Svar: Rettidig omhu ift. at undgå natamning i lang periode

2. marts 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til snart to :)

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af alle dine tanker og overvejelser omkring amning, nu hvor I skal have barn nummer to :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge...

Det anbefales, at børn ammes eller får modermælkserstatning til de er 12 måneder gamle. Amning kan bibeholdes så længe både mor og barn trives med det, flasken stoppes et par måneder efter 1 års fødselsdagen.

Når man som du, planlægger at starte på arbejde, når den lille er 7 måneder gammel, så kan det være en overvejelse værd, om man vil vænne barnet til at tage imod en flaske. Et barn på 7 måneder, har stadig et forholdsvist stort mælkebehov og jeg anbefaler i den alder 4 amninger eller flasker i døgnet: Tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at selvom du kun arbejder ude og er væk 2 dage om ugen, så skal jeres lillebror stadig kunne få mælk før sin middagslur disse dage. Samtidig kan det være rigtig hårdt, hvis du skal amme sen aften og tidlig morgen, da du samtidig har brug for din nattesøvn, så du både har overskud til.. ja alt det andet - lillebror, storesøster, far, dit arbejde, dig selv...

Når jeg skriver, at du skal overveje det, så er det fordi det er min erfaring, at det kan være rigtig svært at vænne barnet til en flaske, hvis man venter til 6 måneders alderen. I den alder vil jeres lille baby være så bevidst om brystet, at han måske nægter flasken, og det vil naturligt gøre det sværere for dig, da du så er nødsaget til at amme for at sikre ham mælk nok. Og det vil også gøre det sværere for far at passe, da far jo ikke kan give ham mælk og ikke trøste ham med brystet...

Den første overvejelse er derfor, hvad du/I egentlig tænker omkring amning og flaskegivning - og at far skal overtage barsel, og du skal passe dit arbejde og samtidig naturligt have overskud til det hele.

Derudover, så har du helt ret i, at det vil være en rigtig god idé, at I forsøger at vænne lillebror til at tage imod en sut. Det vil helt klart hjælpe far til at kunne trøste ham og derfor hjælpe far til at passe ham, hvis han kan beroliges med en sut.

Det er også rigtig godt, hvis du efter de første ca. 3 måneder kan arbejde lidt på at adskille bryst og søvn, så selvom han skal ammes, som en fast del af sit putteritual, så er det rigtig godt, hvis du der kan begynde at lægge ham fra dig, før han sover helt. Så han registrerer, at han puttes i sin seng eller i sin barnevogn og på den måde forbinder netop seng eller barnevogn med stedet, hvor han skal sove - og ikke er afhængig af bryst og favn for at falde i søvn.

Her spiller kærtegn, måden I putter ham på, at han puttes i en sovepose, puttes med sut, evt. koblet til en klud, puttes med beroligende ord, beroligende lyde osv. ind. Alt sammen spiller ind på hans evne til at kunne falde i søvn uden mor og brystet på sigt. Så gradvist kan I indføre nogle rutiner, som på sigt bliver genkendelige og dermed trygge og som samtidig forbereder ham på, at nu er det sovetid.

I takt med at han begynder med skemad og kan drikke vand af kop, så vil antallet af mælkemåltider naturligt skulle skæres ned. Og det betyder, at han i 6 måneders alderen skal lære at sove uden brystet midt nat. Det behøver dog ikke være uden mor, du kan godt arbejde på at lære ham at sove blot ved at mærke dig eller ved at berolige med hænder, kærtegn osv. Men uden at du giver ham brystet i munden.

Og stille og roligt vil han så også skulle puttes til f.eks. formiddagsluren uden brystet først, og i stedet gives her et ...

Annonce

... mellemmåltid. Om eftermiddagen forsvinder amningen ofte også og på den måde kommer du ned på de ca. 4 amninger (mælkemåltider) i døgnet.

I 8-9 måneders alderen vil han ofte have behov for 3 amninger/flasker - før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at han efter midnat skal sove igennem uden mælk, men han kan naturligt stadig have behov for ekstra nærhed og tryghed. Du har helt ret i, at dette er en meget urolig periode, hvor han naturligt kan søge dig ekstra og også vise ekstra behov for brystet, men hvis han har fulgt sin dagsplan og fået sin mælk og den mængde mad og vand, som han har behov for, så er det helt okay, at du ikke giver ham mælk om natten. Han kan også her stadig få din nærhed og tætte kontakt, hvis han har behov for det.

Og har I valgt at give flaske, så kan far f.eks. give ham drømmeflaske om aftenen og det giver dig mulighed for at gå tidligere i seng og du kan således få lidt sammenhængende nattesøvn og få lidt energi til at klare det hele om dagen...

I 10-12 måneders alderen vil 2 mælkemåltider ofte være passende og for mange ligger disse rigtig godt aften og sen aften. De kan dog også ligge før middagslur og aften og nogle børn sover derfor hele natten igennem i denne alder, men ikke alle...

Nu er ovenstående jo meget firkantet sat op og ting er aldrig sort-hvide, og jeg er også helt klar over, at det er lettere sagt end gjort. Men når du spørger, hvad I kan gøre fore at forebygge at I ender samme sted og når du spørger, hvornår I kan begynde at adskille amning og søvn, så tænker jeg, at disse aldre kan give lidt tanker at arbejde videre med. Og ud fra mine forslag kan I måske finde en løsning, som kan fungere for jer alle.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg går normalt ikke ind for "kold tyrker", men synes, at det er allerbedst, hvis man kan skabe gradvise ændringer - også når det kommer til amning. Det går lettest, hvis man gradvist fjerner en amning af gangen, og hvis man gradvist forsøger at sætte noget andet i stedet - sut, flaske, mellemmåltid, kærtegn eller lignende. Så længe lillebror er lille og kun kan finde trøst og ro med brystet, og derudover naturligt skal leve af din mælk, så skal du naturligvis holde ham og amme ham, alt hvad du kan :)

I min bog om børn og søvn finder du blandt andet "kapitel 6 - 6 måneder så er det slut med mælk om natten", hvor jeg skriver om, hvordan du hjælper ham til at undvære brystet. Det kan gøres ved at I sover adskilt, men det kan også gøres på en måde, hvor du ikke behøver sove væk fra ham :)

Det er vigtigt at sige, at du ikke skal "søvntræne" ham, når han bliver født. Det er vigtigt, at du giver ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, ligesom han naturligt skal ammes, som du jo gerne vil og lyder til at være god til :) Tryghed og nærhed er en base, en forudsætning for gode søvnvaner fremadrettet, så det skal du ikke ændre på. Nogle gange kan man godt blive så forhippet på, at der fra starten skal skabes faste søvnvaner og rutiner, at det faktisk ender med at give bagslag og derfor kun problemer.

Det vigtigste er nærheden og trygheden i starten, og så skal du naturligt være opmærksom på de tidspunkter, hvor du godt kan indføre gradvise ændringer netop i takt med, at han bliver ældre - så du ikke ender med at gå ned, fordi det simpelthen bliver for hårdt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke - og jeg tænker at vi naturligt også tager det hen af vejen, netop i takt med at lillebror kommer til verden, bliver ældre - og du også ved, hvad han er for en lille en :)

Også held og lykke med den forestående fødsel, knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder