Svar: Av mine ører/arm og alt det andet

8. november 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære søde du

Tak for dit brev og stort tillykke med lillesøster - og velkommen tilbage :) Det er dejligt at høre fra dig igen og dejligt at høre, at I har haft mod på at få endnu en datter, men det lyder også som om, at det er rigtig hårdt.

Du fortæller, at du græder hver dag, og du fortæller også, at lillesøster ikke er i trivsel. Jeg håber at du taler med både din læge og sundhedsplejerske omkring dette, så I får den hjælp, som I har brug for. Derudover vil jeg naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første så tænker jeg, at lillesøster skal tilbydes flaske. Det er super fint, at du ammer hende, og det lyder som om, at amningen om natten går godt. Du ammer ofte 4 gange i løbet af natten, og hun sover fint her, når du tilbyder hende brystet. Som jeg læser dit brev, så ammes hun ofte omkring kl 20, 24, 03 og 06 og det er meget fint - så langt så godt. Men det lyder også som om, at det vil være en god hjælp, hvis du kunne supplere amningerne med en flaske.

Jeg tænker, at flasken har flere fordele, f.eks. at den kan give lillesøster lidt ekstra næring, så hun begynder at tage mere på og vokse, så hun kommer i trivsel. Den kan aflaste dig, fordi far også vil kunne tilbyde mælk, og det er vigtigt for dig, at du får lidt pauser og mulighed for nogle gange at lave andre ting - både mulighed for at gøre noget med storesøster, men også mulighed for at bruge lidt tid på dig selv, så du også får passet på dig selv. Og så kan flasken også gives, der hvor I ønsker, at lillepigen skal sove, og kan således gives i f.eks. barnevognen, så hun gradvist kan vænnes til at sove i sin barnevogn og ikke skulle bæres rundt hos jer hele tiden.

Der skal være modermælkserstatning i flasken, du skal ikke begynde at bruge tid og kræfter på at malke ud, men blot købe den modermælkserstatning, som du tænker, at hun vil kunne lide og trives bedst med. Man kan købe en specielerstatning til børn med refluks. Den hedder Enfamil AR, men findes desværre ikke mere på det danske marked, den kan dog købes hjem fra udlandet. Den virker ved at være tynd i flasken og blive tyk i maven, så der er mindre tilbageløb. Du kan også tilsætte aprestagum/johannesbrød kernemel til en almindelig modermælkserstatning, skifte til en vællingesut, da det gør mælken tykkere. Og det kan så være med til at minimere hendes refluks.

Det er helt okay, hvis hun sover 4-5 små lure i løbet af dagen, hvis det er sådan det fungerer bedst hos jer lige nu. Og i forhold til din dagsplan og de tider du sender, så vil mit forslag til en dagsplan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, og I står op omkring kl 6.30-07.

Dagen begynder stille og roligt, hun ligger på legetæppet, imens du hjælper storesøster igang med dagen.

Sen morgen 08: Ammes og/eller flaske og puttes i bæresele eller du kan putte hende i barnevognen og give hende flaske der - så hun på den måde lærer at sove i sin barnevogn, og så triller I af sted mod børnehaven, så storesøster kan blive afleveret.

Formiddag: I hygger, tumler, leger, hun bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt

Frokost 11: Ammes og/eller flaske og puttes til dagens 2 lur.

Vågner og I leger, hygger, tumler, bruger sig selv motorisk og mentalt. Hvis muligt, må du meget gerne give hende et bad, selvom hun ikke er meget for det. Badet kan stimulere hende rigtig godt, og det er samtidig med til at forlænge hendes vågenperiode lidt, så hendes 3. lur kommer til at ligge lidt senere...

Eftermiddag 13.30-14: Ammes og/eller flaske og puttes til dagens 3. lur

Vågner, og I leger ...

Annonce

... igen, hygger, tumler, bruger sig selv motorisk og mentalt.

Sen eftermiddag 17: Ammes og/eller flaske og puttes til dagens 4. lur

Vågner, og I leger igen, hygger, tumler, bruger sig selv motorisk og mentalt

Aften 20: Ammes og puttes til natten ved at du som nu lægger dig med hende og hjlper hende med at geare ned, finde roen og overgive sig til søvnen med brystet.

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Nat 03: Ammes og sover videre

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som du kan se, så følger min dagsplan meget dine angivne tider, og det er som sagt helt okay at lillesøster ofte powernapper i løbet af dagen, hvis det er sådan, det er. Prøv ikke at panikke over det, men sig til dig selv, at det er okay...

Du skriver, at du ofte ammer, både når hun skal sove, og igen når hun vågner. Da hun sover meget korte lure, så bliver det til rigtig mange amninger i løbet af en dag og til en del "sjatspisning", og jeg tænker, at det er vigtigt, at du forsøger at komme væk fra dette og i stedet forsøger at skabe en rytme, hvor mælken indgår som en fast del af hendes putteritual. Derfor ligger alle amninger og flasker i min dagsplan, før hun puttes. Hvis hun er fyldt godt op med mælk i maven, når hun bliver lagt til at sove, så vil hun måske kunne sove lidt længere tid af gangen, og samtidig vil hun kunne spise mere, hvis hun kommer lidt væk fra sin "sjatspisning", så hun derved også sover bedre og faktisk også begynder at tage bedre på.

Mit forslag er, at du forsøger at amme ca. hver 3 time, og at du som sagt forsøger at holde amningerne til putningen. Og så er mit forslag som sagt også, at du forsøger at se, om du kan få hende til at tage imod en flaske, fordi modermælkserstatningen bla. vil kunne mætte hende lidt mere, og fordi far også vil kunne tage over. Du kan forsøge at lægge til brystet først og så toppe op med flasken for på den måde at sikre hende ekstra mælk og et større måltid af gangen. Det vil samtidig gøre, at du stadig stimulere dit bryst og holder gang i din mælkeproduktion.

Hun er 4 måneder nu, og det vil være helt okay at give hende flaske, hvis det kan hjælpe jer til mere ro, mere rytme - og mere overskud til dig. Det er ikke meningen, at du skal gå og græde hver dag. Det er meningen, at du skal nyde at være blevet mor, og at du skal have overskud til både dig selv, storesøster, lillesøster, far... Det skal være rart at være en familie på fire, selvom det naturligt også er hårdt, når lillesøster græder meget og er meget vågen og ikke rigtigt trives....

Jeg tænker også, at det er bedre at du lige nu supplerer med ekstra mælk i form af modermælkserstatning. Selvom hun er 4 måneder gammel og i princippet godt må få lidt skemad, så vil jeg umiddelbart anbefale dig, at du starter med at give hende den ekstra mælk, og i takt med at hun så bliver ældre, så kan I også begynde med lidt på en ske. Lige nu tænker jeg dog, at det godt kan være med til at give jer alle mere ro og mindre skrig og skrål, hvis lillesøster kunne begynde at drikke mere mælk - altså mere erstatning, så hun bliver fyldt rigtig godt op i maven med mælk hele dagen igennem. På mig lyder hun faktisk til at være en lidt sulten pige - og du har jo fået hende tjekket igennem af læge og også behandlet af kiropraktor, og det går vi derfor ud fra, at der er styr på nu. Så mere mælk (erstatning) er min umiddelbare tanke, så I kan få ro på og så du også kan få lidt mere overskud igen.

Det er meget vigtigt, at du passer på dig selv! Håber du kan bruge dette lidt videre og sender dig et stort knus med på vejen. Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie endnu engang.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt