Svar: Nat amning - 7 mdr.
2. februar 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at min sidste dagsplan hjalp jer lidt videre:)
Nu hvor jeres datter er 7 måneder, så vil det være rigtig fint med 4 amninger i døgnet og disse ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
En dagsplan ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 uden at blive ammet først.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas/frost. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet bliver nu mere og mere familiemad, det kan være forskellige risretter f.eks. boller i karry eller ris med rødspætte og mild karrysovs. Der skal være mos, kød, fisk - og hun kan få kogte blomkål eller broccoli buketter i hånden at gumle på selv, Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20. Du kan prøve om du kan amme hende fra begge bryster her, for at få fyldt hende lidt ekstra op.
Sen aften 23-24: Ammes og igen gerne fra begge bryster. Og sover herefter uden yderligere mælk.
Den amning du skal forsøge at fjerne nu er altså amningen først på natten - der hvor du skriver at hun "vågner igen sen aften/ tidlig nat og bliver ammet igen, der er hun oftest så søvnig at hun ikke får spist så meget, jeg har prøvet at skifte bryst, men hun falder bare i søvn". Det er denne amning du skal prøve at afkorte mere og mere, så hun får mindre og mindre og til sidst kan undvære.
Den ekstra amning, som hun nogle gange søger 1-1.5 time efter hun er faldet i søvn må hun gerne få. Her er du stadig ikke gået i seng og hun har brug for den, for at sove videre og det er okay. Gå ind til hende, læg hende til, lad hende die og komme videre i søvnen godt fyldt op og put hende så igen.
Når hun bliver 8 måneder, så kan I begynde at introducere en godnatgrød som en del af hendes putteritual, men det er for tidligt endnu. Når den bliver introduceret, så vil hun sandsynligvis kun behøve en amning om aftenen og tiden arbejder på den måde for jer - lige nu må du godt amme hende den ekstra gang om aftenen mod at I så kan sove mere sammehængende allesammen om natten ...:)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske