Brev:
Lære barnet at falde i søvn selv
1. juli 2023
Alder:
15 mdr.
Lære barnet at falde i søvn selv
Hej Helen.
Vi er nået dertil med vores dreng på 15 mdr. at vi ønsker at lære ham at falde i søvn i sin egen seng, og ikke på os.
Han har sovet på eget værelse siden han var ca. 10 mdr. gammel - den overgang gik overraskende nemt, da vi havde vænnet ham til overgangen fra sin bedside seng som han har været sovende i siden han var spæd, ved siden af mig (mor) - hvortil han altid kom over til mig til amning og altid ku få en hånd v. behov for trøst - til hans større tremmeseng som er den han sover i nu.
Da han gik på 1 lur dagligt ca. omkring 1 års alderen begyndte han at sove hele natten igennem. Inden da havde en fortsat et godt sovehjerte og vi var max. inde ved. ham 1-2 gange om natten fra han kom på eget værelse og stoppede med amning der v. 10 mdr. alderen.
Så alt i alt går det ret godt med søvnen og har nok altid gjort det - synes vi heldgivis :-) Self. med perioder med sygdom, osv. hvor det ikke gør.
Han er en stor dreng på 13 kilo, han er meget aktiv og sidder aldrig stille - han tonser altid rundt og har altid været motorisk meget god og fremmelig.
Det har så også betydet at vi har en dreng der kan have lidt svært v. at "lukke ned" og altid har haft (som spæd) brug for svøb, tyngdedyne, vuggende bevægelser osv. for at finde søvnen - når han så sover, så sover han jo så heldigvis også godt. Jeg har særligt som spæd haft fokus på den her lidt motoriske uro, og han får derfor ofte "tryk" og massage med tryk osv. for at hjælpe ham til lidt mere ro - også self. også bare acceptere
Vi har altid haft et fast putteritual som lige nu består i aftenbad, smøren m. creme (massage), komme i natble og tøj, børste bisser, læse i godnatbøger i gyngestol på eget værelse m. lav belysning m. bamse, og herefter en lille tår mælk (ca. 50 MME). Herefter falder han så ofte i søvn v. os, og han KARTER rundt - dette har han altid gjort og har altid haft bvrug for hjælp til at finde roen.
Jeg sidder tit hud mod hud her med ham, - men det er ærligt talt ved at være ret tungt med ham. Og det er også lidt træls for andre at putte ham - da han jo engang i mellem er begyndt at blive passet af bedsteforældre til overnatning.
Så vi er lidt ude i at lære ham evt. at skulle falde i søvn i egen seng og ikke på os - men vi er så bange for det her kaldt "søvntræning" alla "cry it out". Og vi ønsker jo ikke ødelægge hans gode forhold til hans seng. Men vi sys jo bare når vi ligger ham i sengen, så roder han endnu mere rundt.
Så hvad gør vi? Har vi en dreng der bare har et behov for andres nervesystem for at finde ro? Eller kan vi prøve med at falde i søvn i egen seng eller "ødelægger vi ham" - eller har du gode tips til hvordan vi griber det an? Sådan helt lavpraktisk.
Venlig hilsen
Sofie