Brev:
Vægt - flad vækstkurve
8. juli 2022
Alder:
3 mdr.
Vægt - flad vækstkurve
Kære Helen
Min datter på snart 3 måneder (født 14. April 2022) har iflg. sundhedsplejersken en lidt flad vækstkurve, hun tager ca kun 100g på om ugen. D. 30/6 blev hun vejet til 5040 g. og 59 cm. Start vægt var 3536g og 52 cm.
I starten har vi suppleret med MME da hun ikke blev nok mæt. Jeg ammer hende fuldt nu (dog kun med et bryst da hun afviser det venstre grundet for lidt mælk) og hun spiser ca. 6 gange om dagen. Jeg lægger hende til når hun selv giver tegn til hun er sulten ca. hvert 2,5 time. Hun sover dog hele natten uden at vågne fra ca. 22 - 06.30.
Jeg har fået at vide af sundhedsplejersken at jeg bare kan lade hende sove igennem uden at vække hende. Samtidig er jeg blevet anbefalet at lægge hende oftere til brystet og evt. bøvse hende af og lægge hende til igen så hun kan spise mere og tage på i vægt. Dette vil hun slet ikke og det bliver en kamp og nogle meget små måltider hvis hun endelig giver efter.
Derudover blev jeg anbefalet at købe en Medela Calma sutteflaske så hun kan få noget ekstra mælk og dermed tage på. Hun kan ikke rigtig finde ud af at bruge den så det fungerede heller ikke. Jeg har prøvet med alm. flaske og det vil hun gerne såfremt hun er sulten. Jeg har nogle få gange givet hende flaske med egen brystmælk inden hun bliver puttet om aftenen når hun er for træt til spise fra brystet. Jeg er dog ikke helt glad for dette da jeg er bange for hun vender sig til flaske og afviser brystet.
Det bekymre mig dog at hun ikke tager på som hun skal. Hvad skal jeg gøre for at hun kan tage mere på? Det skal også nævnes at hun er en glad pige og trives rigtig godt og udvikler sig som hun skal.
Mange hilsner
en bekymret mor