Svar: 3,5 årig leger ikke rolleleg

18. august 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :)

Det er rigtig godt, at børnehaven har indstillet jeres dreng til børnepsykolog, for det er vigtigt at få ham vurderet. Børn vil normalt især i 2-3 års alderen udvikle rollelege, og gør de ikke det, så bør det føre til yderligere undersøgelse.

Når børn leger med roller, når de f.eks. forestiller sig, at de er far, mor, baby, så giver det dem mulighed for at afprøve forskellige hierakiske familierelationer. De kan øve at vise omsorg, putte den lille, give den lille mad, trøste osv. De kan også prøve at irettesætte og skælde ud... Og rollelege er på den måde en mulighed for at afprøve roller, som man normalt ikke har - f.eks. at være den søde, den dumme, den onde.

Rollelege styrker også fantasien og hjælper barnet til social forståelse. Rollelege kan være med til at bearbejde oplevelser f.eks. besøg hos lægen eller en indkøbstur, lege med køkken osv., og rollelege hjælper børn med at kommunikere deres tanker og følelser. De lærer at udtrykke empati, og de får også erfaring med sig om at sætte sig ind i andres følelser og behov.

Du kan læse meget mere om rollelege, og hvorfor de er vigtigt i min artikel "Rollelege - vigtige for barnets udvikling", som du finder i min artikelsamling fra 8. september 2021.

Der skal helst være en udvikling i børns rollelege, som ser nogenlunde således ud:

12-18 måneder: Barnet foregiver en handling på sig selv, lader som om, at det spiser, drikker eller sover.

18-24 måneder: Barnet foregiver simple handlinger på legetøj eller andre mennesker f.eks. "give dukken mad" med en ske, eller "give mor mad" med en ske.

24-30 måneder: Barnet begynder at kombinere handlinger - små rutiner - f.eks. gentages putterutinen, så dukken får en ren ble, puttes under dynen i dukkesengen, kysses godnat...

30-36 måneder: Barnet leger med temaer - f.eks. lege doktor, lege kok, ...

Annonce

... restaurant, købmand. Genstande kan i denne alder erstattes - så en klods bliver f.eks. brugt som bil, selvom den ikke er en bil.

3-5 år: Barnet leger med fantasifulde temaer som superhelt, prinsesser, skurke, pirater. Børnene tildeler hinanden forskellige roller i legen, sproget bruges mere og mere, og det ene barn siger f.eks. til det andet "vi siger, at jeg var lægen, og du er syg, ok?".

Rollelege er vigtige for børns udvikling, at kunne bruge sin fantasi er vigtigt - det er på grund af vores rollelege og vores evne til at tænke fantasifuldt, at vi som voksne er i stand til at opfinde nye ting, løse problemer, forstå andres perspektiver, lægge planer, komme med idéer osv. Og når børn, som jeres dreng, ikke leger rollelege, så skal man være ekstra opmærksom.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle børn vil på grund af sproglige problemer, være lidt længere om at udvikle rollelege - der kan godt være en sammenhæng mellem manglende rollelege og sproglige vanskeligheder. Jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue, om de mundmotoriske udfordringer jeres dreng har haft, kan spille ind her. Du nævner også, at han har aktive primitive reflekser, nedsat muskeltonus og er udfordret på vestibulærsansen - og der kan også godt være en sammenhæng med dette og den manglende rolleleg... Jeg kan dog ikke herfra vurdere, hvad der helt præcist er tale om hos jer.

Som du selv nævner, så er forskellen mellem jeres ældste dreng og lillebror pludselig meget tydelig, og de ting du nævner, at lillebror kører rundt med biler, siger vrroom osv. er det man normalt ville forvente. Jeg kan derfor godt forstå, at du er urolig og bekymrer dig. Det er derfor godt, at I er opmærksomme, og at børnehaven også reagerer - og det er kun godt, at I nu får en børnepsykolog til at vurdere jeres ældste dreng. Det er den vej, som I lige nu skal gå :)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre, og sender dig et knus med på vejen herfra:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor