Besværlig putning

9. november 2022

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Besværlig putning

Kære Helen,

Jeg har skrevet til dig før, men vi oplever stadig udfordringer med hensyn til vores datters putning.

Vores datter er snart 18 måneder (den 22. november). Hun er glad, trives, spiser rigtig godt (hun elsker mad :-)), er interesseret i ting, og elsker at røre sig. Hun er virkelig drømmebaby i løbet af dagen.

Siden hun blev 6 måneder er det bare gået op og ned med hensyn til putning - og vi har hele tiden haft et ønske om, at hun skulle sove på eget værelse, men det ønske blev hurtigt til, at vi ville blive glade, hvis bare vi kunne putte hende uden gråd og uden at bruge flere timer på dette, om det så var i vores seng til en start.

Du rådede os til simpelthen at ligge os ned sammen med hende, læse for hende og så lade hende falde i søvn i vores seng, og så flytte hende i egen seng, når vi selv gik i seng. Det med at flytte hende i egen seng er desværre aldrig lykkes uden at hun vågner. Men det gik meget bedre i en periode, og jeg havde held med, at hun faldt i søvn efter godnathistorien, og det hjalp trods alt.

Nu rækker jeg ud igen, da jeg simpelthen har behov for at kunne have en fornuftig putte-rutine, da jeg kan mærke, at det går enormt meget ud over mit eget overskud i løbet af dagen, at jeg næsten aldrig har en aften og hele tiden er "på".

På nuværende tidspunkt går vi i gang med at putte ca. kl. 19. Vi giver hende nattøj på, hun ser ikke fjernsyn, hun får lidt grød/yoghurt hvis hun ønsker det, hun får en ren ble og får børstet tænder. Jeg tager hende med ind i vores seng, hvor hun selv vælger en bog, hun gerne vil læse, og hun putter sig ind til mig, og så læser vi minimum 30 minutter. Hun er fuldstændig rolig og ligger ned mens vi læser. Når jeg så tænker, at nu har vi læst nok, og hun virker rolig og træt, siger jeg, at nu skal hun sove, og bliver selvfølgelig liggende hos hende for at hun skal være tryg. Men hun springer bare op og hopper rundt i sengen, selvom det er helt tydeligt, at hun er træt.

Hun bliver ked af det, når jeg lægger hende ned, og hun bliver mere og mere ked, når jeg insisterer på, at hun skal sove og ikke vil lege. Problemet er, at når vi når til det, er klokken måske 20.30-21, og jeg selv er totalt træt, og mit energiniveau er lavt på det tidspunkt.

Jeg tør ikke at gå fra hende, eller lave noget andet ("se til metoden"/"stryge-tøj metoden"), da jeg er bange for, at hun falder ud af vores seng, fordi hun vælter rundt. Nogle gange kan hun dog også tage ...

Annonce

... en bog og sidde at kigge i den, men hun bliver ked af det, når jeg går.

Hvis jeg lægger hende i hendes egen seng for at signalere, at hun skal sove, bliver hun fuldstændig ulykkelig og står og strækker sig op, og græder, og så synes jeg ikke, at det er rigtigt at gå fra hende - selv hvis jeg kommer igen lynhurtigt (?).

Desværre er det p.t. også sådan at far har svært ved at putte, så når han prøver, skal jeg næsten altid tage over.

Jeg har en mistanke om, at det spiller ind, at hun sover meget længe i vuggestuen. Hun kan fx sove fra kl. 11.30 til 14.40/15. Vi er rigtig glade for vuggestuen, og de vækker ikke børnene af princip, men så længe sover hun altså aldrig i weekenden - hun vågner bare af sig selv efter et par timer. Jeg vil så sige, at det er ligeså svært at putte i weekenden.

Nu står vi i den situation, at vi skal flytte til Jylland på mandag, og vi har købt et hus, hvor hun kan få sit eget værelse ved siden af vores. Vi har dog en overgangsperiode på 2-3 uger, hvor vi bor i sommerhus, mens vi får gjort huset klar. Vi har tidligst en vuggestueplads fra 1. januar, så hun skal derfor passes af bedsteforældre frem til den dato. Så der er en del ændringer for hende, som du kan høre.

I øvrigt ammer jeg stadig en gang i mellem. Det er ikke fast, men hun efterspørger det nogle gange - der kan godt gå 1-2 dage, hvor jeg ikke ammer, og mit ønske er at trappe ud af det ligeså stille.

I løbet af natten har hun desværre også meget vågentid. Hun sover som regel fint fra når hun endelig sover, men har løbende små opvågninger i løbet af natten fra - vil jeg gætte på - ca. kl. 3. Så hendes (og vores) søvn bliver meget afbrudt. Enten vil hun gerne have lidt vand, og eller skal hun have et kram - så falder hun til ro igen.

Jeg selv har lidt af nightterror siden jeg var barn, og har tænkt, om hun kan have arvet det. Men nogle gange tænker jeg, om det kan have noget med maven at gøre, da hun ligger sig på maven og godt kan ligge og prutte lidt. Så har jeg tænkt om hun spiser for meget, men vi spiser sundt og varieret og mange grøntsager, og primært fisk og kylling, ligesom hun jo får havregrød/ypoghurt inden sengetid, som jo er godt for maven.

Jeg er totalt i vildrede, og vil gerne støtte hende så godt som muligt i den her overgangsperiode, der kommer.

Har du noget som helst forslag til en plan til, hvordan vi kommer bedst muligt i mål med søvnen? Hvis vi nu skulle starte helt forfra.

Kærlig hilsen
K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor