Svar: Ammer hele dagen

3. januar 2023

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar til dig :)

Det er rigtig dejligt, at du nu kan amme jeres lille pige fuldt ud, du skriver, at det er din store glæde, og det er rigtig dejligt, at I er nået dertil. Du fortæller også, at lillepigen nu tager fint på og følger sin kurve, og at hun nu også er begyndt at smile og også grine mere, så skønt:)

Det lyder dog rigtig hårdt, for som jeg læser dit brev, så sidder du faktisk med hende i sofaen mere eller mindre hele dagen, og hun ammes faktisk hele tiden. Det er kun ganske kort tid af gangen, at hun er væk fra dit bryst, nogle gange går der kun 15 minutter, andre gange en time, men ofte ikke mere, så vil hun ammes igen...

Jeres datter er nu blevet 3 måneder gammel, og det vil være en rigtig god idé, hvis du kan begynde at arbejde på lidt mere rytme dagen igennem. Du skriver, at hun ikke rigtigt sover lur i løbet af dagen, men i stedet får mange små lure ved dig, imens hun spiser - og det er naturligt hyggeligt, men uholdbart i længden, for det kan du naturligt ikke holde til... Samtidig går lillepigen nu fra at være et spædbarn til at være en aktiv lille baby, og du må meget gerne begynde at inddele hendes dag i vågne aktive perioder og perioder, hvor hun skal have mælk og hjælpes til at sove.

Med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt, at du stille og roligt arbejder på at adskille amning og søvn. Det er godt for dig, og det er også godt for jeres lille pige, hvis hun nu lærer at sove på afstand af bryst og favn - det giver hende ro i maven, hvis hun ikke ligger med brystet i munden hele tiden, og det giver også din krop ro, at du ikke skal amme hele tiden døgnet igennem. Du har også brug for pauser ind imellem for at danne mælk, og samtidig er det vigtigt, at du også får armene fri til at lave andre ting, så du kan nå et bad, få lidt at spise osv. hvilket naturligt også er vigtigt for dig :)

Hun skal stadig ammes, som en fast del af sit putteritual, men det vil være rigtig godt, at du giver hende mælk og derefter putter hende fra dig, før hun sover helt. Hun skal ikke lægges vågen ned i lift, barnevogn, vugge, seng.. men skal puttes fra din favn, der hvor hun næsten sover, men dog stadig registrerer, at hun puttes væk fra din favn. Du skriver, at hun ofte falder i søvn midt i amningen, men ikke i så dyb en søvn, at du kan putte hende fra dig - og det er netop dette, som du nu skal ændre på. Hun skal ikke falde i dyb søvn, før du flytter hende, men flyttes, kort efter at hun er færdig med at spise, og før hun sover helt. Hvis du venter for længe med at flytte hende efter amning, så skal du faktisk sidde med hende rigtig længe, før det er muligt at flytte hende, ellers vil hun vågne, så amme og derefter flytte hende fra dig :)

Det kan være en fordel at svøbe hende eller putte hende i en sovepose eller lignende. Det vil give hende en følelse af at være holdt, og det vil gøre skiftet fra favn og ned i sengen mindre voldsomt for hende. Det er utrygt for hende, hvis hun falder i søvn i din favn, flyttes og oplever, at hun ligger et andet sted, så vil hun blive ked af det og kan ikke sove videre, før du atter tager hende op, holder hende i dine arme eller tilbyder brystet igen. Det er derfor, at hun sandsynligvis vågner igen og igen, hver gang du forsøger at lægge hende fra dig.

Hun kan også stadig have en kraftig moro-refleks (fald refleks), som gør at hun spætter og derfor også får vækket sig selv. Når du holder hende i din favn, så beroliger du hende naturligt med det samme med dine hænder, kærtegn osv. og hun kommer naturligt videre ind i søvnen. På samme måde kan svøbet eller soveposen hjælpe hende med at finde fysisk ro og sove videre.

Hun vil sandsynligvis have behov for ca. 15 timers søvn i døgnet, og mange børn trives i denne alder med en rytme, hvor de sover ca. 10 timers nattesøvn og 5 timer i løbet af dagen. Dagssøvnen er ofte godt fordelt, hvis hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Nogle børn har brug for 4 kortere lure, og det er også helt okay, men det vil give lidt idé om, hvad behovet er for hende nu.

Det er vigtigt, at du hjælper hende med at spise så effektivt ...

Annonce

... som muligt, når hun ligger ved brystet, og det er svært at sige præcist, hvor lang tid en amning skal være - alt mellem 10-30 minutter kan være normalt. Det vigtige er, at hun spiser godt og effektivt og ikke falder i dyb søvn ved brystet. Du må gerne lægge en skiftning ind undervejs i amningen, hvis du fornemmer, at hun falder for let i søvn, og så lægge hende til brystet igen efter skiftning. Hvis hun har spist kortvarigt på brystet, så kan du lægge hende til samme bryst men i ny ammestilling, så du på den måde hjælper hende med at "tømme" brystet bedre og få den federe mælk med ud. Hvis hun har spist længe på et bryst, så kan du tilbyde hende toppen fra modsatte bryst, før du så putter hende til næste lur. Næste gang du ammer, så skal du så starte der, hvor hun har taget toppen sidst, hjælpe hende med at spise effektivt igen og derefter tilbyde modsatte bryst.

Så start med at skifte hende og læg hende så til brystet. Når du ammer hende, så skal du altså forsøge at putte hende fra dig, der hvor hun er døsig og ikke sover. Se på hende, se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover tungt. Hendes øjne kører rundt i hovedet, hun er tydeligt træt, har masser af mælk i mundvigene og er slap i kroppen, hun har svært ved at fokusere, men hun sover ikke helt, hun er vågen nok til lige at registrere, at du lægger hende fra dig, men træt nok til, at du med dine hænder og kærtegn kan lulle hende ind i søvnen.

Put hende stille og roligt fra din favn og ned i sengen eller f.eks. i barnevognen. Lad hende sove svøbt eller puttet i en sovepose, giv hende en klud, der dufter af dig og put hende så fra dig. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt, imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes hun i barnevognen så tril hende og lul hende på den måde ind i søvnen.

Du må naturligvis gerne forsøge med en sut - du kan udskiftet brystet med sutten og evt. koble sutten til en klud. Nogle gange kan det gøre skiftet fra favn og ned i barnevogn eller seng lettere. Det kan også være, at hun vil blive glad for sutten, når hun ikke længere har brystet til rådighed hele tiden, men det kan også sagtens være, at hun slet ikke har behov for en sut, hun får jo sit suttebehov stillet rigtig godt hos dig:) Det er bestemt ikke alle børn, som bruger sut...

Så længe hun ligger tæt med dig eller f.eks. er i en vikle, så vil hun kunne dufte din mælk og vil derfor tro, at hun skal spise. Derfor vil hun søge brystet igen og igen og kan have svært ved at finde ro og blive i søvnen. Hvis hun fyldt godt op med mælk puttes på afstand af dig, men netop stadig føler sig tryg, fordi hun er puttet med svøb, sovepose, klud.. så vil hun højst sandsynligt bedre kunne finde ro, fordi der ikke er nogen duft af mælk.

Når far er hjemme, så må han også meget gerne sidde med hende efter amning, så hun får hans nærhed og tætte kontakt. Han dufter heller ikke af mælk, og kan derfor nogle gange også være rigtig god til at give ro og tryghed - uden at hun tror, at hun skal spise. Så lad endelig også far være med:)

Jeg laver ikke ret ofte dagsplaner for børn i denne alder, men hvis jeg skal forsøge at skitsere en plan, som den måske kunne se ud for jer, ville det være noget ala dette:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, tilbydes ofte brystet endnu engang, når dagen begynder.

I står op, leger, tumler, pludrer, hygger

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

I leger, hygger, tumler, pludrer

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

I leger, hygger, tumler, pludrer

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur

I leger, hygger, tumler, pludrer

Aften: Ammes og spiser ofte hyppigt om aftenen og fylder sig på den måde lidt ekstra op til natten. Ammes som naturlig del af sit putteritual.

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder