Svar: Ammestop - antal og tid øges
22. september 2022
Alder:
16 mdr.
Kære Karen
Tak for dit brev og fine spørgsmål om, hvordan du bedst stopper med at amme :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Du skriver, at du havde håbet, at jeres datter naturligt ville miste interessen for brystet, og det kan også være dejligt, hvis det sker. Det er i hvert fald altid lettere at stoppe, hvis både mor og barn er enige om det... Men, de fleste børn siger ikke selv fra, når de har din datters alder, tværtimod. Hun er så gammel nu, at hun naturligt er langt mere bevidst om brystet, og hun begynder også at kunne kræve brystet mere og mere direkte - og det lyder som om, at det er tilfældet hos jer.
Du kan derfor ikke regne med, at din datter selv vil sige fra. Det er en beslutning, som du er nødt til at tage, og derfor skal du være parat til dette.
Det kan ofte være en god idé at stoppe i forbindelse med, at du ikke er hjemme. Du har været væk i 4 dage sammen med dit arbejde, og så vidt jeg forstår på dit brev, så har jeres datter fint kunne undvære brystet i disse dage. Din mælkeproduktion er sandsynligvis også blevet lidt nedsat efter 4 dage (hvilket godt kan forklare, hvorfor hun nu dier meget længe af gangen) - og en sådan situation kan derfor være en god idé at bygge videre på. Jeg forestiller mig dog, at savnet mellem din datter og dig har været så stort, at du naturligt har tilbudt hende brystet, da du kom hjem, og hun har taget voldsomt glad imod det - og det har naturlig styrket behovet igen.
Det kan være fint og uproblematisk, hvis du meget gerne vil langtidsamme, men hvis du inderst inde ønsker at stoppe amning, så er du nødt til at tage en beslutning om, at du vil stoppe, og du er nødt til at gå helhjertet ind i projektet. Det er her vigtigt, at du siger til dig selv, at det ikke er brystet, som jeres datter har behov for, men mors nærhed og kontakt - og hun kan sagtens have sin mor hos sig, uden at hun også skal have brystet...
Nogle gange er det en god idé at trappe gradvist ud, så jeres datter ikke fra den ene dag til den anden helt skal undvære brystet. Det vil sige, at du skal gå ned på en enkelt amning i døgnet og ikke som nu amme tre gange. Men, for mange børn er det meget svært at forstå, hvorfor man må ammes en enkelt gang og ikke tre gange. Din datter vil sandsynligvis have svært ved at fornemme forskel på eftermiddag, aften og tidlig morgen - hun vil naturligt blot søge brystet, når hun føler behov. Derfor er det nogle gange lettere at stoppe, hvis man stopper helt.
Det er vigtigt, at du erstatter brystet med noget andet. Om morgenen vil det være en god idé, at I står op, starter dagen med morgenmad og noget at drikke. Om eftermiddagen kan hun tilbydes et mellemmåltid, når I kommer hjem, og på den måde få noget andet end mælk i maven, og du kan forsøge at aflede hende med kærtegn, kildetur, massage eller lignende, så I stadig har tæt fysisk kontakt men uden bryst. Og om aftenen vil det være rigtig godt, at hun tilbydes et godnatmåltid, og også her får lidt massage, bliver smurt med creme osv. ligesom hun også meget gerne må få en godnathistorie og blive puttet med bamse, putteklud, slaskeduke og lignende, som stille og roligt skal fungere som substitut for brystet.
Det er på den måde rigtig vigtigt at anerkende, at hun naturligt har brug for noget, når hun skal finde ro og koble fra - men samtidig forsøge at finde noget, som erstatter brystet og som kan hjælpe hende fremadrettet - både når hun puttes af mor, af far, bedsteforældre, i vuggestue osv. Og nej - hun skal ikke tilbydes flaske i stedet. Det er ikke meningen med den alder, hun har:)
Derudover så er det en god idé at lære hende "slut" og bruge dette begreb omkring forskelligt ting i hverdagen. Bogen klappes sammen, når I har læst højt "historien er slut". Når hun spiser, og tallerkenen er tom "slut, der er ikke mere mad". Når hun har drukket af sin kop "slut, der er ikke mere vand". Når noget smides ud "slut, der er ikke mere.." osv. osv. Jo mere du kan bruge begrebet slut i hverdagen, så hun får lidt fornemmelse af, at noget kan slutte og betydningen af dette, jo mere vil du kunne sætte dette over på amningen.
Det vil sige, at når hun hiver i din bluse, forsøger at trække den op og giver tegn på, at hun ønsker at blive ammet, så kan du sige "slut, der er ikke mere", og så tilbyde hende et alternativ "se her, hvis du er tørstig/sulten, så kan du få...", ligesom du kan aflede "kom her skat, lad os læse i en bog" eller "kom og få lidt massage" osv. Så du naturligt igen og igen anerkender hendes behov for nærhed og tæt kontakt, men tilbyder dette på en anden måde.
Det vil tage lang tid, før hun glemmer brystet, og derfor er det også vigtigt, at du både anerkender hendes behov for nærhed, fysisk kontakt og følelsen af, at du stadig er der hundrede procent for hende, ligesom du naturligt skal tilbyde hende mad og væske i stedet for brystet. Det kan dog godt lade sig gøre, men netop derfor er det vigtigt, at du har hjertet med og selv føler, at det er den rigtige beslutning:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :) Og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske