Brev:
Vågner kl. 05 - 22 måneder
2. marts 2021
Alder:
22 mdr.
Vågner kl. 05 - 22 måneder
Kære Helen,
Jeg har været flittig læser af din brevkasse lige siden at jeg blev mor i 2019, og de første spørgsmål meldte sig i den nye rolle som mor, og nu må jeg ty til tasterne og skrive selv, for jeg synes ikke at jeg kan finde et svar der passer lige ned på vores søn, så here goes:)
Vores søn bliver to år til april, og har aldrig haft et godt sovehjerte, og nu er vi ved at være der, hvor vi ikke rigtig kan finde flere forklaringer og metoder til at det bliver bedre, og vi er ved at være ret så tyndslidte.
Sagen er den, at vores søn det sidste halve år er stået op omkring kl. 5 og vil op og i gang med dagen. Det startede da vi overgik til vintertid. Han sover i den anden ende af huset, kan man godt kalde det, så vi har alarm hos os om natten, så vi kan høre ham når han vågner. Vi har forsøgt med at ignorere alarmen når han begynder kl 5 for at se om han ikke kan falde til ro igen og signalere at dagen ikke skal starte nu, men han får kørt sig selv helt op, og det hjælper sjældent på noget, for han er frisk og klar til dagen, og vil ind til sit legetøj og lege i stuen.
Hans rytme er at vi står op kl. 5, leger, får morgenmad, tøj på og afsted i dagpleje kl 7.30. Her får han formiddagsmad ved 8.30-9 tiden, de leger, er på tur. Frokost er omkring 10.45-11 tiden - dette tilpasses ofte vores søn for nogle dage er han så træt, at han er klar til at spise kl. 10.15-10.30 og hvis de er på cykeltur om formiddagen og det har været en tidlig morgen kan han også godt falde hen i cykeltraileren i 20mins tid inden de er hjemme igen.
Han puttes til lur kl. 11.30 og sover så for det meste 3 timer til 14.30. Får eftermiddagsmad, leger og bliver hentet omkring kl. 15.45-16.
Når vi kommer hjem leger vi, kigger i bøger, tegner og spiser aftensmad 17.30, kommer i bad og i nattøj og nogle gange får vi en skål havregrød og så kl 19 går vi ind for at putte og han putter 19.30. Samme ritual, og vi har en sang som vi spiller for ham, og bøvler ikke med at få ham til at putte. Det tager oftest kun 10 min. Han kan godt vågne 2-3 gange om aftenen inden vi selv går i seng, men kun for at få vand eller en sut. Som regel sover han igennem fra 22-05, men vi er også ofte hos ham et par gange om natten.
Du vil sikkert nok komme med forslag til den lange lur i dagplejen, men sagen er den, at når det er weekend sover han ofte kun de to timer som er mere normalt for alderen, og det ændrer ikke på noget. Vi har også forsøgt at putte ham kl. 20 og 20.30. Det ændrer heller ikke på noget.
Det er som om at vi har 9-9,5 time at gøre godt med på en nat, men hvis vi skubber puttetidspunktet til senere, sover han ikke længere af den grund. Tværtimod vågner han nogle gange kl. 4 i stedet når han bliver puttet kl. 20
Når vi er på besøg hos bedsteforældrene og de får lov til at "have ham for natten" har han flere gange sovet til kl. 7.30. Som om at han ved at han sover ved nogle andre, og så kan han godt trække den til et mere humant tidspunkt, så vi ved at han godt kan finde ud af det :)
Vi aner ikke vores levende råd, og det eneste vi selv kan se som en mulig løsning er at begynde at skære ned på luren i dagplejen, men vi ved også at det er meget imod vores dagplejemors ønske at vække ham, da hun siger at han er helt væk, de gange vi har forsøgt os med det. Han er dog ved at være en af de ældste i dagplejen, så de større børn der normalt kører ham trætte er ikke længere i dagplejen, så måske det var værd at give det et skud igen?
Ser frem til at høre fra dig og til at få min søvn igen :-)
Bedste hilsner
M & A