Børn i eget værelse

6. april 2022

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Børn i eget værelse

Hej Helen

Vi skal flytte om 5-6 uger og kunne egentligt godt snart tænke os at få børnene ind på eget værelse.

Som det er lige nu, så sover jeg på en madras inde hos vores store pige (3,9 år) og min mand sover med den mindste (13 måneder). Dette startede vi med for at få lillesøster væk fra brystet om natten, og det er lykkes og hun sover nu i sin egen seng.

Når jeg sover inde i soveværelset så kravler lillesøster ud af sin seng (vi har fjernet siden, så far kan lægge en hånd på hende om natten) og over til mig og skal helst lægge sig ovenpå mit hoved, og det fungerer ikke rigtigt. Vores store pige vil ikke sove alene inde på sit værelse, hun vil gerne lægge sig til at sove derinde, men så skal vi enten komme ind og sove hos hende på gulvet eller løfte hende ind i vores seng, når vi går i seng. Hun har sovet i vores værelse indtil for et par måneder siden.

Hun er begyndt at få lidt mareridt, siger hun, og hun fortæller, at hun er bange for at sove inde i værelset alene. Vi har en lille lampe på hendes værelse. Hun sover også hele natten i egen seng, og jeg bemærker ikke rigtigt hendes mareridt, men hun fortæller om det om morgenen, når vi vågner.

Lige nu kan vi i princippet alle være i soveværelset, da vi har en ekstra bred seng og dermed seng fra væg til væg, men når vi flytter, får vi et større soveværelse, og så vil jeg være bange for, at børnene kan falde ud, og jeg vil gerne have pigerne ind ...

Annonce

... på eget værelse. Vi har talt lidt med den store om det, og hun vil gerne have, at de sover sammen. De kommer derfor til at dele soveværelse og få et legeværelse, men hvordan skal vi gøre det ? Skal vi starte fra vi flytter, eller skal vi lade dem sove i vores soveværelse først, til vi er faldet på plads ?Men det er vel ikke så smart at vænne dem først til vores soveværelse for så at skulle rykke dem?

Den store skal skifte institution og den lille skal starte, så der kommer til at ske en masse nyt i deres liv.

Hvordan kan vi putte begge sammen / samtidigt?

Lige nu putter jeg storesøster. Vi læser en bog på min madras og så kravler hun op i seng og falder i søvn til musik. Lillesøster får en flaske i fars favn og når hun bliver døsig ved flasken, så lægger han hende ned i sengen, og hun falder i søvn med det samme.
Lillesøster er endnu ikke interesseret i at sidde og få “læst” bog og slet ikke sådan en bog, som storesøster vil læse. Når de begge er i rummet pjatter de, og det er lidt svært at få den mindste til at lægge sig ned og lægge sig til at sove. Vi kan evt. sætte
En rumdeler imellem deres senge eller lignende. Har du et forslag til, hvordan vi kan gøre for at kunne putte dem i samme værelse?

Vil de blive i eget værelse, eller risikerer vi måneder / år med natteroderi frem og tilbage eller hvordan ? For i så fald er det måske bedre at få senge ind i vores soveværelse ?

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!