Hjælp til søvn (15 mdr.)

21. september 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hjælp til søvn (15 mdr.)

Hej Helen

Siden jeg sidst har skrevet til dig er der sket virkelig meget. Vi har fundet ud af at min datter ikke tåler en hel række fødevarer, hvorfor hun har haft så meget ubehag frem til hun var 1 år, at hun har været meget udfordret motorisk og socialt.

Heldigvis har det gjort en verden til forskel at hun nu får en kost hun kan tåle og hun har udviklet sig i sådan en fart og vi har kunne trappe hende stille ud af hendes medicin. Da hun var 11 måneder kunne hun ikke engang krybe fordi hun aldrig har ville ligge på maven og på de 4 måneder har hun lært at krybe, kravle og gå med lidt støtte. Så dejligt! Jeg går hjemme med hende frem til næste år.

Nå, nu til vores udfordring. Søvn har altid været meget udfordrende, med mange opvågninger, da hun jo altid har haft ondt. Vi har også haft ok perioder, men nu ved jeg snart ikke hvad vi skal gøre. Hun har altid været ok nem at putte til nat, men nu foregår det med hjerteskærende gråd ligegyldigt hvad vi gør for at trøste, skabe gode putterutiner, sørger for at hun har fået nok ...

Annonce

... at spise osv.

Hun har de sidste par måneder sovet mellem 1-2 lure. Hun står ca. op kl. 6 og har altid været meget træt omkring kl. 9, hvor hun er blevet puttet til første lur. Det er hun dog ikke altid længere og kan hun stadig ikke puttes inden kl. 10 venter jeg med at putte hende kl. 11.30.

Ligegyldigt hvor træt hun er, hvor meget eller lidt hun er blevet udfordret i løbet af dagen, så sover hun altid kun mellem en 1 t. Og 15 minutter til 1,5 time. Det virker til at være alt for lidt for hende, men min udfordring er at hvis hun skal have en lur mere inden nat, så bliver det alt for sent og hvis jeg putter hende eksempelvis kl. 10.30, så vil hun kun sove den ene lur og så er eftermiddag meget lang inden nat. Når hun så vågner fra lur eksempelvis kl. 13 og er så træt om eftermiddagen, så vil hun stadig ikke sove tidligt om aftenen og det ender altid med at hun er så ked af det. Det samme sker dog når hun har fået to lure at hun ikke er til at putte til nat.

Hvas vil du forstå at vi gør ift. lure og putning til nat?

Tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin