Svar: Hjælp min søn foretrækker kun flaske fremfor bryst

15. februar 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Saher

Tak for dit brev :)

Du behøver ikke vække din dreng, han må i princippet gerne stå op kl 8.30 eller senere, hvis han har en sen søvnrytme. Det vil så betyde, at han sover sine lure sent hele dagen og derfor også går senere i seng - og det må han gerne. MEN hvis du modsat gerne vil have, at han ikke går i seng til natten senere end kl 20, så kan det være nødvendigt at vække ham om morgenen, så dagen starter til samme tid, og så han naturligt også sover sine dagslure tidligere hele dagen igennem. Det afhænger således meget af, hvordan du synes det fungerer bedst hos jer.

Hvis du vælger at vække ham, skal du naturligvis gøre det stille og roligt, nænsomt, kærligt, så han stadig oplever det at vågne, som noget dejligt, trygt og rart:)

Med hensyn til flaske og amning, så er det sådan, at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere. Din krop er sådan indrettet, at den tilpasser mælkemængden efter din drengs behov og når du giver modermælkserstatning, så tror din krop, at din dreng ikke behøver så meget mælk og så nedsættes din mælkemængde. Samtidig så er det lettere at spise af en flaske, end det er at spise af et bryst. Derfor vil din dreng stille og roligt godt kunne begynde at foretrække flasken fremfor brystet. Når man begynder at give flaske, så er der derfor altid en risiko for, at amningen stopper.

Hvis du meget gerne vil sikre dig, at du fortsat kan amme, så er det derfor nødvendigt, at du stopper med at give flaske og i stedet lægger din dreng til brystet. Hvis du har givet så meget flaske, at din mælkemængde nu er nedsat og han derfor ikke er interesseret i at die hos dig, så kan det være nødvendigt at du malker ud for at stimulere til mere mælk. Ofte vil du dog også kunne få ham til at die, hvis du lægger dig med ham i din seng og giver ham fri adgang til brystet. Hvis du har mulighed for at gå i badekar med ham, kan det også være en god idé og han kan søge brystet og die hos dig, når I ligger sammen i vandet. Jo mere han igen dier hos dig, jo mere mælk vil du begynde at producere og jo gladere vil han naturligt blive for at die ved brystet igen. Når han kan mærke, at der er noget at komme efter, vil han gerne tage fat:)

Du kan også gøre det, at du hælder lidt modermælkserstatning op i et lille bæger og køber nogle 5 ml sprøjter på apoteket. Så kan du trække mme op i sprøjten og dryppe det ind i munden på din dreng ,når han ligger ved brystet. På den måde kan han også smage, at der er noget at komme efter og vil derfor bedre tage fat.

Du kan også prøve at stimulere dit bryst, malke ud og få din mælk til at løbe lige før du lægger ham til, det kan også gøre ...

Annonce

... ham mere interesseret og gøre, at han så tager fat, dier og spiser godt hos dig igen.

Når du kan høre, at han synker, så er det mælk han får. Det er ikke savl han synker:)

Det er højst sandsynligt ikke skemaden, som gør at han afviser brystet, men flasken. Det er vigtigt, at han nu får skemad flere gange dagligt og han skal have mange små måltider. Du skal dog være opmærksom på at give ham den rette mængde. Det betyder, at han skal have skemad nok, men ikke så meget, at han ikke drikker sin mælk. Det er derfor bedre, at du giver ham f.eks. 3/4 dl. skemad, vand af kop og så 1.5 time efter tilbyder ham bryst eller flaske, som han så tager imod. End at du giver ham 1.5 dl. skemad, vand af kop og han så efterfølgende ikke vil drikke mælk, fordi skemaden fylder for meget. Mængden af skemad skal derfor holdes på et niveau, som stadig levner plads til mælk uanset om du ammer eller giver flaske.

Mit forslag til en dagsplan, lavet med en lidt senere rytme, ser nu således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10

Frokost 12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30-14

Eftermiddag 16.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Ammes også stadig eftermiddag

Powernap springes evt. over

Aften 18.30-19: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til natten mellem kl 20-21 - tidspunktet afhænger af, hvor lang middagsluren er, om han sover to eller tre lure i løbet af dagen og hvor sen en rytme han har.

Sen aften/først på natten 23-01: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.

Som du kan se, så er denne rytme lavet, så din dreng tilbydes skemad, når han vågner og han får mælk, som en fast del af putteritualet. Hvis du gerne vil amme, så skal han altså ammes de 6 gange i døgnet - og hvis du ikke ammer, så skal han have flaske på disse tidspunkter. Hvis du følger denne plan får han både skemad (grød og mos), mælk og væske nok.

Dejligt at høre, at du også har købt min bog om børn og mad, tak for det, håber du finder masser af inspiration i den. Vær opmærksom på, at jeg også har lavet en bog "Helens bog om amning og flaske" - i den kan du læse om amning, ammeproblemer osv. og også om flaskegivning, modermælkserstatning og problemer, når man giver flaske...

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger