Svar: Baby på 9 mdr vil kun ammes

19. januar 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at det er rigtig hårdt, når din dreng tydligt viser behov for brystet - han søger det igen og igen og har nu en alder, hvor han er meget bevidst og tydeligt kan gøre opmærksom på, at det er brystet han vil have - og du så er nødt til at holde igen, for han ikke bør drikke så meget mælk. Det tager pladsen op for den egentlige mad, og han risikerer at blive det, man kalder mælkedranker. Står det på for længe, så risikerer I, at han får for ensidig kost og ikke næringstoffer nok, og derfor er du nødt til at trappe gevaldigt ned i amninger og øge hans indtag af rigtig mad.

Det vil være fint, hvis du kan amme ham 3 gange i døgnet, og jeg vil anbefale dig, at du ammer ham før middagslur, aften og sen aften. Det vil være rigtig godt, hvis far kan starte med at tage over nogle nætter - så det vil være rigtig godt, hvis I kan planlægge det sådan, at I ikke starter med at øve nætter uden amning, de nætter hvor far er på arbejde :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at tilbyde din dreng hyppige måltider dagen igennem, men en gang i timen er for meget. Det vil gøre, at han føler sig unødigt presset og derfor vil afvise maden mere og mere - og samtidig vil det kun øge din frustration, når han igen og igen skubber skeen væk.

En dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop

Puttes til formiddagslur - sæt ham i barnevognen og tril en tur - og han skal ikke ammes først. I stedet kan han tilbydes en lille rosinpakke eller lignende, som han kan sidde og spise lidt af, når I triller af sted.

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur. Kan også her puttes i barnevognen eller du kan vælge at lægge dig sammen med ham i dobbeltsengen, så han får den ekstra nærhed og tætte kontakt fra dig her.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller frugtgrød med mme, vand af kop.

Aften 18: Familiemaden er udgangspunktet - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.

Ca. 19.30 tilbydes han en godnatgrød - vand af kop. Får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover derefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Det er vigtigt, at spisetidspunkterne ligger helt fast. Det er med til at påvirke hans indre ur og dermed hans fornemmelse for behov for mad, så han faktisk begynder at føle sult og parathed til at spise, når det er spisetid.

Det er vigtigt, at I forsøger at skabe samme rytme omkring spisningen, - sættes i den høje stol, hagesmæk, du sætter dig overfor ham, tilbyder ham mad i hånden og mindre stykker - og følger efter med en ske. Jo mere ens det foregår, jo mere genkendelighed og jo mere vil han ...

Annonce

... finde ud af, hvad det handler om nu - netop at spise :) Derfor er det også en god idé, at du ikke længere leger med legetøj i forbindelse med spisning, prøv i stedet at gøre maden interessant.

Det gør ikke noget, hvis han lige nu tilbydes færdiglavet grød og mos, hvis han f.eks. hellere vil spise dette. Det vigtigste er, at han begynder at spise og så kan mad i stykker og hjemmelavet mad naturligt begynde at fylde mere og mere. Fokus lige nu skal derfor ikke være så meget, hvad han spiser, men at han spiser (får mad i maven). Den færdiglavede grød og mos er ofte mere cremet i konsistensen og kræver ikke så meget tyggemodstand - og hvis han har eller har haft ondt i halsen, vil han måske bedre kunne acceptere dette i en perioder - og når han så bliver tryg ved at spise, så skal han naturligt have mad med mere bid og tyggemodstand, som passer mere til hans alder.

Når han søger brystet i løbet af dagen, så må du aflede ham igen og igen. Aktivere ham, få ham til at tænke på noget andet. Du kan som alternativ til byde ham et par slurke vand af en kop, hvis du tænker, at han er tørstig - så du på den måde stadig lytter og anerkender dette behov. Men det er slut med at skulle ammes igen og igen.

Når han søger brystet om natten, så vil det som sagt være godt, hvis far kan tage et par nætter efter midnat, og sove sammen med ham dobbeltsengen og mor sove et andet sted. Og når du så er hjemme om natten alene, så må du sove med en t-shirt eller lignende på, så jeres dreng ikke længere kan søge brystet i søvne. Det er dig, som bestemmer, hvornår han kan ammes.. og mælkebaren er lukket efter midnat...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du har tidligere skrevet til mig, at du trods 7 amninger i døgnet oplevede, at dine brystspændinger var mindre, og du tvivlede på, om du havde særlig meget mælk. Du har masser af mælk - ellers ville han ikke være så brystglad - og han kommer ikke til at mangle mælk, selvom du skruer ned til 3 amninger nu... :)

Det går altid bedst, hvis man gradvist kan skrue antallet af amninger ned - for det er meget hårdt for både mor og barn, når man pludselig skal fjerne mere end halvdelen af amningerne fra den ene dag til den anden. Der kan være forskellige årsager til, at det ikke er lykkes at trappe gradvist ned i amningerne, og hos jer skyldes det sygdom og behov for nattero... og det forstår jeg godt. Men I er nødt til det... Det er uhensigtsmæssigt for alle, hvis jeres dreng skal ammes så meget og stort set lever af modermælk. Det er problematisk for hans trivsel, det er rigtig hårdt ofr dig, og det gør det også meget svært for andre at passe ham. Hvornår skal han i dagpleje/vuggestue? Det er vigtigt at han kan puttes uden brystet og at andre kan tage sig af ham, trøste ham og hjælpe ham uden brystet.. ellers bliver det også rigtig hårdt at skulle starte pasning, når du skal tilbage på arbejde.

Så.. selvom det er hårdt, og han naturligt vil protestere over, at du fjerner brystet, som han jo har lært altid er der - så er du nødt til at vænne ham fra. Det er rigtig synd for ham, hvis han ikke lærer at spise rigtig mad og lære at kunne finde ro og trøst uden bryst...

Stort knus med på vejen og rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder