Brev:
Hvordan kan jeg støtte hende til at tro på hun kan gå selv
23. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Hvordan kan jeg støtte hende til at tro på hun kan gå selv
Hej Helen
Nu er min Sofie lige blevet 1 år (ca. 1½ uge siden) og lige før hun blev et år gik hun hendes første skridt selv. De sidste par dage har hun gået flere gange mellem hendes far og jeg, op til 2-3 meter. Men jeg fornemmer, at hun hurtigt giver op og kaster sig ind i armene på os, hun virker bange, hvilket til dels er lidt mærkeligt fordi hun faktisk er rigtig god til at holde balancen og gå fremad. Nogle gange sætter hun sig ned så snart vi giver slip på hende, i stedet for at gå fremad.
Jeg ved bare ikke, hvordan jeg kan støtte hende til at tro på, at hun faktisk godt kan gå. Hun kan godt lide at gå rundt og undersøge ting, hvis vi bare holder hende i en hånd, hun holder lige fast i en finger.
I vuggestuen, som hun startede i 1 dec, beskriver de hende som værende usikker på nye ting, hvis der f.eks. er en ny leg eller f.eks. sådan en stor bold til at hoppe på, tør hun ikke lige at springe ud i det, selvom de andre børn gør det.
Er det mig der gør noget forkert, når hun virker så usikker og bange for det nye og hvordan kan jeg støtte hende til at tro noget mere på sig selv. Hun er ellers glad for at gå i vuggestue, er ikke spor ked af det. I vuggestuen støtter eller opfordrer de hende ikke til at gå, så jeg synes også det er lidt svært at finde ud af, hvordan man kan støtte hende i hverdagene, når vi kommer hjem fra en lang arbejdsdag og vuggestue.
Jeg har bare en fornemmelse af, at hun sagtens kunne gå selv, men jeg ved bare ikke, hvordan vi skal komme videre herfra. Så jeg er nok til dels lidt bekymret.
Ellers er hun en glad pige der griner meget og elsker at tumle og spille musik. Så jeg ville derfor gerne, at du kunne give nogle ideer og forslag til, hvordan vi kan støtte hende i at turde tro på at hun kan gå?
Med venlig hilsen
Susanne