Brev:
Ammestop - antal og tid øges
22. september 2022
Alder:
16 mdr.
Ammestop - antal og tid øges
Kære Helen,
Tak for dine gode råd vedrørende putning - det går fremad :-)
Jeg har nu et nyt spørgsmål vedrørende ammestop. Min datter er 16 måneder, og jeg synes, hun ammer meget. For et par måneder siden var vi nede på ca. en gang i døgnet, hvilket jeg syntes var passende.
Nu er vi oppe på 1-2 gange om dagen, nogle gange 3, hvis det er mig der putter, eller hvis det er weekend.
Hun spiser godt og hun trives generelt. Jeg henter hende som regel i vuggestuen kl. 15, så jeg kan have noget tid sammen med hende.
De sidste par uger, har hun villet ammes når vi kom hjem fra vuggestuen. Det synes jeg er fint, hvis vi kan holde det på den ene gang, men hun er begyndt også at ville amme om morgenen og sommetider om aftenen.
Problemet er, at det er begyndt at tage virkelig lang tid. I dag ammede hun ca. 50 minutter da vi kom hjem. Da jeg så selv tog hende fra, blev hun helt ulykkelig, og det lykkedes slet ikke for mig at aflede hende, før hendes far kom hjem kl. 18. Hun bliver virkelig sur og sparker og græder, og vil ingenting. Det eneste, der får hende til at falde til ro, er amning.
Jeg havde håbet, hun naturligt ville miste interessen for det, men det er jeg ikke længere sikke på. I søndags kom jeg hjem fra fire dages ferie med mit arbejde. Hun var således ikke blevet ammet (og får ikke erstatning og har aldrig fået det), og jeg havde håbet, at det ville hjælpe på situationen. Men det var det første hun efterspurgte, da hun så mig.
Jeg vil gerne ligeså stille trappe ud med amning - har du en god metode til at få det til at ske, og hvad jeg gør, når hun bliver så sur og ked af det?
Med venlig hilsen
Karen