Svar: Udmalkning - 3 mdr.
24. oktober 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Du må lige opfriske min hukommelse - er det fordi du skal arbejde at du vil begynde at malke ud? Jeg spørger fordi det jo kan være et større projekt og kræve meget energi og overskud og måske passes ind sammen med at din dreng jo stadig skal spise hos dig ind imellem.
Under alle omstændigheder så vil et barn på 6-7 kg have behov for mellem 1000-1200 ml mælk i døgnet. Dette svarer til ca 175ml 6-7 gange i døgnet. Nogle spiser lidt mere, andre lidt mindre og ofte vil det også være sådan at din dreng vil spise større mængder om formiddagen og mindre mængder, men hyppigere sidst på dagen.
Når du ammer, så vil du efter ca 1 time have dannet 45 % af mælken igen, efter to timer ca 75 %, efter tre timer ca 90 % og efter 4 timer ca 100 %. Der vil således være noget at malke ud allerede en time efter amning.
Problemet i at begynde at malke ud, kan være at du får produceret ekstra meget mælk, simpelthen fordi din krop tror at der er et barn mere, som har behov og derfor sættes produktionen op.
Hvis du kun vil malke ud, så du har lidt i reserve til når far skal passe, så er det ikke noget problem, så malker du ud, når du synes det passer ind i dagens rytme og imellem to ammemåltider, så der både er noget for din dreng at få, når han er sulten og så der er noget at malke ud.
Med hensyn til flaskegivning, så lad flaskesutten peje op mod ganen, hvor sutterefleksen sidder og prøv at holde så langt nede på flasken med fingrene, at I kan berøre hans kinder med et par fingre, på hver side af munden. Det stimulerer også til at sutte.
Det er fint at der er din mælk i flasken, så han kender smagen. så kræver det bare at han finde ud af teknikken. Hvis han bruger sut, så prøv at købe samme type flaskesut, så han kender til den sutteteknik. Ellers må I forsøge jer med forskellige. De har mange forskellige former og størrelser.
Med hensyn til principperne for udmalkning og opbevaring af udmalket modermælk, så læs artiklen som ligger her på siden:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske