Svar: Mælkeproduktion ved ammestop

11. februar 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Dorthe

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går så fint med at trappe gradvist ud af amningerne - hold endelig fast i den gode gænge :)

Du skal som udgangspunkt ikke begynde at lægge din datter til begge bryster, men holde fast i, at hun "kun" ammes fra et bryst af gangen. Hvis du begynder at lægge hende til begge bryster, så lærer du hende at have behov for dobbelt mælk på det tidspunkt, hvor du lægger hende til, og hun skal netop ikke vænnes til at have mere mælk, men skal vænnes til ikke at have behov for mælk i de mængder...

Derfor vil det være rigtig godt, at du kun ammer hende fra et bryst, og at du sen aften forsøger at afkorte amningen gradvist. Det vil sige, at du skal tilbyde brystet, som du plejer, men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, så hun ikke længere dier helt så længe. Det kan sagens være, at hun protesterer, og så får hun brystet igen, men stille og roligt lirker du brystet ud af munden på hende og afkorter på den måde hendes amning og dermed hendes mælkeindtag. Samtidig med at du gør dette, så skal du forsøge at sætte noget andet i stedet - måden du kærtegner hende på, holder hendes hænder eller vugger hende lidt med hånden på hendes hofte, imens hun ligger ved siden af dig, putter hende med en putteklud, der dufter af dig osv. Så hun fremadrettet netop kan beroliges med disse ting og ikke længere behøver få brystet i munden.

Når det så er sagt, så er det sådan, at jo mindre du ammer, altså jo længere tid der går mellem amningerne, jo mindre mælk vil du producere. Når du går fra at amme 3 gange dagligt til 2 gange dagligt til 1 gang dagligt, så vil din mælkemængde naturligt blive gradvist mindre. MEN så længe din datter dier hos dig, så vil du producere mælk, og din amning behøver således ikke at stoppe. Rigtig mange kvinder ammer en gang i døgnet igennem flere ...

Annonce

... måneder, nogle gennem flere år... og hvis du gerne vil bibeholde amning før putning om aftenen i længere tid, så kan du godt det.

Du kan vælge at amme hende fra et bryst og så skifte mellem højre og venstre side hver anden dag, eller du kan vælge at amme hende fra begge bryster om aftenen, hvis hun vil have det, så du på den måde stimulerer til lidt ekstra mælk der.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Der er forskel på kvinder og hvor meget stimulering, der er nødvendigt, når man gerne vil bibeholde en enkelt amning gennem længere tid. Og nogle gange kan det godt være en god idé, at man ammer fra begge sider om aftenen, netop for at sikre at begge bryster bliver stimuleret ligeligt og også stimuleres det ekstra. Andre gange er det ikke noget problem, og du vil godt kunne producerer mælk til hende om aftenen, fordi der stadig produceres mælk, så længe du lægger hende til, også selvom hun kun får et bryst af gangen...

Jeg kan derfor ikke give dig et helt entydigt svar på, hvorvidt du vil kunne holde tilstrækkeligt gang i mælkeproduktionen, hvis du ammer hende fra et bryst og således ammer fra et bryst hver anden aften. Nogen kvinder kan, nogen kvinder producerer faktisk lidt mælk i flere måneder efter, at de er stoppet med at amme, men andre kvinder vil have lidt sværere ved det. Og jeg tænker, at beslutningen måske bør ske ud fra, hvad du har lyst til omkring amning. Hvis det er meget vigtigt for dig at sikre amning i længere tid og de næste måneder frem, så kan det godt være en idé, at du lægger til begge bryster om aftenen. Men hvis du tænker, at det vil være rigtig fint, hvis hun trapper gradvist ud af amning, at det går super med amning fra et bryst, og det så viser sig, at amningen på denne måde til sidst stopper, og du er helt okay med det, så er det sådan du skal gøre.

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland