Brev:
Besværlig putning
9. november 2022
Alder:
18 mdr.
Besværlig putning
Kære Helen,
Jeg har skrevet til dig før, men vi oplever stadig udfordringer med hensyn til vores datters putning.
Vores datter er snart 18 måneder (den 22. november). Hun er glad, trives, spiser rigtig godt (hun elsker mad :-)), er interesseret i ting, og elsker at røre sig. Hun er virkelig drømmebaby i løbet af dagen.
Siden hun blev 6 måneder er det bare gået op og ned med hensyn til putning - og vi har hele tiden haft et ønske om, at hun skulle sove på eget værelse, men det ønske blev hurtigt til, at vi ville blive glade, hvis bare vi kunne putte hende uden gråd og uden at bruge flere timer på dette, om det så var i vores seng til en start.
Du rådede os til simpelthen at ligge os ned sammen med hende, læse for hende og så lade hende falde i søvn i vores seng, og så flytte hende i egen seng, når vi selv gik i seng. Det med at flytte hende i egen seng er desværre aldrig lykkes uden at hun vågner. Men det gik meget bedre i en periode, og jeg havde held med, at hun faldt i søvn efter godnathistorien, og det hjalp trods alt.
Nu rækker jeg ud igen, da jeg simpelthen har behov for at kunne have en fornuftig putte-rutine, da jeg kan mærke, at det går enormt meget ud over mit eget overskud i løbet af dagen, at jeg næsten aldrig har en aften og hele tiden er "på".
På nuværende tidspunkt går vi i gang med at putte ca. kl. 19. Vi giver hende nattøj på, hun ser ikke fjernsyn, hun får lidt grød/yoghurt hvis hun ønsker det, hun får en ren ble og får børstet tænder. Jeg tager hende med ind i vores seng, hvor hun selv vælger en bog, hun gerne vil læse, og hun putter sig ind til mig, og så læser vi minimum 30 minutter. Hun er fuldstændig rolig og ligger ned mens vi læser. Når jeg så tænker, at nu har vi læst nok, og hun virker rolig og træt, siger jeg, at nu skal hun sove, og bliver selvfølgelig liggende hos hende for at hun skal være tryg. Men hun springer bare op og hopper rundt i sengen, selvom det er helt tydeligt, at hun er træt.
Hun bliver ked af det, når jeg lægger hende ned, og hun bliver mere og mere ked, når jeg insisterer på, at hun skal sove og ikke vil lege. Problemet er, at når vi når til det, er klokken måske 20.30-21, og jeg selv er totalt træt, og mit energiniveau er lavt på det tidspunkt.
Jeg tør ikke at gå fra hende, eller lave noget andet ("se til metoden"/"stryge-tøj metoden"), da jeg er bange for, at hun falder ud af vores seng, fordi hun vælter rundt. Nogle gange kan hun dog også tage en bog og sidde at kigge i den, men hun bliver ked af det, når jeg går.
Hvis jeg lægger hende i hendes egen seng for at signalere, at hun skal sove, bliver hun fuldstændig ulykkelig og står og strækker sig op, og græder, og så synes jeg ikke, at det er rigtigt at gå fra hende - selv hvis jeg kommer igen lynhurtigt (?).
Desværre er det p.t. også sådan at far har svært ved at putte, så når han prøver, skal jeg næsten altid tage over.
Jeg har en mistanke om, at det spiller ind, at hun sover meget længe i vuggestuen. Hun kan fx sove fra kl. 11.30 til 14.40/15. Vi er rigtig glade for vuggestuen, og de vækker ikke børnene af princip, men så længe sover hun altså aldrig i weekenden - hun vågner bare af sig selv efter et par timer. Jeg vil så sige, at det er ligeså svært at putte i weekenden.
Nu står vi i den situation, at vi skal flytte til Jylland på mandag, og vi har købt et hus, hvor hun kan få sit eget værelse ved siden af vores. Vi har dog en overgangsperiode på 2-3 uger, hvor vi bor i sommerhus, mens vi får gjort huset klar. Vi har tidligst en vuggestueplads fra 1. januar, så hun skal derfor passes af bedsteforældre frem til den dato. Så der er en del ændringer for hende, som du kan høre.
I øvrigt ammer jeg stadig en gang i mellem. Det er ikke fast, men hun efterspørger det nogle gange - der kan godt gå 1-2 dage, hvor jeg ikke ammer, og mit ønske er at trappe ud af det ligeså stille.
I løbet af natten har hun desværre også meget vågentid. Hun sover som regel fint fra når hun endelig sover, men har løbende små opvågninger i løbet af natten fra - vil jeg gætte på - ca. kl. 3. Så hendes (og vores) søvn bliver meget afbrudt. Enten vil hun gerne have lidt vand, og eller skal hun have et kram - så falder hun til ro igen.
Jeg selv har lidt af nightterror siden jeg var barn, og har tænkt, om hun kan have arvet det. Men nogle gange tænker jeg, om det kan have noget med maven at gøre, da hun ligger sig på maven og godt kan ligge og prutte lidt. Så har jeg tænkt om hun spiser for meget, men vi spiser sundt og varieret og mange grøntsager, og primært fisk og kylling, ligesom hun jo får havregrød/ypoghurt inden sengetid, som jo er godt for maven.
Jeg er totalt i vildrede, og vil gerne støtte hende så godt som muligt i den her overgangsperiode, der kommer.
Har du noget som helst forslag til en plan til, hvordan vi kommer bedst muligt i mål med søvnen? Hvis vi nu skulle starte helt forfra.
Kærlig hilsen
K