Hvordan kan jeg støtte hende til at tro på hun kan gå selv

23. januar 2007

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hvordan kan jeg støtte hende til at tro på hun kan gå selv

Hej Helen

Nu er min Sofie lige blevet 1 år (ca. 1½ uge siden) og lige før hun blev et år gik hun hendes første skridt selv. De sidste par dage har hun gået flere gange mellem hendes far og jeg, op til 2-3 meter. Men jeg fornemmer, at hun hurtigt giver op og kaster sig ind i armene på os, hun virker bange, hvilket til dels er lidt mærkeligt fordi hun faktisk er rigtig god til at holde balancen og gå fremad. Nogle gange sætter hun sig ned så snart vi giver slip på hende, i stedet for at gå fremad.

Jeg ved bare ikke, hvordan jeg kan støtte hende til at tro på, at hun faktisk godt kan gå. Hun kan godt lide at gå rundt og undersøge ting, hvis vi bare holder hende i en hånd, hun holder lige fast i en finger.

I vuggestuen, som hun startede i 1 dec, beskriver de hende som værende usikker på nye ting, hvis der f.eks. er en ny leg eller f.eks. sådan en stor bold til at hoppe på, tør hun ...

Annonce

... ikke lige at springe ud i det, selvom de andre børn gør det.

Er det mig der gør noget forkert, når hun virker så usikker og bange for det nye og hvordan kan jeg støtte hende til at tro noget mere på sig selv. Hun er ellers glad for at gå i vuggestue, er ikke spor ked af det. I vuggestuen støtter eller opfordrer de hende ikke til at gå, så jeg synes også det er lidt svært at finde ud af, hvordan man kan støtte hende i hverdagene, når vi kommer hjem fra en lang arbejdsdag og vuggestue.

Jeg har bare en fornemmelse af, at hun sagtens kunne gå selv, men jeg ved bare ikke, hvordan vi skal komme videre herfra. Så jeg er nok til dels lidt bekymret.

Ellers er hun en glad pige der griner meget og elsker at tumle og spille musik. Så jeg ville derfor gerne, at du kunne give nogle ideer og forslag til, hvordan vi kan støtte hende i at turde tro på at hun kan gå?

Med venlig hilsen
Susanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder