Svar: Hårde områder og manglende mælk efter brystbetændelse

4. oktober 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære C.

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, hvis du efterhånden er nået dertil, hvor du tænker, at det vil være rart for jer alle tre, at gå over til flaske. Som du skriver, så har dit ammeforløb været kompliceret indtil nu, og jeg ved ud fra dine tidligere breve, at du har gjort rigtig meget og har forsøgt alverdens ting for at få amningen til at fungere.. og nu har du så fået brystbetændelse, øv!

Det er normalt, at mælkeproduktionen kan falde i forbindelse med en brystbetændelse, men i takt med, at din dreng får arbejdet sig igennem brystet, og betændelsen forsvinder, så skulle din mælkeproduktion gerne øges til normalt niveau igen. Og hvis du ikke kan få din dreng til at die, så kan det være nødvendigt, at du malker ud - for jo mere du giver ham erstatning, jo mindre dier han ved brystet, og jo mindre han dier ved brystet, jo mindre mælk vil du producere. Hvis du gerne vil øge din mælkemængde, skal han derfor enten die hyppigt, eller du skal malke hyppigere ud - når det så er sagt, så vil du ikke kunne stimulere brystet med en brystpumpe på samme måde, som din dreng kan stimulere - og ender du f.eks. med kun at malke ud, så vil du højst sandsynligt ikke kunne opretholde en tilstrækkelig mælkemængde til din dreng - han skal altså til brystet.

Det er også helt normalt, at du kan have en knude i brystet i forbindelse med en brystbetændelse, og det er vigtigt, at du lægger din dreng til brystet, fordi han vil være den, som kan tømme brystet (og dermed knuden) bedst muligt. Du skal sørge for, at han har korrekt fat, så kan han arbejde optimalt med brystet, ligesom det vil være rigtig godt, at du skifter mellem forskellige ammestillinger alt efter, hvor knuden sidder. Du skal forsøge at placere ham sådan, at hans hage er ved knuden, så tømmer han den bedst :)

Det er også en rigtig god idé, at du varmer brystet lidt op med en varmepude, før du lægger ham til, ligesom det kan være en god idé at du masserer på knuden med bløde cirkelbevægelser og presser mælken ned og ud, imens han spiser hos dig, så du på den måde hjælper knuden med at tømme sig.

Start også med at lægge ham til det bryst, hvor du mærker knuden, så han dier med flest kræfter og overskud netop der og malk evt. ud efterfølgende - igen for at sikre, at brystet og den pågældende knude bliver tilstrækkeligt tømt.

Knuden skal på den måde gerne blive mindre og stille og roligt helt forsvinde - hvis du følger ovenstående, og du efter en uge stadig har en tydeligt hård ...

Annonce

... knude, så synes jeg, at du skal drøfte det med lægen. Hvis lægen skønner det nødvendigt, så kan man undersøge knuden nærmere, enten ved f.eks. at scanne brystet og se, hvad det er, eller man kan tage en biopsi og på den måde undersøge, hvad der er i knuden f.eks. om der er mælk i knuden :) Det er ikke usædvanligt at kvinder i forbindelse med brystbetændelse får en knude, som er svær at få bugt med, og som ofte er det helt uden problemer, men det bør altid undersøges.

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at du før har givet ham mælk via et SNS system, så han har ligget og diet ved brystet, samtidig med at han er blevet suppleret med ekstra mælk. Dette kan du naturligvis godt gøre igen. Det er en måde at få ham hyppigere til brystet på, så han stimulerer dit bryst ekstra og samtidig give ham ekstra mælk ved brystet og uden flaske. Når det så er sagt, så er det naturligvis også helt okay, hvis I vælger flasken, for der er også fordele ved den - f.eks. at far også kan give mad og det kan være guld værd for jer alle tre at I deles om dette...

Du skriver blandt andet "jeg er bange for, om jeg må droppe amningen" - og jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvordan du vil have det med det... Det er vigtigt for mig at sige, at amning skal være hyggeligt og rart. Det skal være en dejlig stund for både mor og barn og det skal ikke være forbundet med gråd, frustrationer, kamp, bekymring, smerter, ubehag eller en følelse af ikke at være god nok... På samme måde skal du naturligvis også have det godt med at give flaske, og hvis du giver flaske, så må du ikke sidde og have dårlig samvittighed, være ked af det, bekymret eller på nogen måde føle dig mindre værd...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

For nogle kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme og at nå dertil, hvor man giver flaske, kan være så smerteligt, at man næsten ikke kan være i det - og det dur naturligvis ikke. For andre kvinder er det faktisk en stor lettelse at nå dertil, hvor man kan sige "jeg forsøgte alt, og det lykkedes ikke" og så have det godt med netop flasken og kunne se, hvor meget ro og overskud den giver...

Hvad end der bliver løsningen hos jer, så vil jeg naturligvis gerne støtte dig, og det er helt okay, hvis du fortsat gerne vil amme og forsøge at få det til at fungere så lang tid som muligt. Vælger du stille og roligt at gå over til flaske, så er det også helt okay. Det er kun dig, som kan mærke, hvad du har lyst til, brug for og måske er parat til :)

Knus med på vejen herfra til vi tales ved igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder