3,5 årig leger ikke rolleleg

18. august 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

3,5 årig leger ikke rolleleg

Hej Helen

Nu vi har barn nr to, bliver det tydeligere for os, at vores ældste er lidt speciel på legefronten. Vi har ikke tillagt det noget betydning, men nu er det et problem ift at få legerelationer til at fungere.

Den yngste på ca 1 år kører rundt med biler og laver bil-lyde, han leger han er en løve og brøler, han bruger puttekasse, stableklodser, hammerbræt som forventet, han leger Legekøkken osv. Det gjorde den store aldrig rigtigt. Klæd-ud tøj er heller ikke rigtigt noget, der batter. Det er som om han aldrig rigtigt har fanget det med rollelege i bred betegnelse. Han har heller ikke lykkes med at finde så meget, han gider dimse med. Nu kan jeg se, at den yngste forsøger at lykkes med noget, når han dimser, såsom at stable klodserne, mens den store leger formålsløst (uden at open ended lege på nogen måder skal problematiseres).

Men det gælder egt lidt generelt, at han ikke helt forstår formålet med ting.

Det vi har oplevet, at han kan fordybe sig i er at røre ved blå sand, og plaske i badekaret. Det undrer mig lidt for han ...

Annonce

... har været udfordret på taktilsansen. Da han var baby ville han ikke føle følebøger, og brød sig ikke om babymassage. Det er (næsten) kureret.

Han har det svært med andre børn. Børnehaven har indstillet til psykolog og støttetimer fordi han har behov for at en voksen hjælper ham med at lege med andre, men også passer på ham fordi han nemt bliver stresset i interaktionen med andre børn.

Han har aktive primitive reflekser, nedsat muskeltonus, udfordret på vestibulærsansen og er lydsensitiv. Efter tredje tungeklip er spisning og udtale ikke længere et problem. Han er alt i alt fysisk udfordret, og alt det synes jeg forklarer utrygheden ved andre børn osv. Derudover er han meget sansestærk og har en imponerende hukommelse, især visuelt. Han har også et flot sprog, ordforråd og abstraktionsevne.

Men jeg kan ikke regne ud hvad forklaringen kan være på hans manglende forståelse for rollelege. Det betyder, at han ofte ikke lykkes med at lege med de andre børn.

Har du nogen tanker, der kan være relevante at dele med mig?

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder