Brev:
Aldrig været god til at sove
20. januar 2019
Alder:
7 mdr.
Aldrig været god til at sove
Hej Helen
Først og fremmest tak for din fantastiske brevkasse. Den har hjulpet os i flere situationer. 😊 Men nu er tiden vist kommet til, at jeg selv må skrive til dig.
Vi har en skøn datter på 7 måneder. Hun er en krudtugle som for det meste er tilpas og i godt humør. Hun er godt med både fin- og grovmotorisk. Herudover har hun altid haft en god appetit, hvorfor hun også ligger i den høje ende af vægtskalaen.
Hun blev ammet de 2 første måneder, men hun ville spise konstant og der var mistanke om refluks hos hende og overproduktion af den tynde mælk hos mig. Derfor gik vi over til modermælkserstatning. Det hjalp på reflukssymptomerne, men gav hende træg mave, så derfor får hun stadig en lille dosis movicol dagligt efter rådgivning fra læge. Hun begyndte at sove 3 timer i træk om natten. Om dagen har hun aldrig været god til at sove, og ville kun sove på mig og hvis hun blev vugget i søvn.
For 1,5 måned siden begyndte vi at kunne putte hende i egen seng (ved siden af vores) og hun overgav sig til barnevognen om dagen. Dog skal vi gå med hende for at hun falder i søvn. Hun sover stadig ikke lange lure om dagen. Vi øver pt at stille barnevognen lige før hun lukker øjnene, så hun registrerer, at barnevognen står stille. Men hun vågner oftest, når hun skifter søvnfase efter 35-45 minutter, og vi kan ikke få hende til at sove videre. Derfor går jeg med hende til middagsluren, så hun får en længere lur midt på dagen. Så sover hun 1 time - 1,5. Hun har stadig brug for den 3. lur.
Er det en god måde at gøre det på? Eller forvirrer det hende min, at vi så går med hende til middag?
Jeg synes, at det er svært at lave en god rytme for dagen, når hun står tidligt op og ikke sover længere lure. For hun er jo ikke allerede sulten, når hun vågner af sin korte lur. Og derfor er hun ofte træt, når hun skal spise grød/mos og har svært ved at koncentrere sig om det og spiser ikke så meget. Derfor efterspørger hun stadig lige så mange flasker som før opstart på mad (4 mdr), også om natten er det stadig hver 3. Time. Det skal siges at hun altid har sjatspist MME, og hun drikker max 150 ml ad gangen, oftest omkring 110 ml.
Derfor vil jeg spørge dig efter, om du har et forslag til, hvordan vores dagsrytme kunne se ud med søvn og mad?
Lige nu ser det ca. sådan ud, men det kan være meget forskelligt alt efter, hvor lange hendes lure er. Der går ca. 2,5-3 timer imellem lurene ellers bliver hun overtræt.
6.00 - står op
7.00 - øllebrød med frugtmos og vand
8.30/9.00 - flaske og puttes til formiddagslur
11.00 - grøntsagsmos m. kød eller rugbrødshapsere og vand
12/12.30 - flaske og puttes til middagslur - sover 1-1,5 time
15.00 - frisk frugt eller frugtmos og vand
16.00/16.30 - flaske og puttes til eftermiddagslur
18.00 - aftensmad grøntsagsmos M. kød og vand
19.30/20.00 - får flaske og puttes til natten
23/23.30- drømmeflaske
02/03 - flaske
05 - flaske og sover lidt videre
Jeg tænker at det er en ond cirkel vi er kommet ind i med alle flaskerne, da de så hær at hun ikke vil spise så meget alm. mad, som ellers ligger en god bund. Men hun er svær at få til at sove (næsten umulig) hvis ikke hun får en flaske inden. Hun falder ikke i søvn med flasken i munden, men hun finder tryghed i det.
Beklager mit lange skriv. Håber du har nogle gode råd.
Med venlig hilsen
AKL