3,5 årig leger ikke rolleleg

18. august 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

3,5 årig leger ikke rolleleg

Hej Helen

Nu vi har barn nr to, bliver det tydeligere for os, at vores ældste er lidt speciel på legefronten. Vi har ikke tillagt det noget betydning, men nu er det et problem ift at få legerelationer til at fungere.

Den yngste på ca 1 år kører rundt med biler og laver bil-lyde, han leger han er en løve og brøler, han bruger puttekasse, stableklodser, hammerbræt som forventet, han leger Legekøkken osv. Det gjorde den store aldrig rigtigt. Klæd-ud tøj er heller ikke rigtigt noget, der batter. Det er som om han aldrig rigtigt har fanget det med rollelege i bred betegnelse. Han har heller ikke lykkes med at finde så meget, han gider dimse med. Nu kan jeg se, at den yngste forsøger at lykkes med noget, når han dimser, såsom at stable klodserne, mens den store leger formålsløst (uden at open ended lege på nogen måder skal problematiseres).

Men det gælder egt lidt generelt, at han ikke helt forstår formålet med ting.

Det vi har oplevet, at han kan fordybe sig i er at røre ved blå sand, og plaske i badekaret. Det undrer mig lidt for han ...

Annonce

... har været udfordret på taktilsansen. Da han var baby ville han ikke føle følebøger, og brød sig ikke om babymassage. Det er (næsten) kureret.

Han har det svært med andre børn. Børnehaven har indstillet til psykolog og støttetimer fordi han har behov for at en voksen hjælper ham med at lege med andre, men også passer på ham fordi han nemt bliver stresset i interaktionen med andre børn.

Han har aktive primitive reflekser, nedsat muskeltonus, udfordret på vestibulærsansen og er lydsensitiv. Efter tredje tungeklip er spisning og udtale ikke længere et problem. Han er alt i alt fysisk udfordret, og alt det synes jeg forklarer utrygheden ved andre børn osv. Derudover er han meget sansestærk og har en imponerende hukommelse, især visuelt. Han har også et flot sprog, ordforråd og abstraktionsevne.

Men jeg kan ikke regne ud hvad forklaringen kan være på hans manglende forståelse for rollelege. Det betyder, at han ofte ikke lykkes med at lege med de andre børn.

Har du nogen tanker, der kan være relevante at dele med mig?

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer