Brev:
Baby på 9 mdr vil kun ammes
19. januar 2019
Alder:
9 mdr.
Baby på 9 mdr vil kun ammes
Kære Helen.
Jeg skriver til dig fordi vi er stødt ind i store madproblemer som jeg meget håber, at du kan hjælpe med - for jeg er desperat og grædefærdig og det er min lille dreng også....
Han er 9 mdr og har fået skemad siden 5 mdr og han har indtil nu også spist det. Ikke sådan med udtalt begejstring og for at få mad i ham faldt vi hurtigt i fælden med legetøj ved bordet, fordi han kun spiste hvis han ligesom blev snydt til det via afledning med legetøj. Og ja vi ved udemærket at det er en meget meget dårlig vane, ikke desto mindre er det der vi er havnet.
Vi har forsøgt at erstatte legetøj med masser af fingermad i alle mulige afskygninger, og det har da også hjulpet en smule. Lige indtil nu hvor han fuldstændig nægter at spise noget som helst andet end brystmælk. Han lå syg mellem jul og nytår og det var ligesom der det gik galt. Han havde meget ondt i halsen og ville derfor ikke spise overhovedet, så han fik kun brystmælk i de dage. Da han så blev rask og vi igen begyndte på skemad, frugt, rugbrødshapsere osv så var det som om han ikke rigtig ville tilbage til den form for ernæring. Nu har han så lige ligget syg igen nogle dage med høj feber, han er rask nu men nægter fuldstændig at spise noget som helst - udover brystmælk.
Vi har prøvet ALT! Alle former for mad og fordi moderen er i panik over, at han ikke spiser og fordi han er utrøstelig af sult om dagen, så har vi tilmeld forsøgt foran TV´et bare for at få lidt i ham. Men han nægter fuldstændig og lukker læberne hårdt sammen og skubber skeen meget standhaftigt væk. Min kæreste har en lille smule bedre held og kan få måske et par skefulde i ham, men så er det også slut. Når det er mig der fører skeen vender han fysisk ryggen til mig og drejer hovedet helt væk, så jeg kan ikke få en eneste bid i ham.
Jeg forsøger selvfølgelig at tage brystmælken fra ham så den ikke mætter, men det er så svært fordi han jo så ikke får noget mad udover mælken - nu i mange dage. Og det stakkels lille menneske er helt utrøstelig hele dagen lang pga sult. Jeg giver ham derfor en smule mælk inden hans lure, men straks han vågner igen så skriger han på mere bryst. Jeg tilbyder ham rigtig mad i alle afskygninger med det samme han våger, han nægter og jeg fjerner maden og forsøger igen ca en gang i timen hele dagen lang - uden held. Og sådan køre hele dagen, han klynker og græder stort set hele dagen igennem og han søger mit bryst hver gang han kan og hvis han ikke får bare en lille smule mælk før han skal sove, så vågner han allerede efter 20 minutter og græder. Det er som om, han bliver virkelig bliver sur på mig og føler at jeg svigter ham, og det er så umådelig hårdt og gør så ondt i mit hjerte. Jeg kan næsten ikke holde det ud :(
Han vil ikke sove i sin egen seng efter han var syg og han vågner ca hver anden time natten igennem - sikkert pga sult. Jeg ammer ham når han bliver puttet og igen ved 23 tiden, 2-tiden og 4-tiden. Hvilket jeg godt ved er alt alt for meget og tager plads for dagsmaden, men jeg er tyndslidt og om natten kommer jeg til at give efter fordi jeg synes, at det er så forfærdelig synd for ham, at han er så sulten. Far har forsøgt at trøste ham om natten, men han bliver bare ved og ved og ved med at græde indtil vi giver efter og lægger ham til brystet. Det skal siges, at jeg er alene ca 3-4 nætter om ugen, så løsningen med at jeg sover i et andet rum er desværre ikke en mulighed for os.
Åhhh jeg håber at du kan hjælpe med lidt råd, så vi kan komme tilbage på sporet og få en god rytme både mht mad og søvn.
Kærlig hilsen
en tyndslidt mor