fjern denne amning først. Altså giv flasken i stedet for at tilbyde brystet, så I helt undgår gråden og ubehaget ved at forsøge:)

Hvis du erstatter en amning med flaske, så vil der naturligt gå længere og længere tid imellem dine amninger, og det vil nedsætte din mælkeproduktion og amningen derfor gradvist stoppe. Hvis du ofte ammer - og efterfølgende supplerer med flaske, så vil du i stedet skulle fjerne denne amning og give ekstra mælk i flasken. Du skal altså forsøge at tilbyde den samme mængde væk, som du regner med, at din datter normalt har spist. Her skal du naturligvis også være ...

Annonce

... opmærksom på hendes signaler, så du tilbyder hende en ekstra flaske, hvis hun pludselig virker ekstra sulten.

Gør du ofte det, at du ammer først og supplerer med flaske efterfølgende, så kan det være en god idé, at du fjerner ca. hver anden amning i starten af din nedtrapning, netop for at forlænge tiden imellem to amninger - og for stadig at lade din datter tømme dit bryst ind imellem.

Alt efter hvor meget du ammer, og hvor meget du giver flaske på nuværende tidspunkt, så kan overgangen fra amning til fuld flaske godt tage et par uger. Hvis du allerede giver betydeligt mere flaske, end du ammer, så tager det måske kun en lille uges tid. Giv dig selv den tid, som du fornemmer fungerer.

Med hensyn til at tømme brystet, så er det her vigtigt, at du mærker efter på dine bryster, hvor spændte og fyldte de virker - og at du lægger din datter til, hvis du fornemmer, at brysterne har brug for at blive "tømt". Alternativt kan det være en god idé at håndudmalke lidt, så du lindrer på trykket og ubehaget ved de spændte bryster.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange vil det være nødvendigt at tømme brystet helt - men det er ikke sikkert. Du behøver ikke nødvendigvis tømme brystet fuldstændig, når du er igang med at stoppe amning. Hvis du reducerer amningerne og tømmer brystet mindre, så vil det normalt hjælpe med at sænke mælkeproduktionen over tid. Hvis du konsekvent tømmer brystet fuldstændig, når du er igang med at stoppe amning, så kan det godt signalere til din krop, at der fortsat skal produceres mælk. Det er derfor vigtigt, at du mærker efter og lytter til din krop og så forsøger at finde balancen mellem at lade brystet helt være, fjerne toppen af mælken eller tømme brystet helt.

Det, du skal medtænke, er, at det er, når antallet af amninger reduceres, og der går længere og længere tid mellem hver amning, at din mælkeproduktion nedsættes. Men alle kvinder og kroppen reagerer naturligt forskelligt på ammestop, så derfor skal du lytte til din krop, og det du fornemmer vil være bedst for jer:)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt på vej, ellers så skriv igen:)

Rigtig meget held og lykke - og stort knus her fra - det er naturligvis helt okay at stoppe amning:)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor