Brev:
Favoritside (søvn) og skævhed
22. juni 2021
Alder:
3 mdr.
Favoritside (søvn) og skævhed
Hej Helen,
Jeg skriver vedr. vores datters (3 mdr.) favoritside, som jeg tidligere har nævnt i anden sammenhæng. Det drejer sig om, at hun har haft en klar favoritside i forhold til at kigge til venstre og det er også så slemt, at hun har fået skævt kranie.
I den forbindelse har vi gået, og går stadig, til osteopat med hende og dette har da også afhjulpet langt de fleste spændinger. Hun virker stadig ikke til at have 100% samme bevægelighed når hun kigger til højre. Fx i forhold til at ligge på ryggen og selv lægge kinden fladt ned mod underlaget.
Når hun er vågen, kigger hun nu selv til begge sider, hvilket er super dejligt. Og vi har gjort meget for at få hende til at kigge mest muligt til højre. Fx giver vi kun flaske fra højreside og vi sørger generelt for at mest muligt stimuli sker fra denne side. Derudover laver vi dagligt øvelser for styrke og udspænding af nakke-/halsmuskler.
Problemet er dog, at hun stadig KUN vil sove med hovedet kiggende mod venstre side. Vi har forsøgt en masse, men intet virker til at hjælpe: Vi har bl.a. forsøgt:
1. Flytte hendes sideseng om på venstre side af vores seng, så hun skal kigge til højre for at kigge mod os.
2. Altid at lægge hende med hovedet kiggende til højre. Oftest drejer hun dog hovedet til venstre med det samme og stemmer imod hvis man vil dreje det tilbage. Hun kan dog godt ligge og kigge lidt rundt til begge sider i mens hun er vågen, men søvn vil hun kun kiggende mod venstre.
3. Lægge en sammenrullet stofble i spænd med nakken for at forhindre hende i at kunne dreje hovedet til venstre. Det har dog blot resulteret i, at hun enten slår hovedet (voldsomt) gentagne gange mod stofbleen, så den til sidst har flyttet sig nok, eller, at hun får flyttet sig selv nok til, at hun igen kan dreje hovedet til venstre. Vi har også forsøgt med en sok fyldt med chiafrø, men med samme resultat.
4. Købt en Doomoo sidekilepude, men her er vi i tvivl. om hun må sove i den og om hun overhovedet vil kunne sove i den i løbet af natten eller om hun vil vågne hyppigt eller slet ikke falde i søvn. Ofte bruger vi den kun en times tid om morgenen når hun lige er vågnet. Nogle gange falder hun faktisk i søvn og tager en kort lur her.
Hun er desuden begyndt at krybe helt op i venstre hjørne af hendes sideseng, så hovedet og ansigt ligger helt ind til sengeranden. Vi har derfor overvejet at flytte sidesengen tilbage på modsat side og se om hun så kryber op mod højre hjørne og derved kigger den "rigtige" vej.
Det skal sige, at hun stadig ikke er glad for at ligge på maven, men vi forsøger at træne mavetid hver vågen periode og oftest af flere omgangen. Hun vil dog kun lægge i en 3-5 minutter ad gangen. Vi håber derfor, at hun, i takt med at hun får stærkere ryg og nakke (som følge af mavetiden) også til sidst vil opleve mere bevægelighed i nakken og at dette kan være med at løse problemet.
Har du andre gode råd? Vi føler os meget magtesløse og frygter at kraniet ikke vil rettes ud med tiden.
Venlig hilsen,
Niclas