Svar: Udfordret med hensyn til amning - 1 mdr.
30. juli 2018
Alder:
1 mdr.
Kære bekymrede og frustrerede mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og først fortælle lidt om brug af ammebrikker.
Ammebrikker eller suttebrikker findes i mange forskellige størrelser, og det er vigtigt, at du bruger en brik, som passer til din brystvorte i størrelsen. Hvis brikken er for lille kan den give dig sår og revner på brystet.
Ammebrikker anvendes især, hvis man har flade eller indadvendte brystvorter, har smerter i brystet på grund af revner og sår, eller hvis barnet mangler kræfter til at die. Du fortæller, at du har et stort bryst og flade vorter - og som jeg læser dit brev, så hjælper ammebrikken din dreng til at tage fat og die ved brystet.
Som du beskriver det, så kan din lille dreng godt finde ud af at die, når ammebrikken er på, det lyder som om, at han får sit mælkebehov dækket og tager på som han skal... Og derfor er der ikke nogen grund til, at du lige nu kæmper med at få ham til at die uden brik. Hvis han kan spise i længere tid og tømmer brystet bedre med ammebrikken, så lad ham die med den.
Det er rigtigt, at når man ammer med en brik, så skal man være opmærksom på, at barnet kan have svært ved at stimulere brystet tilstrækkeligt, fordi brikken er en barriere på brystet.. Men børn er forskellige, og nogle børn har et stort sug med et godt vakuum, og mor har mælk der flyder let - og så tager barnet rigtig fint på trods brik. Og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer.
Nogle gange kan det være en fordel at starte med at lægge ammebrikken på brystet, lægge din dreng til og lade ham die - og når han så har arbejdet med brystet, fået trukket brystvorten frem, og mælken er begyndt at løbe - og han evt. slipper kortvarigt - så kan du forsøge at komme ham direkte på brystet og uden brik. Så brikken hjælper ham i starten af amningen, men gradvist forsøges fjernet. I stedet for at amme helt uden brik, kan du godt forsøge at amme delvist med brik...:)
Din dreng er kun 1 måned gammel, og han vil naturligt blive fysisk større og fysisk stærkere. Det betyder, at han på sigt vil få flere kræfter, og når amningen bliver mere og mere etableret, kan det sagtens tænkes, at du kan undvære ammebrikken helt.
Du skal naturligvis holde øje med, hvordan han tager på, og her er det rigtig godt, at du har god kontakt med din sundhedsplejerske. Det lyder som om, at din sundhedsplejerske er helt rolig, når hun siger, at du blot skal sætte brikken på, når han græder.
Da du har et stort blødt bryst, så kan du med fordel lægge en sammenrullet stofble ind under brystet, så du på den måde får brystet løftet lidt op. Det vil gøre det lettere for dig at se, hvordan din dreng har fat og hjælpe ham til brystet. Husk, at han skal til brystet - det er ikke brystet, som skal til ham...
Hjælp ham med at blive lagt til i forskellige stillinger - start f.eks. med at lægge ham til den traditionelle stilling, hvor han ligger mave mod mave med dig i din favn. Og når han så efter lidt tid, slipper og virker træt, så tag ham op, bøvs ham af og læg ham så til samme bryst igen men i tvillingestillingen, hvor han ligger med kroppen ud under din arm. På den måde kan du hjælpe ham med at arbejde bedre med brystet - det vil sige både stimulere brystet mere og også tømme brystet bedre :)
Du skal have en fornemmelse af, at du har mælk. dine brystet skal føles tunge - og du må gerne kunne mærke forskel, så brysterne er mere spændte først på dagen end sidst på dagen. Du vil ofte også kunne mærke forskel alt efter om han har spist ved brystet eller ikke har spist ved brystet...
Du skal kunne se mælk i ammebrikken, og når han spiser hos dig, så vil han i begyndelsen spise hurtigt, men stille og roligt kommer der lidt mere rytme og du skal kunne høre, at han synker mælken.
Du skal regne med, at han har brug for mælk hver 3-4 time, så han spiser mindst 6 hovedmåltider dagligt og derudover måske har brug for et par tørstslukkere. Især i øjeblikket, hvor det er så varmt, kan han godt have behov for at die lidt hyppigere og dermed få lidt tørstslukkende mælk.
Du skal også lægge mærke til hans afføring - den skal være grødet, gul og fortsat komme hyppigt. Han må ikke have svært ved at komme af med afføring og han skal også tisse 6 gange i døgnet, svarende til de gange du ammer. Ofte vil han tisse, når du tager bleen af ham, og hans urin skal være klar... Det er også tegn på, at han får nok mælk.
Derudover skal han som sagt tage nok på, og han skal også virke glad, rolig og tilfreds. Med den alder han har, så vil det meste af dagen bestå i at han sover, spiser ved brystet, pludrer lidt med dig, spiser måske igen og sover så igen.. Han vil endnu ikke kunne være vågen i mere end højst et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen...
Hvis du ikke oplever nogle af disse ting - hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har mælk nok, hvis du oplever, at din dreng hiver meget i brystet, bliver irriteret, ikke falder til ro ved amning, men generelt virker søgende og urolig, hvis hans afføringer er sparsomme og hvis han ikke tisser ret meget.. så skal du kontakte din sundhedsplejerske og bede om et ekstra besøg, eller evt. aflægge sundhedsplejerskerne et besøg i åbent hus, hvis de har dette, hvor du bor... Hvis du er i tvivl om han tisser nok, så læg et papirlommetørklæde ind i bleen, det er blødt og generer ikke hans hud. Hvis papirlommetørklædet er tørst i 4-6 timer, så får han ikke mælk nok.
Du nævner ikke, hvorfor du er bange for, at han sulter.. men jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker til at finde ud af, om han får den mælk som han har behov for - trods ammebrikken...
Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse meget mere om amning, hjælpemidler, hans afføringsmønster osv. ligesom du også finder billeder af de forskellige ammestillinger :)
Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske