Svar: Ammer stort set kun aften og nat

21. april 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise

Tak for dit brev :)

Først - hvor er det flot, at det er lykkes dig at få amningen til at fungere - det har betydet rigtig meget for dig at kunne amme, og det er så fint, at du har kunne sikre din drengs behov ved at amme ham ekstra på ydertidspunkterne og har prioriteret dette:)

Hans behov for amninger vil naturligt nedsættes mere og mere - i takt med at antallet af skemåltider også sættes op. Eller sagt på en anden måde, hans skemad og vand af kop vil naturligt erstatte amningerne gradvist.

De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med ca. 6 amninger i døgnet, hvilket passer meget fint med det antal amninger, som I har netop nu. I 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger i døgnet - og jeg vil anbefale at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når amningerne ligger her, så sikrer de både jeres drengs behov for mælk, men sikrer samtidig god plads i maven til netop skemad. Og derudover skal han så drikke vand af kop.

I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger være passende, og det er her ofte amningen tidlig morgen, som trappes ud. Det vil sige, at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften.

Og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger ofte være godt til at sikre barnets behov og disse amninger ligger ofte aften og sen aften - hvilket jeg også tænker vil passe rigtig godt til jer og jeres drengs behov. Da han netop er gladest for at spise om aftenen :)

Når jeg kikker på din dagsplan, så kan jeg se, at du ofte ammer, når din dreng vågner af en lur - og ikke før han puttes. Og det vil jeg faktisk anbefale dig, at du laver om på. Det vil være rigtig godt hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så får brystet, før han skal sove.

Hvis det lige nu fungerer bedre modsat, så er det naturligvis helt okay, men når han bliver 7 måneder, og det vil være fint med 4 amninger i døgnet, så vil mit forslag til en dagsplan - lavet ud fra dine angivne tider - se således ud:

Tidlig morgen 04: Ammes og sover lidt videre, indtil dagen begynder stille og roligt som nu omkring 05.30-06...

Morgen 06.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.

Powernapper...

Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal her, som nu, ikke ammes først

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af ...

Annonce

... kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 14.30...

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Skal ikke længere ammes om eftermiddagen, så det er fint, at han selv afviser dette allerede nu...

Aften 18.00: Grøntsagmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden som han kan sidde og gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19-19.30 som nu

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

sen aften 22: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen. Det vil sige, at amningen kl 01 også springes over.

Det er vigtigt at I energiberiger jeres drengs grød og mos indtil han er 12 måneder gammel, og det gøres netop med mme og fedtstof. Det vil være rigtig godt, at I varierer mellem de forskellige typer af fedtstof, så han både får smør, smørbare blandingsprodukter, og vegetabilske olier af forskellige slags.

Det vil også være rigtig godt, at I tilbyder ham forskellige typer af fisk, da netop fisk giver ham de essentielle fedtsyrer. Han må meget gerne få fisk i sin grøntsagsmos - det kan være torsk, rødspætte, laks, hellefisk og lignende - hvad I nu selv kan tænkes at spise. Det kan også være torskerogn, som moses ned i grøntsagsmosen. Han må dog ikke få tun.

Lige nu får din dreng mælk nok, og jeg vil ikke anbefale dig, at du begynder at stimulere og malke ud. Han behøver heller ikke få sutteflaske, men kan fint få sit behov stillet hos dig, hvis du bibeholder antallet af amninger, som ovenfor beskrevet, og derudover giver ham mme i grød og mos. Det vil sandsynligvis være rigtig dejligt for ham, at han ikke længere skal så meget til brystet i løbet af dagen, fordi du naturligt anerkender hans lyst til at opleve, følge med, mærke verden - som han har stor lyst til, og han gider egentlig ikke rigtig amning om dagen :) Og jeg tænker, at netop amningen før middagsluren måske sagtens kan bibeholdes, netop fordi den ligger der og måske kan accepteres af ham, når han har fået lov til at lege, bruge sig selv, opleve og er fyldt op med stimuli - og måske vil have glæde af brystet til så at koble fra og finde ro. Det vil måske være hyggeligt for ham den ene gang midt på dagen og vil derfor være en rigtig god løsning for jer begge :)

Jeg tænker at ovenstående dagsplan vil hjælpe dig videre og også være med til at give dig lidt ro i forhold til at sikre din drengs behov og samtidig anerkende hans lyst til at mærke verden :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder