Brev:
Amning hver 2. Time - del 2
1. december 2021
Alder:
3 mdr.
Amning hver 2. Time - del 2
Kære Helen.
Tak for et grundigt svar. Jeg synes på en eller anden måde, at det er lidt nemmere at leve med lidt tid endnu, nu hvor jeg bedre forstår amningens natur sammenholdt med at det skal nedtrappe i relativ nær fremtid. Det fører mig imidlertid til to nye spørgsmål.
I dit svar skriver du, at du formoder min søn behersker sutteflasketeknikken. Sandt at sige har han kun spist egentlig af flasken en håndfuld gange da han kun var ca 8 uger, så det er egentlig svært for mig at vide om det er det eller om han bare ikke er/var sulten nok til at prøve de gange, hvor han ikke ville tage flasken for nyligt. Vi bruger medela calma.
Jeg vil egentlig gerne at han kan tage en flaske Fra sin far allerede nu, såfremt det skulle blive nødvendigt og jeg ikke kan tage ham med mig eller hvis jeg en dag ikke har mælk og jeg vurderer, at han er sulten. (Det er sket sidst på dagen, hvor jeg tror at jeg har manglet og han egentlig godt kunne spise noget).
Egen sp har anbefalet sensilac med kogt vand, hvis vi skal give flaske, men dette kan ikke laves på forhånd og må kun stå i 30 min, så det er noget omstændigt at forberede - skulle det pludselig vise sig en eftermiddag, at jeg ikke har nok. Det skal planlægges. Derfor har jeg været tilbageholdende - vil jo også helst at han får min mælk en måned endnu.
Kan vi træne at han får flaske? F.eks at han får en flaske en gang om ugen og jeg så pumper ud for at opretholde produktionen? Pt. forbinder han jo mig med mælk og ikke sin far - er det et problem hvis vi pludselig forvirre ham med de to ting? Dette også i relation til mit spm. Nedenfor. Grundet hans tidligere vægttab vil jeg meget nødig risikere noget.
Dernæst. Jeg har fulgt læge og professor i miljømedicin Philippe Grandjean, der har udtalt (vist nok i sin bog kemi på hjernen), at Sundhedsstyrelsen kunne overveje at ændre - eller i det mindste undersøge - sine retningslinjer om længden af amning. Han er enig i at fordelene opvejer ulemperne ved amning de første måneder, men grundet det indhold af miljøgifte (rester af pesticidrester, fluor, dioxin osv) som vi alle bærer rundt på, og som overgår til modermælken, så bør man overveje at forkorte ammeperioden til F.eks. 4 5 måneder for at forhindre miljøgiftene overgår til barnet og i stedet supplere/ give mma.
Hvad er dine tanker herom?
Egen sp. Har sagt at de vigtige antistoffer sådan set er overgivet efter 4 måneder.
Jeg ønsker som up. ikke at amme over 6 måneder og formentlig kortere, så også I den forbindelse er mit spørgsmål om træning af flaske relevant. Hvordan går vi bedst i gang med dette når tiden for amme stop nærmere sig hvad end jeg beslutter mig for.
Bedste hilsner
Christina