Svar: 3,5 årig leger ikke rolleleg
18. august 2022
Alder:
3 år, 5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :)
Det er rigtig godt, at børnehaven har indstillet jeres dreng til børnepsykolog, for det er vigtigt at få ham vurderet. Børn vil normalt især i 2-3 års alderen udvikle rollelege, og gør de ikke det, så bør det føre til yderligere undersøgelse.
Når børn leger med roller, når de f.eks. forestiller sig, at de er far, mor, baby, så giver det dem mulighed for at afprøve forskellige hierakiske familierelationer. De kan øve at vise omsorg, putte den lille, give den lille mad, trøste osv. De kan også prøve at irettesætte og skælde ud... Og rollelege er på den måde en mulighed for at afprøve roller, som man normalt ikke har - f.eks. at være den søde, den dumme, den onde.
Rollelege styrker også fantasien og hjælper barnet til social forståelse. Rollelege kan være med til at bearbejde oplevelser f.eks. besøg hos lægen eller en indkøbstur, lege med køkken osv., og rollelege hjælper børn med at kommunikere deres tanker og følelser. De lærer at udtrykke empati, og de får også erfaring med sig om at sætte sig ind i andres følelser og behov.
Du kan læse meget mere om rollelege, og hvorfor de er vigtigt i min artikel "Rollelege - vigtige for barnets udvikling", som du finder i min artikelsamling fra 8. september 2021.
Der skal helst være en udvikling i børns rollelege, som ser nogenlunde således ud:
12-18 måneder: Barnet foregiver en handling på sig selv, lader som om, at det spiser, drikker eller sover.
18-24 måneder: Barnet foregiver simple handlinger på legetøj eller andre mennesker f.eks. "give dukken mad" med en ske, eller "give mor mad" med en ske.
24-30 måneder: Barnet begynder at kombinere handlinger - små rutiner - f.eks. gentages putterutinen, så dukken får en ren ble, puttes under dynen i dukkesengen, kysses godnat...
30-36 måneder: Barnet leger med temaer - f.eks. lege doktor, lege kok, restaurant, købmand. Genstande kan i denne alder erstattes - så en klods bliver f.eks. brugt som bil, selvom den ikke er en bil.
3-5 år: Barnet leger med fantasifulde temaer som superhelt, prinsesser, skurke, pirater. Børnene tildeler hinanden forskellige roller i legen, sproget bruges mere og mere, og det ene barn siger f.eks. til det andet "vi siger, at jeg var lægen, og du er syg, ok?".
Rollelege er vigtige for børns udvikling, at kunne bruge sin fantasi er vigtigt - det er på grund af vores rollelege og vores evne til at tænke fantasifuldt, at vi som voksne er i stand til at opfinde nye ting, løse problemer, forstå andres perspektiver, lægge planer, komme med idéer osv. Og når børn, som jeres dreng, ikke leger rollelege, så skal man være ekstra opmærksom.
Nogle børn vil på grund af sproglige problemer, være lidt længere om at udvikle rollelege - der kan godt være en sammenhæng mellem manglende rollelege og sproglige vanskeligheder. Jeg kan ikke helt ud af dit brev gennemskue, om de mundmotoriske udfordringer jeres dreng har haft, kan spille ind her. Du nævner også, at han har aktive primitive reflekser, nedsat muskeltonus og er udfordret på vestibulærsansen - og der kan også godt være en sammenhæng med dette og den manglende rolleleg... Jeg kan dog ikke herfra vurdere, hvad der helt præcist er tale om hos jer.
Som du selv nævner, så er forskellen mellem jeres ældste dreng og lillebror pludselig meget tydelig, og de ting du nævner, at lillebror kører rundt med biler, siger vrroom osv. er det man normalt ville forvente. Jeg kan derfor godt forstå, at du er urolig og bekymrer dig. Det er derfor godt, at I er opmærksomme, og at børnehaven også reagerer - og det er kun godt, at I nu får en børnepsykolog til at vurdere jeres ældste dreng. Det er den vej, som I lige nu skal gå :)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, og sender dig et knus med på vejen herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske