Særlig sensitiv?

1. april 2018

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Særlig sensitiv?

Hej Helen

Dette er lidt en fortsættelse på mit forrige brev, hvor vi stod i det dilemma omkring skift fra dagpleje til vuggestue :)

Vi har valgt at sige nej til pladsen for denne gang, da vi ikke syntes det er det bedste for Elliot pt. Dog er vi aktive igen fra 1/9, så vi forhåbentlig får en plads til efteråret. Sammen med dagplejen arbejder vi så på at gi Elliot lidt hår på brystet hen over sommeren :)
Det er også her jeg har brug for dit råd, da jeg snart er klar til at kaste håndklædet i ringen og kalde ham for særlig sensitiv :(

Jeg har aldrig været fan af det ord, da jeg syntes det er for nemt at stemple børn, og jeg havde aldrig i min vildeste fantasi, troede at jeg ville kalde mit eget barn det, men nu er jeg virkelig tæt på.

Jeg elsker Elliot over alt på jorden og vil det bedste for ham, derfor har jeg nu brug for råd til hvordan jeg bedst mulig støtter ham. Han har fra den dag han blev født været lidt af en håndfuld, han ville ikke amme og mad har altid været en by i Rusland for ham, det er der så heldigvis kommet styr på nu. Men hans sind bliver værre og værre syntes jeg :(
Han har rigtig svært ved mennesker han ikke kender og faktisk også mennesker som han kender, hvis han ikke har set dem i et lille stykke tid.

Jeg har lavet meget med min mødregruppe lige fra start og vi har ses hjemme og uden hver uge lige fra starten. Man burde mene at Elliot ville føle sig tryk sammen med de andre mødre og børn, men dette er ikke tilfældet. Han vil kun sidde ved mig og observere de andre, først efter en times tid, har han mod på at gå ned på gulvet, men kun med mig i hånden.

Han er SÅ glad herhjemme og fiser frem og tilbage, snakker og leger med sin søster (som er den totale modsætning og meget udadvendt), men kommer der en "fremmed" på besøg, ligger han sig ned, lukker øjnene og græder indtil han kommer op og putter. også selvom vi er I hans vante rammer.

Senest i morgen var han og jeg på legepladsen og han ...

Annonce

... hyggede sig og legede i sandkassen. Så snart min veninde og hendes datter kom dertil (samme alder og som han har set mange gange) Ligger han sig ned og græder, og vil kun sidde oppe ved mig. Han vil slet ikke være hvor hun er og hiver fat i mig, for at gå ned i den anden ende af legepladsen. Bare min veninde kikke på ham, begynder han at græde. Sådan er det faktisk hver gang og det ender som regel med at vi må tage hjem.

Jeg har forsøgt at lade ham ligge og græde, jeg har forsøgt at tage ham op og trøste ham, jeg har faktisk forsøgt alt, men lige lidt hjælper det. Det bliver ikke bedre, desværre.

Vi har haft en dialog med dagplejen og hun oplever det samme. Han er tryk ved hende og de 2 andre børn hun har, men når de er i legestue klapper han sammen som en østers og lukker øjnene, hvis de voksne kommer for tæt på (selvom han har set dem mange gange).

Det er SÅ opslidende det her og jeg frygter for hans fremtid når han skal i vuggestue/børnehave/skole, hvis ikke snart det bliver bedre :( Så han kan vi gøre som forældre??

På den ene side syntes jeg at han skal kastes ud i det og har lyst til at lade ham græde til han stopper og kan se der ikke er noget farligt. Men på den anden side, vil jeg gerne tage ham op og trøste ham, hvis han bare ikke er klar til det.
Men bliver han så nogensinde "klar" til det, jeg er bange for at pakke ham ind i vat, så han får det endnu svære når han bliver stor. Det syntes jeg jo heller ikke jeg gør, jeg forsøger at tage meget ud med ham og lader ham gøre tingene i hans tempo, men der sker bare ikke rigtig nogen fremgang og derfor skriver jeg nu til dig.
Han bliver trods alt snart 2 år (12/7) og det må da for pokker da snart vende :)

Vil du betegne ham som særlig sensitiv og syntes det er et begreb, jeg skal sætte mig mere ind i?
Findes der nogle øvelser eller andet man kan træne med ham, så han får mere mod på omverdenen?

På forhånd tak og rigtig god påske

Med venlig hilsen
Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder