Brev:
Sprog og udtalefejl
15. november 2014
Alder:
22 mdr.
Sprog og udtalefejl
Kære Helen
Tak for din tanker om de store spørgsmål...
Jeg har her et meget konkret.
Villum på næsten to har et par sjove udtale-fejl. Han talte sent - tilgengæld kan jeg ikke komme i tanke om noget han ikke kan sige nu - og det er kommet inden for en måned. En vild sprogeksplosion - som det er SÅ skægt at opleve. Helt forskellig fra hans storebror, der talte tidligt, men udviklede sproget langsomt og så fint, at en adelsmand ville bifalde det. :-) Med ham gik vi og længtes lidt efter de der skægge børneord. :-) Villum spænder fra iPad til krokodille. Han laver fine sætninger på tre ord - og ser bedårende ud imens. :-) Mig og dig chokolade. Det kan du godt høre for dig, ikke? :-) Han gør bare noget sjovt: han udskifter konsekvent f med h, s med d og t med d. Han er ekstremt tydelig i sin udtale, en krokodille er vitterlig en krokodille på fire stavelser, og derfor er det heller ikke "mudret" om han siger far eller har. Han siger det sidste - helt tydeligt.
Jeg må altså ærligt indrømme, at jeg synes det lyder aldeles sødt, når han beder om sin dut. Men så kom jeg alligevel til at tænke på, om man bør korrigere ham, når han nu er så konsekvent? Man svarer jo ofte helt automatisk; skal du have din sut. Rækker det - eller bør vi gøre mere ud af det? Uden det bliver til sprogskole! :-)
Er det sådan en indikation af noget der kan blive hængende? Eller er det i virkeligheden sådan mange børn gør, når sproget kommer tumlende med den hast?
De bedste hilsner fra en moar. Altid med to stavelser. Altid :-)