Brev:
Hjælp til søvn (15 mdr.)
21. september 2023
Alder:
15 mdr.
Hjælp til søvn (15 mdr.)
Hej Helen
Siden jeg sidst har skrevet til dig er der sket virkelig meget. Vi har fundet ud af at min datter ikke tåler en hel række fødevarer, hvorfor hun har haft så meget ubehag frem til hun var 1 år, at hun har været meget udfordret motorisk og socialt.
Heldigvis har det gjort en verden til forskel at hun nu får en kost hun kan tåle og hun har udviklet sig i sådan en fart og vi har kunne trappe hende stille ud af hendes medicin. Da hun var 11 måneder kunne hun ikke engang krybe fordi hun aldrig har ville ligge på maven og på de 4 måneder har hun lært at krybe, kravle og gå med lidt støtte. Så dejligt! Jeg går hjemme med hende frem til næste år.
Nå, nu til vores udfordring. Søvn har altid været meget udfordrende, med mange opvågninger, da hun jo altid har haft ondt. Vi har også haft ok perioder, men nu ved jeg snart ikke hvad vi skal gøre. Hun har altid været ok nem at putte til nat, men nu foregår det med hjerteskærende gråd ligegyldigt hvad vi gør for at trøste, skabe gode putterutiner, sørger for at hun har fået nok at spise osv.
Hun har de sidste par måneder sovet mellem 1-2 lure. Hun står ca. op kl. 6 og har altid været meget træt omkring kl. 9, hvor hun er blevet puttet til første lur. Det er hun dog ikke altid længere og kan hun stadig ikke puttes inden kl. 10 venter jeg med at putte hende kl. 11.30.
Ligegyldigt hvor træt hun er, hvor meget eller lidt hun er blevet udfordret i løbet af dagen, så sover hun altid kun mellem en 1 t. Og 15 minutter til 1,5 time. Det virker til at være alt for lidt for hende, men min udfordring er at hvis hun skal have en lur mere inden nat, så bliver det alt for sent og hvis jeg putter hende eksempelvis kl. 10.30, så vil hun kun sove den ene lur og så er eftermiddag meget lang inden nat. Når hun så vågner fra lur eksempelvis kl. 13 og er så træt om eftermiddagen, så vil hun stadig ikke sove tidligt om aftenen og det ender altid med at hun er så ked af det. Det samme sker dog når hun har fået to lure at hun ikke er til at putte til nat.
Hvas vil du forstå at vi gør ift. lure og putning til nat?
Tak :)