Svar: Amning hver 2. Time - del 2
1. december 2021
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og det er super fint, at du skriver tilbage. Det er også nogle vigtige informationer du giver, for det har naturligt betydning for de valg, som I skal træffe i jeres lille familie :)
For det første - med hensyn til sutteflaske, teknik og tilvænning - og dit ønske om, at overgå til flaske i løbet af de næste par måneder, så vil det være rigtig godt, hvis I begynder at tilbyde jeres dreng en flaske dagligt nu. Jo ældre han bliver, jo mere vil han foretrække amning og jo sværere bliver det at vænne ham til flaske.
Det er højst sandsynligt ikke nok at give flaske en gang om ugen, men bør gøres dagligt, hvis I gerne vil vænne ham til det og få skabt nogle gode rutiner og tryghed omkring flasken. Og det kan f.eks. være en idé at give en flaske midt på dagen før middagsluren eller at tilbyde ham en flaske om aftenen - f.eks. som en drømmeflaske sen aften. Drømmeflasken kan netop gives af far, og det gør, at du får mulighed for at gå tidligere i seng og få lidt sammenhængende timer, før du så skal amme igen. Samtidig vil han måske kunne spise mere eller mindre i søvne sen aften og vil derfor acceptere flasken bedre, så tilvænningen sker lidt lettere.
Derudover vil jeg anbefale jer, at I tilbyder ham erstatning. Da du ønsker at stoppe amning i løbet af de næste par måneder, så synes jeg umiddelbart ikke, at der er grund til, at du begynder at malke ud og på den måde stimulerer til ekstra mælk. Samtidig er det hårdt arbejde med udmalkning, og den tid du bruger på dette vil være tid, som du i stedet kunne bruge på din dreng , på dig selv eller din mand ;) Men - hvis det er meget vigtigt for dig at give ham din mælk i flasken den næste måned, så kan du naturligvis godt vælge at malke ud - nogle gange kan det også gøre, at han lettere accepterer flasken, hvis den indeholder mælk, som han kender smagen af :) Og du har naturligvis ret i, at det vil være med til at opretholde din mælkeproduktion, hvis du malker ud dagligt for at give ham din mælk i flasken til at begynde med.
Calma flasken er rigtig god at bruge, når man gerne vil kombinere amning og flaske. Men den kræver lidt ekstra at spise af, og hvis I oplever, at han ikke vil acceptere den, så vil jeg anbefale, at I forsøger med en almindelig flaske - gerne med en rund eller anatomisk sut af naturgummi, som er naturligt elastisk. At give ham en flaske, som gør måltiderne lettere for ham, er ikke problematisk, når du planlægger at gå over til flaske, tværtimod.
Med hensyn til modermælkserstatning, så findes der to slags erstatning - pulverformig erstatning og færdigblandet modermælkserstatning. Den pulverformige erstatning er billigere end færdigblandet erstatning.
Når man bruger erstatning, som er pulver (f.eks. NAN Sensilac, som jeres sundhedsplejerske har anbefalet), så skal vandet koges de første 4 måneder - og efter 4 måneder skal vandet også altid koges, hvis man ikke giver flasken med det samme. Du må dog gerne med den alder jeres dreng har nu, lave flasken på forhånd og så varme den op til 37 grader, når den skal gives. En flaske kan holde sig 24 timer i køleskabet. Det er kun så længe barnet er under 2 måneder, eller hvis barnet har en immunsygdom eller er født for tidligt, at du skal tilberede én flaske af gangen, så længe barnet udelukkende får flaske. Det lyder derfor som om, at det sundhedsplejersken har anbefalet jer, var dengang jeres dreng var 1-2 måneder og ikke nu, hvor han er ældre...:)
Du kan også købe færdiglavet erstatning på brik. Dette er UHT behandlet, hvilket betyder, at det har fået en varmebehandling, som gør det sterilt i brikken. Du kan tage erstatningen direkte fra brikken og hælde det på en flaske og varme det op til 37 grader og servere det. Det kan være praktisk i starten, hvor jeres dreng ikke skal have mere end en flaske i døgnet, men i takt med at han bliver ældre, og antallet af flasker sættes op, og antallet af amninger skrues ned, så vil det være billigere for jer at lave flasker med modermælkserstatningspulver.
Uanset hvilken type erstatning I vælger at købe, så skal I vælge Type 1 eller det der hedder modermælkserstatning, så længe jeres dreng er under 6 måneder gammel.
Med hensyn til miljøgifte og amning, så er det korrekt, at modermælk kan indeholde en del miljøgifte. Mængden afhænger af indholdet i den enkelte mors fedtvæv og hendes belastning af miljøgifte gennem hele livet. Nogle stoffer forbliver koncentreret i kroppen. Andre vil man ikke på samme måde se være der.
Myndighederne følger hele tiden udviklingen, og der udarbejdes også løbende nye særlige råd til gravide og ammende netop omkring miljøgifte. Indtil videre har Sundhedsstyrelsen meldt ud, at der ikke er grund til at begrænse amningen. Det skønnes, at selvom barnet kan blive udsat for miljøgifte via modermælken, så er der overvejende positive effekter af amning.
Det er korrekt, at man ofte ser de første 4 måneder som en "skæringsdato". Det er vigtigt at spædbørn udelukkende tilbydes mælk (modermælk eller modermælkserstatning) i mindst 4 måneder, og hvis man ammer fuldt, vil mange børn kunne vente med skemad til de nærmer sig 6 måneder. Børn der får flaske vil ofte have behov for skemad, før de er 6 måneder gamle.
Hvis man har et barn, som er allergidisponeret, så anbefales det også, at man giver speciel erstatning de første 4 måneder, og derefter kan barnet overgå til almindelig erstatning med mindre man mistænker mælkeallergi. Da jeres sundhedsplejerske har anbefalet NAN Sensilac, så lyder det ikke som om, at jeres dreng er allergidisponeret. Han kan derfor fint få en almindelig erstatning :)
Med hensyn til de vigtige antistoffer, som jeres sundhedsplejerske har talt om, så handler dette nok også om forebyggelse af allergi. Det anbefales nemlig at amme fuldt eller tilbyde allergiforebyggende erstatning i fulde 4 måneder, hvis barnet er allergidisponeret. Men er barnet ikke dette eller er det ikke muligt, tilstrækkelig eller ønskeligt for mor udelukkende at amme, så kan man anvende almindelig modermælkserstatning fra starten - som det lyder som om, at jeres dreng har fået.
Og til sidst - med hensyn til overgangen fra bryst til flaske, så vil det som sagt være rigtig godt med en flaske i døgnet nu. Og gradvist vil det så være en god idé, at du erstatter en amning af gangen med en flaske. Gerne så de ligger lidt på afstand. Det vil sige, at I f.eks. kan begynde at give en drømmeflaske sen aften nu, derefter kan du begynde at erstatte amningen før middagsluren med en flaske, så kan I begynde at tilbyde en flaske om aftenen, derefter erstatte en amning i løbet af dagen osv. Så hvis du lige nu ammer f.eks. 8 gange i døgnet, så vil det være fint, at du ammer 7 gange og giver 1 flaske, derfra går over til at amme 6 gange og give 2 flasker, så 5 amninger og 3 flasker, 4 amninger og 4 flasker (så du f.eks. gør hver anden gang) osv. Og på den måde skaber I en gradvis ændring fra bryst til flaske.
Netop den gradvise ændring vil være god - både fordi den naturligt nedsætter din mælkeproduktion, så din krop kan følge med, men også fordi det giver jeres dreng mulighed for også at vænne sig til erstatningen i maven, så han ikke pludselig får maveproblemer.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at jeg er kommet nogenlunde omkring dine spørgsmål - og så vil jeg også anbefale dig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske". Det er så vidt jeg ved den eneste bog som behandler begge emner ligeligt, og hvor du kan læse meget mere om det hele :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske