Vægt - flad vækstkurve

8. juli 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vægt - flad vækstkurve

Kære Helen

Min datter på snart 3 måneder (født 14. April 2022) har iflg. sundhedsplejersken en lidt flad vækstkurve, hun tager ca kun 100g på om ugen. D. 30/6 blev hun vejet til 5040 g. og 59 cm. Start vægt var 3536g og 52 cm.

I starten har vi suppleret med MME da hun ikke blev nok mæt. Jeg ammer hende fuldt nu (dog kun med et bryst da hun afviser det venstre grundet for lidt mælk) og hun spiser ca. 6 gange om dagen. Jeg lægger hende til når hun selv giver tegn til hun er sulten ca. hvert 2,5 time. Hun sover dog hele natten uden at vågne fra ca. 22 - 06.30.

Jeg har fået at vide af sundhedsplejersken at jeg bare kan lade hende sove igennem uden at vække hende. Samtidig er jeg blevet anbefalet at lægge hende oftere til brystet og evt. bøvse hende af og lægge hende til igen så hun kan spise mere og tage på i vægt. Dette ...

Annonce

... vil hun slet ikke og det bliver en kamp og nogle meget små måltider hvis hun endelig giver efter.

Derudover blev jeg anbefalet at købe en Medela Calma sutteflaske så hun kan få noget ekstra mælk og dermed tage på. Hun kan ikke rigtig finde ud af at bruge den så det fungerede heller ikke. Jeg har prøvet med alm. flaske og det vil hun gerne såfremt hun er sulten. Jeg har nogle få gange givet hende flaske med egen brystmælk inden hun bliver puttet om aftenen når hun er for træt til spise fra brystet. Jeg er dog ikke helt glad for dette da jeg er bange for hun vender sig til flaske og afviser brystet.

Det bekymre mig dog at hun ikke tager på som hun skal. Hvad skal jeg gøre for at hun kan tage mere på? Det skal også nævnes at hun er en glad pige og trives rigtig godt og udvikler sig som hun skal.

Mange hilsner
en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor