Brev:
Børn i eget værelse
6. april 2022
Alder:
13 mdr.
Børn i eget værelse
Hej Helen
Vi skal flytte om 5-6 uger og kunne egentligt godt snart tænke os at få børnene ind på eget værelse.
Som det er lige nu, så sover jeg på en madras inde hos vores store pige (3,9 år) og min mand sover med den mindste (13 måneder). Dette startede vi med for at få lillesøster væk fra brystet om natten, og det er lykkes og hun sover nu i sin egen seng.
Når jeg sover inde i soveværelset så kravler lillesøster ud af sin seng (vi har fjernet siden, så far kan lægge en hånd på hende om natten) og over til mig og skal helst lægge sig ovenpå mit hoved, og det fungerer ikke rigtigt. Vores store pige vil ikke sove alene inde på sit værelse, hun vil gerne lægge sig til at sove derinde, men så skal vi enten komme ind og sove hos hende på gulvet eller løfte hende ind i vores seng, når vi går i seng. Hun har sovet i vores værelse indtil for et par måneder siden.
Hun er begyndt at få lidt mareridt, siger hun, og hun fortæller, at hun er bange for at sove inde i værelset alene. Vi har en lille lampe på hendes værelse. Hun sover også hele natten i egen seng, og jeg bemærker ikke rigtigt hendes mareridt, men hun fortæller om det om morgenen, når vi vågner.
Lige nu kan vi i princippet alle være i soveværelset, da vi har en ekstra bred seng og dermed seng fra væg til væg, men når vi flytter, får vi et større soveværelse, og så vil jeg være bange for, at børnene kan falde ud, og jeg vil gerne have pigerne ind på eget værelse. Vi har talt lidt med den store om det, og hun vil gerne have, at de sover sammen. De kommer derfor til at dele soveværelse og få et legeværelse, men hvordan skal vi gøre det ? Skal vi starte fra vi flytter, eller skal vi lade dem sove i vores soveværelse først, til vi er faldet på plads ?Men det er vel ikke så smart at vænne dem først til vores soveværelse for så at skulle rykke dem?
Den store skal skifte institution og den lille skal starte, så der kommer til at ske en masse nyt i deres liv.
Hvordan kan vi putte begge sammen / samtidigt?
Lige nu putter jeg storesøster. Vi læser en bog på min madras og så kravler hun op i seng og falder i søvn til musik. Lillesøster får en flaske i fars favn og når hun bliver døsig ved flasken, så lægger han hende ned i sengen, og hun falder i søvn med det samme.
Lillesøster er endnu ikke interesseret i at sidde og få “læst” bog og slet ikke sådan en bog, som storesøster vil læse. Når de begge er i rummet pjatter de, og det er lidt svært at få den mindste til at lægge sig ned og lægge sig til at sove. Vi kan evt. sætte
En rumdeler imellem deres senge eller lignende. Har du et forslag til, hvordan vi kan gøre for at kunne putte dem i samme værelse?
Vil de blive i eget værelse, eller risikerer vi måneder / år med natteroderi frem og tilbage eller hvordan ? For i så fald er det måske bedre at få senge ind i vores soveværelse ?
Med venlig hilsen
Mor