Svar: Antal synk under amning
20. maj 2018
Alder:
0 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er sådan, at når du lægger din dreng til brystet, så vil han i starten ofte die meget og hurtigt. På den måde sætter han gang i din nedløbsrefleks og mælken begynder at løbe og så vil han synke mælken - og begynde at die igen, hvorved nedløbsrefleksen atter går igang. Nedløbsrefleksen er den refleks, som får din mælk til at løbe.
Mange kvinder tror, at nedløbsrefleksen kun virker i starten af en amning, men sådan er det ikke. Den virker mange gange i løbet af en amning. Den kan også gå igang, selvom din dreng ikke ligger ved dit bryst, men blot fordi du tænker på ham eller kikker på ham.
Det vil normalt være sådan, at han dier meget hyppigt i starten og her kan du ofte også hører, at han synker mælken, fordi mælken løber hurtigere til ham i begyndelsen. Men stille og roligt vil han begynde at spise mere rytmisk ved bryste, og han vil naturligt holde pauser undervejs i måltidet - både for at trække vejret, men også fordi han venter på at nedløbsrefleksen skal gå igang og mælken begynder at løbe igen.
Når han dier ved brystet, så vi han derfor ofte have en rytme, hvor han dier, dier, dier, venter på at nedløbsrefleksen går igang, mælken løber og han synker mælken. Dier igen, holder en lille pause og synker mælken. Dier, dier, dier, pause, pause, synke, synke, die igen... Det er således helt normalt, at han vil holde pauser undervejs i amningen.
Det er meget krævende at spise af et bryst, og da han stadig er så lille og ny som han er, så kræver det en del kræfter af ham - og derfor falder han let i søvn ved brystet. Det er derfor godt, hvis du kan være opmærksom på, at han skal holdes lidt igang undervejs i amningen, så han spiser godt og bliver tilstrækkeligt mæt og ikke ligger og powernapper imens han spiser :)
Når han er færdig med at spise, så vil han enten selv slippe brystet eller du kan forholdsvis let få ham til at slippe. Her skal du så give ham muligheden for at bøvse af og derefter kan han så blive puttet til en lur... Når han nogle gange gylper lidt, så kan det godt være fordi han bøvser og sammen med luften kommer så lidt gylp. Det er helt naturligt. Når han dier hos dig, så trækker han jo vejret samtidig med at han spiser, og det betyder, at han også nogle gange kommer til at sluge lidt luft, så der i spiserøret godt kan ligge lidt luft, lidt mælk, lidt luft, lidt mælk - og når han så slår en bøvs, så kommer lidt af den mælk som lå øverst op som lidt gylp. Det er helt ufarligt :)
Nogle børn har glæde af at få en sut, og det må du gerne forsøge. Sutten gives, når du er sikker på, at han har fået den mængde mælk, som han har behov for, og det betyder, at du f.eks. kan amme ham og derefter bøvse ham af - og så tilbyde ham en sut, som så kan berolige ham og hjælpe mælken videre i systemet, når han efterfølgende skal sove.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske