Svar: Ønsker at stoppe amning
27. marts 2024
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev - og tak for dine åbne og ærlige tanker og meget fine beskrivelse:)
Jeg kan sagtens høre, at det har været en svær beslutning for dig at stoppe amningen helt nu - og det er rigtig godt, at du har drøftet det med din mand, så du har hans støtte i hele denne proces. Jeg støtter dig naturligvis også - for det er vigtigt, at måltiderne forbindes med noget dejligt og rart for både dig og din datter, det er langt vigtigere, end om hun får mælken via bryst eller via flaske:)
Og ja, modermælken indeholder naturligt nogle næringsstoffer, som din datter ikke får via modermælkserstatningen og ja, modermælkserstatning er dyrt! Også selvom man vælger de billigere mærker. Men, igen er selve måltidet vigtigt. Det er vigtigt for jeres relation, at du og din datter hygger jer sammen, når hun spiser, at I har det dejligt sammen, og at I ikke begger græder i eller over hele situationen. Derudover vil jeg lige nævne, at modermælkserstatning indeholder alt det, som din datter har behov for, så hun trives, vokser og udvikler sig i sund og god retning.
Du skriver ikke i dit brev, hvor meget du ammer, og hvor mange flasker du giver. Men normalt vil det være rigtig godt, hvis du kan erstatte en amning ad gangen med flaske, og så gradvist øge antallet af flasker, mens du reducerer antallet af amninger per dag. Det vil give din krop mulighed for gradvist at mindske mælkeproduktionen.
Det kan være en god idé at fjerne den amning, som hun efterspørger mindst. Det vil sige, at hvis hun f.eks. ofte protesterer og græder over brystet midt på dagen eller om aftenen, så fjern denne amning først. Altså giv flasken i stedet for at tilbyde brystet, så I helt undgår gråden og ubehaget ved at forsøge:)
Hvis du erstatter en amning med flaske, så vil der naturligt gå længere og længere tid imellem dine amninger, og det vil nedsætte din mælkeproduktion og amningen derfor gradvist stoppe. Hvis du ofte ammer - og efterfølgende supplerer med flaske, så vil du i stedet skulle fjerne denne amning og give ekstra mælk i flasken. Du skal altså forsøge at tilbyde den samme mængde væk, som du regner med, at din datter normalt har spist. Her skal du naturligvis også være opmærksom på hendes signaler, så du tilbyder hende en ekstra flaske, hvis hun pludselig virker ekstra sulten.
Gør du ofte det, at du ammer først og supplerer med flaske efterfølgende, så kan det være en god idé, at du fjerner ca. hver anden amning i starten af din nedtrapning, netop for at forlænge tiden imellem to amninger - og for stadig at lade din datter tømme dit bryst ind imellem.
Alt efter hvor meget du ammer, og hvor meget du giver flaske på nuværende tidspunkt, så kan overgangen fra amning til fuld flaske godt tage et par uger. Hvis du allerede giver betydeligt mere flaske, end du ammer, så tager det måske kun en lille uges tid. Giv dig selv den tid, som du fornemmer fungerer.
Med hensyn til at tømme brystet, så er det her vigtigt, at du mærker efter på dine bryster, hvor spændte og fyldte de virker - og at du lægger din datter til, hvis du fornemmer, at brysterne har brug for at blive "tømt". Alternativt kan det være en god idé at håndudmalke lidt, så du lindrer på trykket og ubehaget ved de spændte bryster.
Nogle gange vil det være nødvendigt at tømme brystet helt - men det er ikke sikkert. Du behøver ikke nødvendigvis tømme brystet fuldstændig, når du er igang med at stoppe amning. Hvis du reducerer amningerne og tømmer brystet mindre, så vil det normalt hjælpe med at sænke mælkeproduktionen over tid. Hvis du konsekvent tømmer brystet fuldstændig, når du er igang med at stoppe amning, så kan det godt signalere til din krop, at der fortsat skal produceres mælk. Det er derfor vigtigt, at du mærker efter og lytter til din krop og så forsøger at finde balancen mellem at lade brystet helt være, fjerne toppen af mælken eller tømme brystet helt.
Det, du skal medtænke, er, at det er, når antallet af amninger reduceres, og der går længere og længere tid mellem hver amning, at din mælkeproduktion nedsættes. Men alle kvinder og kroppen reagerer naturligt forskelligt på ammestop, så derfor skal du lytte til din krop, og det du fornemmer vil være bedst for jer:)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt på vej, ellers så skriv igen:)
Rigtig meget held og lykke - og stort knus her fra - det er naturligvis helt okay at stoppe amning:)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske