Aldrig været god til at sove

20. januar 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Aldrig været god til at sove

Hej Helen

Først og fremmest tak for din fantastiske brevkasse. Den har hjulpet os i flere situationer. 😊 Men nu er tiden vist kommet til, at jeg selv må skrive til dig.

Vi har en skøn datter på 7 måneder. Hun er en krudtugle som for det meste er tilpas og i godt humør. Hun er godt med både fin- og grovmotorisk. Herudover har hun altid haft en god appetit, hvorfor hun også ligger i den høje ende af vægtskalaen.

Hun blev ammet de 2 første måneder, men hun ville spise konstant og der var mistanke om refluks hos hende og overproduktion af den tynde mælk hos mig. Derfor gik vi over til modermælkserstatning. Det hjalp på reflukssymptomerne, men gav hende træg mave, så derfor får hun stadig en lille dosis movicol dagligt efter rådgivning fra læge. Hun begyndte at sove 3 timer i træk om natten. Om dagen har hun aldrig været god til at sove, og ville kun sove på mig og hvis hun blev vugget i søvn.

For 1,5 måned siden begyndte vi at kunne putte hende i egen seng (ved siden af vores) og hun overgav sig til barnevognen om dagen. Dog skal vi gå med hende for at hun falder i søvn. Hun sover stadig ikke lange lure om dagen. Vi øver pt at stille barnevognen lige før hun lukker øjnene, så hun registrerer, at barnevognen står stille. Men hun vågner oftest, når hun skifter søvnfase efter 35-45 minutter, og vi kan ikke få hende til at sove videre. Derfor går jeg med hende til middagsluren, så hun får en længere lur midt på dagen. Så sover hun 1 time - 1,5. Hun har stadig brug for den 3. lur.

Er det en god måde at gøre det på? Eller forvirrer det hende min, at vi så går med hende til middag?

Jeg synes, at det er svært at lave en god rytme ...

Annonce

... for dagen, når hun står tidligt op og ikke sover længere lure. For hun er jo ikke allerede sulten, når hun vågner af sin korte lur. Og derfor er hun ofte træt, når hun skal spise grød/mos og har svært ved at koncentrere sig om det og spiser ikke så meget. Derfor efterspørger hun stadig lige så mange flasker som før opstart på mad (4 mdr), også om natten er det stadig hver 3. Time. Det skal siges at hun altid har sjatspist MME, og hun drikker max 150 ml ad gangen, oftest omkring 110 ml.

Derfor vil jeg spørge dig efter, om du har et forslag til, hvordan vores dagsrytme kunne se ud med søvn og mad?

Lige nu ser det ca. sådan ud, men det kan være meget forskelligt alt efter, hvor lange hendes lure er. Der går ca. 2,5-3 timer imellem lurene ellers bliver hun overtræt.

6.00 - står op
7.00 - øllebrød med frugtmos og vand
8.30/9.00 - flaske og puttes til formiddagslur
11.00 - grøntsagsmos m. kød eller rugbrødshapsere og vand
12/12.30 - flaske og puttes til middagslur - sover 1-1,5 time
15.00 - frisk frugt eller frugtmos og vand
16.00/16.30 - flaske og puttes til eftermiddagslur
18.00 - aftensmad grøntsagsmos M. kød og vand
19.30/20.00 - får flaske og puttes til natten
23/23.30- drømmeflaske
02/03 - flaske
05 - flaske og sover lidt videre

Jeg tænker at det er en ond cirkel vi er kommet ind i med alle flaskerne, da de så hær at hun ikke vil spise så meget alm. mad, som ellers ligger en god bund. Men hun er svær at få til at sove (næsten umulig) hvis ikke hun får en flaske inden. Hun falder ikke i søvn med flasken i munden, men hun finder tryghed i det.

Beklager mit lange skriv. Håber du har nogle gode råd.

Med venlig hilsen
AKL

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder