Ammer stort set kun aften og nat

21. april 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ammer stort set kun aften og nat

Hej Helen

Tak for din tidligere hjælp ang. mine ammeproblemer. Jeg har kæmpet og kæmpet og det er lykkedes mig at forsætte amningen af min søn, der nu er 6.5 mdr.

I takt med at han får mere mad er han dog ikke særligt interesseret i at blive ammet om dagen mere. Jeg tilbyder ham på de samme tidspunkter som altid, lige efter lur, men som regel vil han ikke spise, eller spiser kun lige akkurat, til han ikke er sulten mere.

Han er en meget opmærksom, nysgerrig og livlig dreng, så min fornemmelse er, at han ikke gider bruge tid på at ligge ved brystet, når han ikke er rigtigt sulten. Jeg kan godt få ham til at tage fat, hvis jeg hopper rundt og synger med ham i armene, men han har bare brystet i munden og kigger interesseret rundt - han sutter ikke, så det er vist bare fordi, han synes, det er hyggeligt :)

Jeg ved godt, at han fortsat har et stort mælkebehov, men jeg ammer ham til gengæld rigtig meget mellem 20-05, så jeg er i tvivl, om det kan være nok? Og vil jeg fortsat have nok mælk til ham og natten, hvis jeg ikke ammer om dagen længere?

En typisk dag ser sådan ud:

05.30: vågner, vil ikke ammes, vil ikke sove videre.
06.30: grød
06.30-07: puttes til lur
08.00: vågner, ammes evt kort.
09.30: frugt
10.00: puttes ...

Annonce

... til lur
11.30: vågner, ammes
12.30: frokot, mos og lidt frugt
15.00: puttes til lur
16.00: vågner, vil ikke ammes
18.00: aftensmad
19.00-19.30: puttes, ammes
20.30: ammes
22.00: ammes
01.00: ammes
04.00: ammes

Hvad tænker du om det? Han er en lille dreng (har kun lige akkurat fordoblet sin vægt på seks mdr), der aldrig har virket synderligt sulten, så vi energiberiger hans mad med både MME og rigeligt fedtstof. Vi tænker desuden snart at indføre et ekstra måltid inden anden lur, men vi har ikke gjort det af frygt for, han så vil afvise brystet endnu mere.

Det er lidt hårdt at amme så meget om natten, men da det jo drejer sig om ret kort tid, før hans mælkebehov ikke er så stort længere, føler jeg godt, jeg kan være i det. Hvornår vil du mene, det er ok, jeg forsøger at begrænse til fx 2 amninger i døgnet?

Hvis du ikke mener, han får mælk nok, hvad vil du så foreslå, jeg gør? Jeg overvejer en elektrisk pumpe og så give ham udmalket mælk i kop. Sutteflaske er ikke en mulighed. Det har altid skabt problemer med amningen, fordi han bliver utålmodig ved brystet efterfølgende, og han kan ikke finde ud af en Medela Calm, som efterligner brystet.

Håber du kan hjælpe mig med at få lidt ro i maven :)

Venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin