Svar: Vægt - flad vækstkurve
8. juli 2022
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og stort tillykke med din datter :)
Som jeg læser dit brev, så har det været svært at få amningen til at fungere rigtig godt fra starten, og det kan der være mange gode grunde til. Det behøver absolut ikke have noget med dig eller din vilje til at amme at gøre - amningen afhænger af rigtig mange faktorer.
Det kan f.eks. spille ind, hvordan fødslen er forløbet. Det betyder også noget, hvornår din datter er lagt til brystet efter fødslen, og hvordan hun er til at die. Måske har hun svært ved at svøbe tilstrækkeligt om brystvorten, måske har hun svært ved at holde vakuum. Nogle kvinder har indadvendte brystvorter, som gør, at barnet har svært ved at få fat, og nogle kvinder mangler kirtelvæv i brystet, som gør, at de ikke kan danne tilstrækkeligt med mælk - og du nævner blandt andet, at du ikke danner ret meget mælk på venstre bryst, hvorfor din datter afviser dette. En dygtig ammevejleder vil kunne se på dine bryster, om du f.eks. mangler kirtelvæv, ligesom det også er vigtigt at kontrollere din datters sutteteknik og sikre sig, at hun dier rigtigt, så brystet bliver korrekt stimuleret og tømt, når hun spiser hos dig.
Du fortæller, at du ammer hende med ca. 2.5 times mellemrum, og hvis du forsøger at amme hende hyppigere, så bliver hun frustreret. Det er derfor vigtigt, at du ikke presser hende til at die mere, end hun viser lyst til, så det stadig er rart for hende at komme til brystet og lysten til at spise hos dig bibeholdes.
Man kan godt diskutere, hvorvidt det ville være en god idé, at du lægger hende til brystet i løbet af natten, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, samtidig vil det sandsynligvis hjælpe på din datters indtag og vægt, hvis hun fik et ekstra måltid mælk midt nat, så hun f.eks. spiser 7 måltider i døgnet i stedet for de nuværende 6 (kan hun spise 8 måltider, må hun meget gerne det).
Når din sundhedsplejerske har anbefalet, at du lader din datter sove om natten, så er det sandsynligvis, fordi hun skønner, at det vil være dejligt for dig med sammenhængende nattesøvn, men jeg tænker, at hvis du vågner i løbet af natten eller har overskud til at amme om natten, så er det bestemt et forsøg værd at lægge lillepigen til brystet. Det kan sagtens tænkes, at hun vil kunne spise mere eller mindre i søvne, og måske kan du ligge ned og amme hende i din seng og stadig få ro og hvile. Det er bestemt et forsøg værd - både i forhold til at øge din mælkeproduktion, men også i forhold til at få ekstra mælk i lillepigen og dermed øge hendes vækst.
Med hensyn til Calma flasken, så har din sundhedsplejerske anbefalet denne, fordi den er lavet sådan, at barnet skal skabe et undertryk for at få mælken til at løbe og på den måde minder sutteteknikken om at die ved brystet. Tanken er, at barnet ikke skal blive så forvirret af at skifte mellem flaske og bryst. Og for nogle virker dette bare rigtig godt, men nogle børn har svært ved at få mælken ud af flasken, og så er løsningen at give en almindelig flaske, så det at få flaske også er en succes, og så lillepigen får den mælk, som hun har behov for.
Du kan overveje, om du vil malke ud, fordi du på denne måde også kan stimulere til ekstra mælk. Ved at bruge en brystpumpe, så viser du dit bryst, at der er behov for mere mælk, og produktionen bliver på den måde sat i vejret. Du kan naturligt give den udmalkede mælk på flaske, og derudover også give mme på flaske, som du forsøger med nu.
Når du supplerer med mælk på flaske, så er det generelt en god idé at supplere efter at din datter har været lagt til brystet. Det er en god idé at lægge hende til, lade hende die og derefter så tilbyde en flaske. På den måde stimulerer hun stadig dit bryst og viser din krop, at hun har behov for mælken. Går du derimod ind og erstatter en amning med flaske, så tror din krop, at hun ikke længere har behov for mælken, og produktionen vil blive nedsat yderligere.
Når og hvis du vil malke ud og stimulere til ekstra mælk via udmalkning, så er det lidt forskelligt, hvad man oplever virker bedst. Nogle kvinder synes, at det fungerer bedst at pumpe lige efter en amning eller lige efter hver anden amning. Andre kvinder synes, at det fungerer bedst at pumpe ca. en time efter amning - og dermed ca. mellem de to amninger, som du ofte giver hende nu. Der vil stadig være mælk at komme efter, når hun efterfølgende vågner op og har brug for mælk igen...
Det er også sådan, at det ofte er en god idé at dobbeltudmalke. Det vil sige, at du kan malke ud på begge bryster samtidig, eller du kan malke ud fra det ene bryst, imens din datter dier fra modsatte bryst. At stimulere og tømme begge bryster samtidig kan have en meget positiv effekt på mælkeproduktionen. Da du ammer fra ét bryst, så kan du naturligt ikke bruge denne metode, med mindre du har et ønske og en forventning om, at du godt kan få produktionen igang på venstre bryst, så kan det være en god idé at forsøge denne løsning.
Det er generelt også en god idé at variere mellem forskellige ammestillinger, fordi din datter stimulerer og tømmer dit bryst forskelligt alt efter, hvordan hun er lagt til. Du kan derfor med fordel prøve at lægge hende til i den traditionelle stilling og tvillingestillingen, og du må også gerne lægge dig ned at amme. Nogle gange kan du måske få hende til at die i lidt længere tid ved at starte med den traditionelle stilling, derefter bøvse hende af og så lægge hende til samme bryst men i tvillingestillingen. På den måde kan du hjælpe hende med at få tømt brystet bedst muligt, og det kan også være med til at øge hendes vægt.
Du skriver, at du er bekymret, fordi hun ikke tager på, som hun skal, og det forstår jeg godt. Derfor er det også rigtig godt, at sundhedsplejersken følger jer, så I hele tiden har styr på din datters vægtøgning og hendes behov. Det vigtigste er trods alt, at hun tager på og får den mælk, som hun har brug for, så hun bliver ved med at trives, er glad og har overskud til at udvikle sig både motorisk og mentalt - og så gør det ikke noget, om det er via bryst eller flaske, om det er din mælk eller modermælkserstatning! Jeg forstår godt, at du rigtig gerne vil have amningen til at køre, og det vil jeg naturligt også meget gerne støtte dig i - men hvis det viser sig, at hun ender med at foretrække flaske, så fred være med det, for det vigtigste er jo, at hun trives :)
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske", som netop informerer dig om begge dele. Du kan i den se tegninger af både amme- og flaskestillinger, du kan læse om udmalkning, modermælk og modermælkserstatning og meget mere...
Sender dig et stort knus med på vejen, og håber du kan bruge ovenstående lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske