Amning hver 2. Time - del 2

1. december 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning hver 2. Time - del 2

Kære Helen.

Tak for et grundigt svar. Jeg synes på en eller anden måde, at det er lidt nemmere at leve med lidt tid endnu, nu hvor jeg bedre forstår amningens natur sammenholdt med at det skal nedtrappe i relativ nær fremtid. Det fører mig imidlertid til to nye spørgsmål.

I dit svar skriver du, at du formoder min søn behersker sutteflasketeknikken. Sandt at sige har han kun spist egentlig af flasken en håndfuld gange da han kun var ca 8 uger, så det er egentlig svært for mig at vide om det er det eller om han bare ikke er/var sulten nok til at prøve de gange, hvor han ikke ville tage flasken for nyligt. Vi bruger medela calma.

Jeg vil egentlig gerne at han kan tage en flaske Fra sin far allerede nu, såfremt det skulle blive nødvendigt og jeg ikke kan tage ham med mig eller hvis jeg en dag ikke har mælk og jeg vurderer, at han er sulten. (Det er sket sidst på dagen, hvor jeg tror at jeg har manglet og han egentlig godt kunne spise noget).

Egen sp har anbefalet sensilac med kogt vand, hvis vi skal give flaske, men dette kan ikke laves på forhånd og må kun stå i 30 min, så det er noget omstændigt at forberede - skulle det pludselig vise sig en eftermiddag, at jeg ikke har nok. Det skal planlægges. Derfor har jeg været tilbageholdende - vil jo også helst at han får min mælk en måned endnu.

Kan vi træne at han får ...

Annonce

... flaske? F.eks at han får en flaske en gang om ugen og jeg så pumper ud for at opretholde produktionen? Pt. forbinder han jo mig med mælk og ikke sin far - er det et problem hvis vi pludselig forvirre ham med de to ting? Dette også i relation til mit spm. Nedenfor. Grundet hans tidligere vægttab vil jeg meget nødig risikere noget.

Dernæst. Jeg har fulgt læge og professor i miljømedicin Philippe Grandjean, der har udtalt (vist nok i sin bog kemi på hjernen), at Sundhedsstyrelsen kunne overveje at ændre - eller i det mindste undersøge - sine retningslinjer om længden af amning. Han er enig i at fordelene opvejer ulemperne ved amning de første måneder, men grundet det indhold af miljøgifte (rester af pesticidrester, fluor, dioxin osv) som vi alle bærer rundt på, og som overgår til modermælken, så bør man overveje at forkorte ammeperioden til F.eks. 4 5 måneder for at forhindre miljøgiftene overgår til barnet og i stedet supplere/ give mma.

Hvad er dine tanker herom?

Egen sp. Har sagt at de vigtige antistoffer sådan set er overgivet efter 4 måneder.

Jeg ønsker som up. ikke at amme over 6 måneder og formentlig kortere, så også I den forbindelse er mit spørgsmål om træning af flaske relevant. Hvordan går vi bedst i gang med dette når tiden for amme stop nærmere sig hvad end jeg beslutter mig for.

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder