Brev:
Hårde områder og manglende mælk efter brystbetændelse
4. oktober 2020
Alder:
2 mdr.
Hårde områder og manglende mælk efter brystbetændelse
Hej Helen
Vi har været igennem et lidt kompliceret ammeforløb indtil nu, hvor min søn pga. tidlig fødsel og gulsot havde svært ved at spise sit behov, og siden han fik kræfter til det, har jeg haft følelsen af kun lige at have mælk nok/lige i underkanten med mælk.
Jeg pumper mælk ud én gang i døgnet - om aftenen efter han er lagt til natten - og så bliver han tilbudt det næste aften - nogle gange suppleret med MME. I perioder har han bare taget 10 ml og andre gange op mod 80 ml.
De seneste par uger er det som om teknikken ved brystet har drillet os. Han laver f.eks. ofte kliklyde, når han ligger der, og de kommer hurtigt tilbage, når jeg tager ham af og hægter ham på igen.
Den anden dag endte jeg - trods sparsom mælk - med brystbetændelse med feber og det hele. Jeg fik bugt med det ved udmalkning og amning, og det er nu ikke længere rødt eller ømt.
Jeg har dog siden haft faldende produktion af mælk og er bange for, om jeg må droppe amningen. Vi er blevet nødt til at supplere op med mere og mere MME siden i løbet af dagen. Især fordi det ramte bryst er det bryst, der har haft klart mest mælk ift. det andet indtil nu.
En ting jeg har bemærket er, at selvom brystet ikke længere er ømt og rødt, så har jeg stadig hårde/knudrede områder, der hvor betændelsen var. Hverken amningen, pumpning, varme eller massage har indvirkning på dem - og det føles ikke som om, at de bliver hverken mere eller mindre bløde.
Er det normalt med hårde områder i brystet? Hvad skyldes det? Og kan det have indvirkning på mælkeproduktionen? Er der i så fald noget, jeg kan gøre ved det?
Med venlig hilsen
C