Rettidig omhu ift. at undgå natamning i lang periode

2. marts 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Rettidig omhu ift. at undgå natamning i lang periode

Kære Helen

Jeg venter barn nr. 2 og har i den forbindelse nogle spørgsmål til søvn og amning, baseret på mine erfaringer med barn nr. 1.

Baggrund:
Jeg var vældig glad for både amning og barsel med barn nr. 1. Den absolut hårdeste prøvelse viste sig at være at gå på arbejde (fra min datter var 8 mdr.) og samtidig natamme i en periode på godt et halvt år. Jeg blev en mere og mere udtværet version af mig selv og kunne ikke magte at ændre kurs. I en juleferie lykkedes det endelig at få vores nu halvandet årige datter vænnet fra natamning (og amning i det hele taget).

Vi havde en naiv plan om at fravænne vores datter fra natamning i ugerne op til jeg skulle starte på arbejde, samtidig med vi var på ferie i Italien. Det gik ikke, bl.a. fordi far - der endnu ikke havde været på barsel og stået med eneansvaret - ikke følte sig tryg ved at skulle trøste om nætterne og ikke kunne rumme al den gråd, som var hendes klare reaktion på projekt stop for natamning. Mor havde dårlig samvittighed over pludselig ikke at kunne være der om dagen, fra den ene dag til den anden.

Da jeg var startet på arbejde kom der smæk på den motoriske udvikling og vores datter blev meget urolig om natten, hvilket var endnu et benspænd for projekt natammestop. Faktisk husker jeg det som om hun søgte mig om nætterne mere fra 9-12 måneder end tidligere. Det helt klart tryghed og søvnassociation fremfor sult, det handlede om. Det var også her hun endte i midten af vores seng, efter at have sovet helt fint i sin sideseng indtil da.

Hvad kan vi gøre - mine tanker:
Noget handler nok om psykologien hos forældrene, fx om at kunne rumme gråd, og om at lave en ændret ...

Annonce

... rutine i god tid inden den adskillelse, der ligger at mor skal starte på arbejde - og som er hård for både mor og barn. Jeg vil denne gang starte med at arbejde 3 dage om ugen hjemmefra, mhp. at gøre overgangen lidt lettere og fx kunne fortsætte med at amme inden middagslur. Det håber jeg vil gøre det lettere for mig og barnet, der vil være ca. 7 måneder, at stoppe for natamning.

Noget andet handler måske mere om nogle trinvise forandringer, der hjælper barnet med at adskille søvn og amning/flaske fra hinanden. Jeg har læst i din "Børn & Søvn" og her ud fra vil jeg lave nogle amme-, spise- og søvnskemaer jeg kan hænge op på køleskabet og skifte ud alt efter barnets alder. Det jeg bl.a. synes jeg har forstået er:

- Fra start af: At forsøge at indføre sut og andre veje til tryghed og beroligelse end brystet.
- Fra 3 måneders alderen: Øve at lade barnet falde i søvn lige lidt efter afsluttet amning, i egen sideseng.
- Fra 6-7 måneders alderen: Arbejde på at fjerne amningen midt nat, med hjælp fra far. Indføre putteritual til formiddagsluren, der kan tages med videre til natten.

Spørgsmål:
Mit overordnede spørgsmål går på, hvad vi her i anden runde kan gøre for at forebygge vi ender samme sted...? Og ikke mindst hvornår vi kan gøre hvad?

Lidt mere konkret fx:
Hvor tidligt giver det mening at forsøge at arbejde med at skille amning lidt fra søvn og tryghed?

Er det rigtigt forstået, at det er ved 6-7 måneders alderen den store forandring ift. natamning ligger? Og er der her ingen vej uden om den "kolde tyrker", hvor mor sover et andet sted i en periode?

Bedste hilsener fra
en lidt fremtidsbekymret snart mor til to.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder