Svar: Mælkeproduktion ved ammestop
11. februar 2018
Alder:
12 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går så fint med at trappe gradvist ud af amningerne - hold endelig fast i den gode gænge :)
Du skal som udgangspunkt ikke begynde at lægge din datter til begge bryster, men holde fast i, at hun "kun" ammes fra et bryst af gangen. Hvis du begynder at lægge hende til begge bryster, så lærer du hende at have behov for dobbelt mælk på det tidspunkt, hvor du lægger hende til, og hun skal netop ikke vænnes til at have mere mælk, men skal vænnes til ikke at have behov for mælk i de mængder...
Derfor vil det være rigtig godt, at du kun ammer hende fra et bryst, og at du sen aften forsøger at afkorte amningen gradvist. Det vil sige, at du skal tilbyde brystet, som du plejer, men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, så hun ikke længere dier helt så længe. Det kan sagens være, at hun protesterer, og så får hun brystet igen, men stille og roligt lirker du brystet ud af munden på hende og afkorter på den måde hendes amning og dermed hendes mælkeindtag. Samtidig med at du gør dette, så skal du forsøge at sætte noget andet i stedet - måden du kærtegner hende på, holder hendes hænder eller vugger hende lidt med hånden på hendes hofte, imens hun ligger ved siden af dig, putter hende med en putteklud, der dufter af dig osv. Så hun fremadrettet netop kan beroliges med disse ting og ikke længere behøver få brystet i munden.
Når det så er sagt, så er det sådan, at jo mindre du ammer, altså jo længere tid der går mellem amningerne, jo mindre mælk vil du producere. Når du går fra at amme 3 gange dagligt til 2 gange dagligt til 1 gang dagligt, så vil din mælkemængde naturligt blive gradvist mindre. MEN så længe din datter dier hos dig, så vil du producere mælk, og din amning behøver således ikke at stoppe. Rigtig mange kvinder ammer en gang i døgnet igennem flere måneder, nogle gennem flere år... og hvis du gerne vil bibeholde amning før putning om aftenen i længere tid, så kan du godt det.
Du kan vælge at amme hende fra et bryst og så skifte mellem højre og venstre side hver anden dag, eller du kan vælge at amme hende fra begge bryster om aftenen, hvis hun vil have det, så du på den måde stimulerer til lidt ekstra mælk der.
Der er forskel på kvinder og hvor meget stimulering, der er nødvendigt, når man gerne vil bibeholde en enkelt amning gennem længere tid. Og nogle gange kan det godt være en god idé, at man ammer fra begge sider om aftenen, netop for at sikre at begge bryster bliver stimuleret ligeligt og også stimuleres det ekstra. Andre gange er det ikke noget problem, og du vil godt kunne producerer mælk til hende om aftenen, fordi der stadig produceres mælk, så længe du lægger hende til, også selvom hun kun får et bryst af gangen...
Jeg kan derfor ikke give dig et helt entydigt svar på, hvorvidt du vil kunne holde tilstrækkeligt gang i mælkeproduktionen, hvis du ammer hende fra et bryst og således ammer fra et bryst hver anden aften. Nogen kvinder kan, nogen kvinder producerer faktisk lidt mælk i flere måneder efter, at de er stoppet med at amme, men andre kvinder vil have lidt sværere ved det. Og jeg tænker, at beslutningen måske bør ske ud fra, hvad du har lyst til omkring amning. Hvis det er meget vigtigt for dig at sikre amning i længere tid og de næste måneder frem, så kan det godt være en idé, at du lægger til begge bryster om aftenen. Men hvis du tænker, at det vil være rigtig fint, hvis hun trapper gradvist ud af amning, at det går super med amning fra et bryst, og det så viser sig, at amningen på denne måde til sidst stopper, og du er helt okay med det, så er det sådan du skal gøre.
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske