Svar: Besværlig putning

9. november 2022

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Kære K

Tak for dit brev, det er rigtig godt, du skriver, for jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - især fordi I nu står overfor en flytning, og der sker rigtig mange ting i jeres datters liv netop nu:)

For det første, så er det ofte svært at ændre søvnvaner og rutiner i 18-20 måneders alderen, der ligger et meget stort udviklingsspring her, og rigtig mange børn vil i den alder både have svært ved at overgive sig til søvnen, og de kan også vågne op med skrig om natten... Ændring af vaner sker derfor bedst i 16-17 måneders alderen, men der kan naturligt være mange gode grunde til, at det ikke lige lykkes her:)

Når det så er sagt, så synes jeg faktisk, at det vil være rigtig godt, hvis I kan vænne jeres datter til at blive puttet på eget værelse, når I flytter. Det bliver naturligt hårdt for hende (og dermed også for jer), at så meget nyt sker samtidig, men jeg tænker, at det er rigtig godt givet ud at vænne hende til putning i egen seng og på eget værelse, når I flytter.

Hun bliver mere og mere bevidst, med den alder hun har, hvilket er rigtig dejligt og godt. Men det betyder, at hvis I bibeholder rutinerne med, at hun kan sove i jeres seng, så vil det blive rigtig svært for jer at få hende på eget værelse, som jo er det, I ønsker fremover. Derfor foreslår jeg, at hun puttes på eget værelse, når I flytter.

Du skriver, at I har en overgangsperiode på 2-3 uger, hvor I skal bo i sommerhus. Er det muligt at have hendes tremmeseng med der? Hvis det er, så vil jeg anbefale jer, at I øver putning i tremmesengen, når I bor i sommerhuset, og så lader seng og putteritual følge med i det nye hus. Hvis det ikke er muligt at putte hende i tremmesengen i sommerhuset, så holder I fast i nuværende ritual med godnatlæsning, fordi dette ritual naturligt også kan følge med, når I flytter.

I skal regne med, at hun har brug for ca. 13-13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun i vuggestuen ofte sover 3-3.5 time midt på dagen, så vil hendes nattesøvn skulle vare ca. 10 timer. Alt efter hvornår hun står op, vil puttetidspunktet så kunne ligge forskelligt. Sagt på en anden måde, hvis hun f.eks. står op kl. 6.30-07, så er det helt naturligt, at hun ikke er putteklar før kl. 20.30-21. Det betyder igen, at der ingen grund er til, at I putter hende allerede kl. 19-19.30, for så er hun naturligt ikke parat, og det vil forklare, hvorfor hun ikke falder i søvn, men begynder at hoppe rundt og tydeligt viser, at hun ikke er træt.

Samtidig lærer hun, at det at blive puttet er noget, som skal vare 1.5-2 timer, og at det består af et ritual, hvor hun skal starte med at ligge ned, lytte til bogen, putte med mor, og derefter så skal springe rundt og lege, når mor gør tegn til, at det er sovetid. Og da I gerne vil lære hende et ritual, som helst ikke skal vare mere end ca. 15 minutter, så er det vigtigt, at I ikke putter hende, før hun er træt og parat til at sove.

Det vil sige, at hvis hun ikke er træt før kl. 20.30, så skal hun ...

Annonce

... ikke puttes før. Og her skal I så bruge det ritual, som I gerne vil lære hende - læse lidt i en bog, imens hun sidder hos mor, herefter over i tremmesengen, hvor hun ligger og lytter, og du læser videre eller måske taler dagen igennem med hende, for at hjælpe hende med at koble fra. Derefter så synger du f.eks. en sang, og hun falder i søvn med sin bamse, putteklud osv. i sin egen seng.

Gradvist kan I så arbejde på at rykke puttetidspunktet frem, så hun puttes kl. 20.15, 20.00, 19.45, 19.30... Det vil I ikke kunne gøre meget hurtigt, det kan godt tage flere uger og skal ske med små skridt, og det er samtidig vigtigt, at hun kommer op til samme tid hver morgen. Det går f.eks. ikke, at I lader hende sove længere i weekenden, fordi I synes, det er rart, eller fordi I tænker, at hun kom sent i seng aftenen før. Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen, og det er ikke om morgenen, at I ønsker at forlænge hendes søvn, men om aftenen:)

I takt med at hun puttes tidligere om aftenen, så vil dagssøvnen naturligt ofte blive kortere - men ikke altid, og her kan det være nødvendigt at vække hende. Det vil sige, at I takt med at puttetidspunktet rykkes frem, så afkortes middagsluren på samme måde. Det er dog aldrig et spørgsmål om pludselig at fjerne en time af hendes middagslur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da hun er vant til at sove hos jer, og flytningen betyder, at alt vil være nyt, så vil jeg anbefale, at I tager en madras ind på gulvet i børneværelset i det nye hus. Her kan I lægge jer, når det er sovetid. På den måde er I der stadig, kan evt. række en hånd ind mellem tremmerne eller lignende, og hun kan falde i søvn i egen seng på denne måde. Det minder om det, som hun kender og er tryg ved. Gradvist kan I så begynde at gå fra hende om aftenen, eller f.eks. bruge strygetøj-metoden, men nok ikke til at starte med. Jeg tænker, at det er den bedste måde at vænne hende til eget værelse i det nye hus og samtidig få indført de rutiner og vaner, som I drømmer om:)

Ja, natteskræk er arveligt, og hos rigtig mange børn opstår de første anfald omkring 1.5 års alderen, og det ses ofte også i situationer, hvor der sker store ændringer i hverdagen - så ja, måske vil I opleve, at jeres datter får anfald af natteskræk. Men, det er helt okay, og det er ikke farligt, selvom det kan virke meget voldsomt - og I må stadig gerne holde fast i, at hun i det nye hus kan sove i egen seng og på eget værelse.

Det er vigtigt, at I bibeholder tremmesengen, dynen, bamsen, puttekluden, slaskedukken osv. Hvad hun nu har af søvnassociationer omkring sig, så der er så meget genkendelighed og dermed tryghed som muligt, selvom I ændrer på vaner og soveværelse:) I skal altså ikke starte helt forfra, men endelig holde fast i de gode vaner og rutiner, som I allerede har fået skabt samtidig med at I så også indfører det, som I ønsker skal være rutinen i det nye hus:)

Rigtig meget held og lykke - også med flytningen. Det lyder rigtig dejligt med hus, stort tillykke med det:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder