Er min 6mdr alt for afhængig af mig?

4. oktober 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Er min 6mdr alt for afhængig af mig?

Kære Helen,

Du havde så ret i at når min datter rammer de 6 måneder så ændrer alt sig igen :)

Vores udfordringer er stadig mht søvn- både dag og nat. Jeg er nemlig bange for at jeg har gjort min datter alt for afhængig af mig eller vores rutine hjemme at jeg føler det nærmest er umuligt og få hende til og sove på andre måder, og nu er det ved og være lidt hæmmende for os ifht og komme ud og besøge familie osv.

Mine spørgsmål er som følger:

Rutine:

1. Hvordan ser en ny rutine ud for 6mdr i forhold til:
- Hvor mange timer imellem hver lur er ok for hende og være vågen?
- Hvornår, hvor meget og hvor ofte skal jeg give skemad og MME?

Søvn:

2. Vores datter kunne tidligere sove igennem fra kl 17:30-18 til næste morgen kl 06:00.
Nu kommer hun i seng kl 18, men vågner ved midnat og så igen kl 02 og 04:30 ( +/-). De fleste gange kan jeg lægge en hånd på hende og så falder hun tilbage i søvn, men ofte vil hun have en flaske før hun kan sove igen.

Vi kan stadig ikke putte hende når hun er hverken vågen, døsig eller i hendes seng med flaske. Lige så snart hun er færdig med flasken er hun lysvågen igen og rumsterer rundt i sengen indtil hun bliver overtræt og græder. Vi kan få hende til og falde til ro igen i vores arme, men lige så snart vi lægger hende høgen vågner hun helt op fra at have været døsig.

3. Dags lurene er på samme måde men næsten værre for selvom vores soveværelse er meget mørkt, så kigger hun rundt og ruller rundt i sengen når vi prøver og lægge hende.

4. Hun er ekstremt sensitiv til ...

Annonce

... lys, lyde og stemmer- selv med hvid støj kørende. Så ikke før hun er faldet helt i søvn kan vi have TV og alt belysning kørende. Vi kan ikke have gæster over om aftenen for hun vågner konstant.

Det samme gælder når vi skal hjem til familien på besøg, så kan hun ikke falde i søvn- hverken i barnevogn eller i vores arme - selvom vi går ind i et mørkere og stille rum.
Så når vi skal hjem til nogen til frokost, så hår der nogen gange 4-5 timer før hun kan få sin lur når vi er hjemme igen..

Hun har nu også svært ved og falde i søvn i barnevognen når vi er ude og gå tur. Hun kan kun falde i søvn hvis der er en stille og fredelig vej uden biler og støj.. så vi har svært ved og bare gå en lille formiddags tur som familie nu uden det påvirker vores datters lur!

Hvordan får vi hende til og sove når vi er hjemme hos andre og ude?

Jeg tænker at hun er så afhængig af os og vores soveværelse til og falde i søvn at intet andet virker?

Vores sove rutine er stadig som følger:
• varmt bad
• skift til pyjamas og sovepose
• ind i soveværelset og få en flaske og foder i søvn i vores arme hvorefter hun bliver lagt.

Dags lur:
Ind i soveværelset og får flaske og herefter falder i søvn i vores arme.

Hun er ellers stort set altid glad, interesseret i alt og hendes udvikling styrter fremad i øjeblikket og når alle milepæle som hun skal..

Puha det var en lang smøre, men føler vi er kommet ind i en dårlig spiral hvor vores datter måske er blevet lidt for afhængig af os/ de rutiner vi har haft indtil videre..

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.