Svar: Ammestop - er det nu?
8. maj 2019
Alder:
11 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Ja, det lyder som om, at din dreng nu har sagt fra overfor brystet, og det er så fint, når det kan ske på denne måde. Han har gradvist trappet ned og har det rigtig fint med at undvære brystet - og du har lyttet til ham og fulgt hans behov - og det lyder som om, at du faktisk også selv er klar, blot lidt overrasket over, at det kan gå så let.. :)
Du skriver, at du har følt, at det er dig, der det sidste stykke tid har presset ham til amningen, og det kan man nogle gange godt gøre - og faktisk kan det også lykkes at få ham til at die igen - MEN - i givet fald vil han ikke selv sige fra, det bliver noget du som mor skal beslutte senere hen, og det kan faktisk blive ret svært, fordi han naturligt også bliver mere og mere bevidst om brystet...
Jeg synes, du skal glæde dig over, at du har ammet din dreng til han var næsten 1 år, og at han gradvist selv har sagt fra. Det er så dejligt, og præcist som det skal være :) Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at far skal overtage barselsorloven nu, og det gør det betydeligt lettere for far og søn, når jeres dreng ikke længere skal ammes. Og det vil også være dejligt for dig, at du ikke får afbrudt din nattesøvn osv. på grund af amning, når du starter på arbejde igen :)
Jeres dreng lyder til at spise rigtig godt, og han drikker også både vand og mme af kop. Ernæringsmæssigt har han ikke brug for amningen, og væskebehovet skal du naturligvis hjælpe ham med at få stillet med vand til måltiderne samt som tørstslukker ind i mellem.
Han bør stadig tilbydes mme i sin grød og mos og kan også få lidt mme af en kop en gang imellem. Det vil være med til at sikre hans indtag af blandt andet kalk. Han må også gerne tilbydes lidt neutral yoghurt eller A38 (3.5% fedt), med den alder han har, ligesom han også kan få lidt sovs om aftenen, hvis I spiser dette. Hvis han samlet får ca 400 ml dagligt alt incl, så er han dækket ind.
Når han bliver 1 år så kan han tilbydes lidt letmælk af en kop - i starten ikke mere end 100 ml, men gradvist kan mængden af komælk øges. Får han mellem 350-500 ml mælk og surmælksprodukt dagligt, så er hans behov dækket ind. Fra 2 års alderen kan du begynde at tilbyde ham skummetmælk og minimælk - nogle børn har dog brug for letmælk frem til 3 års alderen.
Børn under 2 år må ikke få skyr, fromage frais, ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt. Det anbefales også, at du begrænser produkter med frugt på grund af sukkerindholdet og i stedet giver ham neutrale produkter og selv tilsætter frugt og bær.
Hvis han ikke tilbydes nogen former for mælk eller mælkeprodukt, så anbefales det, at han tilbydes et dagligt tilskud af calcium på 500 ml. Det kan gives som tabletter og brusetabletter. Hvis han får det som tabletter skal denne knuses indtil han er ca. 18 måneder og bedre kan tygge den...
Jeg håber, at dette hjælper lidt videre og også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske