Svar: Ammer mere nat end dag

25. marts 2024

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det er rigtigt dejligt, at jeres datter er begyndt at sove længere søvnstræk om dagen, og det må hun naturligvis gerne. Det lyder rigtig fint, at hun nogle gange kan tage en lur på ca. 3 timer - og det lyder også helt alderssvarende, at hun ofte går til ro for natten mellem kl. 20-21. Det skal du umiddelbart ikke ændre på.

Når det så er sagt, så forstår jeg dog godt, at du er lidt træt af, at lillepigen ammes meget hyppigere om natten end om dagen, og det er naturligvis helt fornuftigt at du nu forsøger at hjælpe hende med at ændre denne rytme. Det lyder faktisk som om, at hun er ved at bytte lidt rundt på nat og dag, hvad angår spisning. Hun spiser så meget om natten, at hun kan nøjes med at spise måske hver 4 time om dagen, og sover længere lure der, men det skulle jo helst være omvendt - at hun spiser hver 4 time om natten og sover sine længste søvnstræk der.

Så, for at hjælpe hende tilbage i en bedre rytme, vil jeg anbefale dig, at du begynder at amme hende hyppigere om dagen. Da hun er begyndt at sove længere søvnstræk om dagen, så er hendes vågenperioder sandsynligvis også længere, og jeg vil anbefale, at du derfor forsøger at lægge to amninger ind i hendes vågenperiode. Det vil sige, at du lige nu skal amme hende, når hun vågner af en lur, og derefter kan I lege, tumle, hygge, pludre osv. Og så ammer du hende igen, før hun puttes til næste lur. På den måde kan du få hende fyldt ekstra op hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten. Det er bedre, at hun dier hver 2 time om dagen end om natten:)

Derudover, så skal du være opmærksom på, at hun har en alder nu, hvor hun godt kan lade sig forstyrre undervejs i amningen om dagen. Hun kan se længere nu og følger meget mere bevidst med i, hvor I er, og hvad der sker omkring jer. Hun skelner mere og mere mellem, om I er hjemme eller ude, og hvis far f.eks. kommer ind i stuen, når du sidder og ammer, så kan hun slippe brystet og kikke efter ham, fordi han er langt mere spændende, end det er at spise. Du oplever måske også, at hun om dagen slipper brystet og pludrer med dig - hvilket igen er super hyggeligt og dejligt, men det er stadig vigtigt, at hun spiser nok om dagen:)

Det kan derfor være en god idé, at du om dagen er opmærksom på at amme steder, hvor der ikke sker alt ...

Annonce

... for meget omkring jer. Så hun ikke afledes undervejs, men faktisk spiser nok og dermed fylder sig selv tilstrækkeligt op om dagen. Hvis hun ikke spiser nok om dagen, så er hun naturligt nødt til at søge det ekstra om natten.

Det kan nogle gange være en god idé at gå afsides med hende, evt. lægge dig i dobbeltsengen med hende om dagen, rulle gardinerne for osv. for på den måde at hjælpe hende med at koncentrere sig lidt mere om amningen og på sin vis efterligne lidt de nætter, som I har lige nu, hvor hun faktisk spiser rigtig godt. Men så du igen hjælper hende med at indtaget af mælken så vidt muligt sker om dagen og om aftenen - og ikke om natten.

Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvornår hun melder sig sen aften. Men du skal også her være opmærksom på, at du meget gerne må tage hende op og lægge hende til brystet, før du selv går i seng. Det kan være en måde at få lidt ekstra mælk i hende på, så hun derefter sover et længere søvnstræk. Nogle børn kan sagtens die i søvne, og det kan være rarere for dig, at du ammer hende, før du selv går i seng, og hun så sover nogle sammenhængende timer derefter, end at du går i seng, når at sove en time, og hun så melder sig, og din søvn bliver afbrudt. Det kan derfor også forsøges :)

Det er helt naturligt, at hun stadig har behov for mælk om natten, og natamningen er stadig vigtig i forhold til f.eks. at holde din mælkeproduktion ved lige. Men det vil være rigtigt dejligt for jer begge, hvis hun f.eks. kan ammes sen aften omkring kl. 23 og så ammes midt nat mellem kl. 02-/03 og igen næste morgen tidlig omkring kl. 06.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil sige, at hun om natten kan sove måske 3.5-4 timer imellem amningerne - som sagt er det bedre, at hun gør det om natten og ikke om dagen:) Og jeg tænker, at det også vil gøre en kæmpe forskel for dig:)

I takt med at hun bliver ældre, vil hun kunne sove længere søvnstræk om natten. Det er dog først i 6 måneders alderen, at man ofte kan begynde at arbejde på at springe natamningen midt nat helt over og således arbejde på en rytme, hvor barnet sover 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl. 23.30 til 05.. Nogle børn kan godt sove længere søvnstræk før, og det må de også gerne, men det er bestemt ikke alle, og det er naturligvis vigtigt at vide:)

Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!