Lære barnet at falde i søvn selv

1. juli 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Lære barnet at falde i søvn selv

Hej Helen.

Vi er nået dertil med vores dreng på 15 mdr. at vi ønsker at lære ham at falde i søvn i sin egen seng, og ikke på os.

Han har sovet på eget værelse siden han var ca. 10 mdr. gammel - den overgang gik overraskende nemt, da vi havde vænnet ham til overgangen fra sin bedside seng som han har været sovende i siden han var spæd, ved siden af mig (mor) - hvortil han altid kom over til mig til amning og altid ku få en hånd v. behov for trøst - til hans større tremmeseng som er den han sover i nu.

Da han gik på 1 lur dagligt ca. omkring 1 års alderen begyndte han at sove hele natten igennem. Inden da havde en fortsat et godt sovehjerte og vi var max. inde ved. ham 1-2 gange om natten fra han kom på eget værelse og stoppede med amning der v. 10 mdr. alderen.

Så alt i alt går det ret godt med søvnen og har nok altid gjort det - synes vi heldgivis :-) Self. med perioder med sygdom, osv. hvor det ikke gør.

Han er en stor dreng på 13 kilo, han er meget aktiv og sidder aldrig stille - han tonser altid rundt og har altid været motorisk meget god og fremmelig.

Det har så også betydet at vi har en dreng der kan have lidt svært v. at "lukke ned" og altid har haft (som spæd) brug for svøb, tyngdedyne, vuggende bevægelser osv. for at finde søvnen - når han så sover, så sover han jo så heldigvis også godt. Jeg har særligt som spæd haft ...

Annonce

... fokus på den her lidt motoriske uro, og han får derfor ofte "tryk" og massage med tryk osv. for at hjælpe ham til lidt mere ro - også self. også bare acceptere

Vi har altid haft et fast putteritual som lige nu består i aftenbad, smøren m. creme (massage), komme i natble og tøj, børste bisser, læse i godnatbøger i gyngestol på eget værelse m. lav belysning m. bamse, og herefter en lille tår mælk (ca. 50 MME). Herefter falder han så ofte i søvn v. os, og han KARTER rundt - dette har han altid gjort og har altid haft bvrug for hjælp til at finde roen.

Jeg sidder tit hud mod hud her med ham, - men det er ærligt talt ved at være ret tungt med ham. Og det er også lidt træls for andre at putte ham - da han jo engang i mellem er begyndt at blive passet af bedsteforældre til overnatning.

Så vi er lidt ude i at lære ham evt. at skulle falde i søvn i egen seng og ikke på os - men vi er så bange for det her kaldt "søvntræning" alla "cry it out". Og vi ønsker jo ikke ødelægge hans gode forhold til hans seng. Men vi sys jo bare når vi ligger ham i sengen, så roder han endnu mere rundt.

Så hvad gør vi? Har vi en dreng der bare har et behov for andres nervesystem for at finde ro? Eller kan vi prøve med at falde i søvn i egen seng eller "ødelægger vi ham" - eller har du gode tips til hvordan vi griber det an? Sådan helt lavpraktisk.

Venlig hilsen
Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre