Brev:
3,5 årig leger ikke rolleleg
18. august 2022
Alder:
3 år, 5 mdr.
3,5 årig leger ikke rolleleg
Hej Helen
Nu vi har barn nr to, bliver det tydeligere for os, at vores ældste er lidt speciel på legefronten. Vi har ikke tillagt det noget betydning, men nu er det et problem ift at få legerelationer til at fungere.
Den yngste på ca 1 år kører rundt med biler og laver bil-lyde, han leger han er en løve og brøler, han bruger puttekasse, stableklodser, hammerbræt som forventet, han leger Legekøkken osv. Det gjorde den store aldrig rigtigt. Klæd-ud tøj er heller ikke rigtigt noget, der batter. Det er som om han aldrig rigtigt har fanget det med rollelege i bred betegnelse. Han har heller ikke lykkes med at finde så meget, han gider dimse med. Nu kan jeg se, at den yngste forsøger at lykkes med noget, når han dimser, såsom at stable klodserne, mens den store leger formålsløst (uden at open ended lege på nogen måder skal problematiseres).
Men det gælder egt lidt generelt, at han ikke helt forstår formålet med ting.
Det vi har oplevet, at han kan fordybe sig i er at røre ved blå sand, og plaske i badekaret. Det undrer mig lidt for han har været udfordret på taktilsansen. Da han var baby ville han ikke føle følebøger, og brød sig ikke om babymassage. Det er (næsten) kureret.
Han har det svært med andre børn. Børnehaven har indstillet til psykolog og støttetimer fordi han har behov for at en voksen hjælper ham med at lege med andre, men også passer på ham fordi han nemt bliver stresset i interaktionen med andre børn.
Han har aktive primitive reflekser, nedsat muskeltonus, udfordret på vestibulærsansen og er lydsensitiv. Efter tredje tungeklip er spisning og udtale ikke længere et problem. Han er alt i alt fysisk udfordret, og alt det synes jeg forklarer utrygheden ved andre børn osv. Derudover er han meget sansestærk og har en imponerende hukommelse, især visuelt. Han har også et flot sprog, ordforråd og abstraktionsevne.
Men jeg kan ikke regne ud hvad forklaringen kan være på hans manglende forståelse for rollelege. Det betyder, at han ofte ikke lykkes med at lege med de andre børn.
Har du nogen tanker, der kan være relevante at dele med mig?
Hilsener herfra