Svar: Ammestop - antal og tid øges

22. september 2022

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Kære Karen

Tak for dit brev og fine spørgsmål om, hvordan du bedst stopper med at amme :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Du skriver, at du havde håbet, at jeres datter naturligt ville miste interessen for brystet, og det kan også være dejligt, hvis det sker. Det er i hvert fald altid lettere at stoppe, hvis både mor og barn er enige om det... Men, de fleste børn siger ikke selv fra, når de har din datters alder, tværtimod. Hun er så gammel nu, at hun naturligt er langt mere bevidst om brystet, og hun begynder også at kunne kræve brystet mere og mere direkte - og det lyder som om, at det er tilfældet hos jer.

Du kan derfor ikke regne med, at din datter selv vil sige fra. Det er en beslutning, som du er nødt til at tage, og derfor skal du være parat til dette.

Det kan ofte være en god idé at stoppe i forbindelse med, at du ikke er hjemme. Du har været væk i 4 dage sammen med dit arbejde, og så vidt jeg forstår på dit brev, så har jeres datter fint kunne undvære brystet i disse dage. Din mælkeproduktion er sandsynligvis også blevet lidt nedsat efter 4 dage (hvilket godt kan forklare, hvorfor hun nu dier meget længe af gangen) - og en sådan situation kan derfor være en god idé at bygge videre på. Jeg forestiller mig dog, at savnet mellem din datter og dig har været så stort, at du naturligt har tilbudt hende brystet, da du kom hjem, og hun har taget voldsomt glad imod det - og det har naturlig styrket behovet igen.

Det kan være fint og uproblematisk, hvis du meget gerne vil langtidsamme, men hvis du inderst inde ønsker at stoppe amning, så er du nødt til at tage en beslutning om, at du vil stoppe, og du er nødt til at gå helhjertet ind i projektet. Det er her vigtigt, at du siger til dig selv, at det ikke er brystet, som jeres datter har behov for, men mors nærhed og kontakt - og hun kan sagtens have sin mor hos sig, uden at hun også skal have brystet...

Nogle gange er det en god idé at trappe gradvist ud, så jeres datter ikke fra den ene dag til den anden helt skal undvære brystet. Det vil sige, at du skal gå ned på en enkelt amning i døgnet og ikke som nu amme tre gange. Men, for mange børn er det meget svært at forstå, hvorfor man må ammes en enkelt gang og ikke tre gange. Din datter vil sandsynligvis have svært ved at fornemme forskel på eftermiddag, aften og tidlig morgen - hun vil naturligt blot søge brystet, når hun føler behov. Derfor er det nogle gange lettere at stoppe, hvis man stopper helt.

Det er vigtigt, at du erstatter brystet med noget ...

Annonce

... andet. Om morgenen vil det være en god idé, at I står op, starter dagen med morgenmad og noget at drikke. Om eftermiddagen kan hun tilbydes et mellemmåltid, når I kommer hjem, og på den måde få noget andet end mælk i maven, og du kan forsøge at aflede hende med kærtegn, kildetur, massage eller lignende, så I stadig har tæt fysisk kontakt men uden bryst. Og om aftenen vil det være rigtig godt, at hun tilbydes et godnatmåltid, og også her får lidt massage, bliver smurt med creme osv. ligesom hun også meget gerne må få en godnathistorie og blive puttet med bamse, putteklud, slaskeduke og lignende, som stille og roligt skal fungere som substitut for brystet.

Det er på den måde rigtig vigtigt at anerkende, at hun naturligt har brug for noget, når hun skal finde ro og koble fra - men samtidig forsøge at finde noget, som erstatter brystet og som kan hjælpe hende fremadrettet - både når hun puttes af mor, af far, bedsteforældre, i vuggestue osv. Og nej - hun skal ikke tilbydes flaske i stedet. Det er ikke meningen med den alder, hun har:)

Derudover så er det en god idé at lære hende "slut" og bruge dette begreb omkring forskelligt ting i hverdagen. Bogen klappes sammen, når I har læst højt "historien er slut". Når hun spiser, og tallerkenen er tom "slut, der er ikke mere mad". Når hun har drukket af sin kop "slut, der er ikke mere vand". Når noget smides ud "slut, der er ikke mere.." osv. osv. Jo mere du kan bruge begrebet slut i hverdagen, så hun får lidt fornemmelse af, at noget kan slutte og betydningen af dette, jo mere vil du kunne sætte dette over på amningen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil sige, at når hun hiver i din bluse, forsøger at trække den op og giver tegn på, at hun ønsker at blive ammet, så kan du sige "slut, der er ikke mere", og så tilbyde hende et alternativ "se her, hvis du er tørstig/sulten, så kan du få...", ligesom du kan aflede "kom her skat, lad os læse i en bog" eller "kom og få lidt massage" osv. Så du naturligt igen og igen anerkender hendes behov for nærhed og tæt kontakt, men tilbyder dette på en anden måde.

Det vil tage lang tid, før hun glemmer brystet, og derfor er det også vigtigt, at du både anerkender hendes behov for nærhed, fysisk kontakt og følelsen af, at du stadig er der hundrede procent for hende, ligesom du naturligt skal tilbyde hende mad og væske i stedet for brystet. Det kan dog godt lade sig gøre, men netop derfor er det vigtigt, at du har hjertet med og selv føler, at det er den rigtige beslutning:)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :) Og fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin