Vægt - flad vækstkurve

8. juli 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vægt - flad vækstkurve

Kære Helen

Min datter på snart 3 måneder (født 14. April 2022) har iflg. sundhedsplejersken en lidt flad vækstkurve, hun tager ca kun 100g på om ugen. D. 30/6 blev hun vejet til 5040 g. og 59 cm. Start vægt var 3536g og 52 cm.

I starten har vi suppleret med MME da hun ikke blev nok mæt. Jeg ammer hende fuldt nu (dog kun med et bryst da hun afviser det venstre grundet for lidt mælk) og hun spiser ca. 6 gange om dagen. Jeg lægger hende til når hun selv giver tegn til hun er sulten ca. hvert 2,5 time. Hun sover dog hele natten uden at vågne fra ca. 22 - 06.30.

Jeg har fået at vide af sundhedsplejersken at jeg bare kan lade hende sove igennem uden at vække hende. Samtidig er jeg blevet anbefalet at lægge hende oftere til brystet og evt. bøvse hende af og lægge hende til igen så hun kan spise mere og tage på i vægt. Dette ...

Annonce

... vil hun slet ikke og det bliver en kamp og nogle meget små måltider hvis hun endelig giver efter.

Derudover blev jeg anbefalet at købe en Medela Calma sutteflaske så hun kan få noget ekstra mælk og dermed tage på. Hun kan ikke rigtig finde ud af at bruge den så det fungerede heller ikke. Jeg har prøvet med alm. flaske og det vil hun gerne såfremt hun er sulten. Jeg har nogle få gange givet hende flaske med egen brystmælk inden hun bliver puttet om aftenen når hun er for træt til spise fra brystet. Jeg er dog ikke helt glad for dette da jeg er bange for hun vender sig til flaske og afviser brystet.

Det bekymre mig dog at hun ikke tager på som hun skal. Hvad skal jeg gøre for at hun kan tage mere på? Det skal også nævnes at hun er en glad pige og trives rigtig godt og udvikler sig som hun skal.

Mange hilsner
en bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor